Tajikistan profile

Tajik officer reads newspaper Tajikistan has no daily newspapers

Television is the most-popular medium. Alongside the state broadcaster there are more than a dozen private TVs, most of them entertainment-based. Russian channels are widely-watched.

There are more than 200 registered papers, but no dailies. Some titles are government-owned, and others are linked to political movements. Privately-owned papers have a very small readership.

Radio is the only broadcast medium that can be received in all areas of the country. Private stations operate alongside state-run networks.

Media rights organisations report that, although provided for in the constitution, press freedom is not widely respected.

Freedom House says independent journalists face harassment and intimidation. The government controls most printing presses and broadcasting facilities, it adds.

There were one million internet users by June 2012 (InternetWorldStats). Competition among providers is low, and access charges remain high.

Independent news websites are prone to blocking. Facebook was blocked for a time in March 2012 - a move that Reporters Without Borders said was "absurd", as the platform had only 35,000 users in Tajikistan, far fewer than on Russian social networks.

The press

Minbar-i Khalq - published by People's Democratic Party

Jumhuriyat - government-owned, published in Tajik three times a week

Khalq Ovozi - government-owned, published in Uzbek three times a week

Narodnaya Gazeta - government-owned, published in Russian three times a week

Neru-i Sukhan - privately-owned, weekly

Nido-i Ranjbar - Tajik-language weekly, published by the Communist Party

Golos Tajikistana - Russian-language weekly, published by the Communist Party

Tojikiston - privately-owned Tajik-language weekly

Najot - weekly, published by Islamic Rebirth Party

Television

Tajik TV - state-run; operates Tajik TV first channel, Safina youth channel, news channel Jahonnamo, children's network Bahoriston and regional channels

Soghd TV - state-run regional station in north

Khatlon TV - state-run regional station in south

SMT (Independent Television of Tajikistan) - private, Dushanbe

Radio

Tajik Radio- state-run, operates Radio Tajikistan, Radio Sado-i Dushanbe (Voice of Dushanbe), culture network Radio Farhang, external service Ovoz-i Tojik

Radio Imruz - private, available in all regions

Radio Vatan - Dushanbe, private

Radio Tiroz - Khujand, private

Radio Asia-Plus - Dushanbe, private

News agencies

Asia-Plus - private, English-language pages

Khovar - state-run, English-language pages

Avesta - private, English-language pages

More Asia stories

RSS

Features & Analysis

  • Prostitute in red light district in Seoul, South KoreaSex for soldiers

    How Korea helped prostitutes work near US military bases


  • LuckyDumped

    The rubbish collector left on the scrap heap as his city cleans up


  • Walmart employees and supporters block off a major intersection near the Walton Family Foundation to stage a protest calling for $15 an hour and consistent full-time work in downtown Washington October 16, 2014. Black mark

    Wal-Mart workers revolt against the annual shopping bonanza


  • Jennifer Lawrence in The Hunger Games: Mockingjay - Part 1More than 'Games'

    Fact and fiction blur in Mockingjay film.


Elsewhere on the BBC

  • UnderwaterHidden depths

    How do you explore the bottom of the ocean? BBC Future finds out

Programmes

  • All-inclusive holidaysThe Travel Show Watch

    With all-inclusive holidays seeing a resurgence are local trades missing out to big resorts?

BBC © 2014 The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.