Speaker's wife Sally Bercow sued over McAlpine tweet

Sally Bercow Sally Bercow temporarily suspended her Twitter account

Related Stories

The Speaker's wife, Sally Bercow, is being sued for libel over a tweet she posted linking a former Tory politician to false claims of child abuse.

Her lawyers Carter-Ruck confirmed Lord McAlpine's legal team had made a claim for damages limited to £50,000.

The peer was falsely accused after a BBC Newsnight investigation. He was not named on the programme but was wrongly identified on the internet.

The BBC has already paid £185,000 in libel damages, and ITV £125,000.

Ex-Labour council candidate Mrs Bercow, 43, is the wife of John Bercow, the speaker of the House of Commons.

She was one of several high-profile figures who mentioned Lord McAlpine's name on social networking site Twitter, wrongly linking him to claims of child abuse at the Bryn Estyn boys' home in North Wales.

'Sensible agreement'

Among the other well-known tweeters were comedian Alan Davies and Guardian newspaper columnist George Monbiot.

Mrs Bercow temporarily deactivated her Twitter account after the incident but has since reinstated it.

Lord McAlpine's lawyer Andrew Reid said in a brief statement he was "disappointed" that the legal proceedings had become public knowledge.

He added: "I am still hopeful that we will be able to reach a sensible agreement to settle this matter with the second set of solicitors, instructed by Mrs Bercow, without the need to proceed to a trial."

Newsnight broadcast a report on child abuse in north Wales care homes on 2 November, implicating a "senior Conservative from the Thatcher era" in abuse claims.

It did not name Lord McAlpine but he was linked to the claims on social media website Twitter.

Newsnight carried a full, on-air apology for the broadcast a week later when it become clear that Lord McAlpine was not involved.

A report into the investigation by BBC Scotland director Ken MacQuarrie found Newsnight staff had failed to complete "basic journalistic checks".

The peer also sued ITV after presenter Phillip Schofield handed a list of names of alleged child abusers to Prime Minister David Cameron live on the This Morning programme.

More on This Story

Related Stories

More UK stories


Features & Analysis

  • BeefaloBeefalo hunt

    The hybrid animal causing havoc in the Grand Canyon

  • Blow torchTorch of hope Watch

    An ancient art form helps troubled youth pick up the pieces

  • This Chinese character has taken China's internet by stormDuang duang duang

    How a new word 'broke the Chinese internet'

  • Don Roberto Placa Quiet Don

    The world's worst interview - with one of the loneliest men on Earth

Elsewhere on the BBC

  • StudentsBull market

    Employers are snapping up students with this desirable degree


  • 3D model of Christ the Redeemer statueClick Watch

    Using drones to 3D map the famous Brazilian landmark Christ the Redeemer

Try our new site and tell us what you think. Learn more
Take me there

Copyright © 2015 BBC. The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.