Lord McAlpine drops some Twitter defamation cases

Lord McAlpine Lord McAlpine was wrongly linked to allegations of historical child abuse

Related Stories

Lord McAlpine has dropped defamation claims against some Twitter users who wrongly named him as a paedophile.

He will not pursue action against those with fewer than 500 followers, but will instead ask for a donation to the BBC's Children In Need, he has said.

It comes after a Newsnight programme led to the former Tory treasurer being wrongly accused of child abuse.

He says he wanted his lawyers to focus on his libel action against the Speaker's wife, Sally Bercow.

In December, Mrs Bercow's lawyers, Carter-Ruck, said that Lord McAlpine's legal team had made a claim for libel damages, limited to £50,000, over a tweet she sent regarding the Newsnight investigation.

In a statement, Lord McAlpine said he would like to bring the "unfortunate episode" to a close and would cover all administration costs for the low-circulation Twitter libels.

He said: "I have dropped all claims against those tweeters with less than 500 followers, in return for a very modest donation to BBC Children In Need, which funds 2,600 projects supporting disadvantaged children and young people in the UK.

"I have requested that my lawyers, RMPI LLP, focus on the action against Sally Bercow and that damages arising from this are donated to a charity of her choice.

'Public hatred' fear

"I am not intending to make any further comment on this matter."

The BBC paid £185,000 to him in damages after a libel settlement was agreed.

The BBC and ITV were the first of a number of organisations and individuals to face legal action.

The peer had previously said it was "terrifying" to find himself "a figure of public hatred".

The Newsnight broadcast on 2 November was about historical allegations of child abuse at care homes in north Wales.

Former Conservative Party treasurer Lord McAlpine was not named in the broadcast, but he was incorrectly linked to the claims on the internet.

Newsnight carried a full, on-air apology for the broadcast a week later when it become clear that Lord McAlpine was not involved.

A settlement was reached with ITV and Phillip Schofield in relation to a This Morning programme broadcast after the Newsnight programme, during which the presenter handed the prime minister a list of names of alleged abusers he had found on the internet.

More on This Story

Related Stories

More UK stories

RSS

Features & Analysis

Elsewhere on the BBC

  • Arash AF8Naughty Brits

    From scrappy upstarts to legendary brands, six speed demons that hail from the UK

Programmes

  • A man holds a sign which reads Bring Back Our GirlsHARDtalk Watch

    Why there is still hope and optimism for the rescue of Nigeria’s kidnapped schoolgirls

BBC © 2014 The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.