China condemns NY Times Wen Jiabao wealth story 'smear'

Chinese Premier Wen Jiabao prepares to deliver his keynote address at the World Economic Forum in Tianjin on September 11, 2012 Wen Jiabao, premier for 10 years, is due to step down as part of a leadership transition

China has condemned as a "smear" a New York Times report saying Premier Wen Jiabao's relatives have accumulated billions of dollars.

The article said Mr Wen's family members "have controlled assets worth at least $2.7bn (£1.7bn)".

A Foreign Ministry spokesman said the report had "ulterior motives".

Both the NYT's Chinese and English sites are being blocked inside China, as are references to the report on micro-blogging sites.

"Some reports smear China and have ulterior motives," Foreign Ministry spokesman Hong Lei said when asked about the story in a daily press briefing. On the blocking, he said the internet was managed "in accordance with laws".

Wealth gap

In its report, the New York Times said Mr Wen's relatives' holdings included property, insurance and construction firms.


Often referred to as "Grandpa Wen" by state media, the premier is one of the few senior Chinese politicians with the popular touch, usually the first to appear at the side of victims of earthquakes or other disasters as a kind of consoler-in-chief. But there have long been rumours that his decade in the job has brought more tangible benefits to his immediate family, and now the New York Times has put a figure on it.

The more than $2.7bn in controlled assets reported by the newspaper are held not by the Chinese premier himself, but by his wife, mother, siblings, children, and their in-laws. The figure though may not come as much of a shock to Mr Wen. A WikiLeaks cable dated 2007 quoted a source as saying the premier was "disgusted" by his family's activities.

But whether he disapproves or not, the investigation shows that much of the wealth has been accumulated in areas of the economy over which he has direct authority. Mr Wen is not the only senior leader over whom that kind of suspicion lingers, but given his position, his public standing and his own championing of the anti-corruption cause, the Times report will be seen by the authorities here as highly sensitive and potentially damaging.

Bloomberg's website is still being blocked after it published, back in June, a similar expose of the family wealth of the man tipped to be China's next leader, Xi Jinping. It may be a while before readers in China get to see the New York Times online again.

"Many relatives of Wen Jiabao, including his son, daughter, younger brother and brother-in-law, have become extraordinarily wealthy during his leadership," the newspaper wrote.

"In many cases, the names of the relatives have been hidden behind layers of partnerships and investment vehicles involving friends, work colleagues and business partners."

The family's investments reportedly spanned several sectors. The newspaper cited one holding as Ping An, an insurance company which it said had benefited from reforms enacted in 2004 by a state body over which Mr Wen had oversight.

It said that partnerships controlled by Mr Wen's relatives, along with their friends and colleagues, had bought into the firm before its IPO, or stock market flotation, in 2004, and held as much as $2.2bn in the company in 2007.

The newspaper said both the Chinese government and Mr Wen's relatives declined to comment on the investigation, which was based on corporate records from 1992-2012.

No holdings were found in Mr Wen's name, it said, nor was it possible "to determine from the documents whether he recused himself from any decisions that might have affected his relatives' holdings, or whether they received preferential treatment on investments".

China is sensitive about reports on its leaders, particularly when it comes to their wealth.

A growing wealth gap is causing public discontent, as are the frequent corruption scandals involving government officials.

When, in June 2012, a Bloomberg investigative report examined the finances of the relatives of president-in-waiting Xi Jinping, the company's website was blocked in China - even though the report said there was no indication of wrongdoing by him or his family.

Mr Wen has been the Chinese premier for almost 10 years. He is due to step down in a power transition that begins on 8 November.

Wen Jiabao

  • Became premier in March 2003, charged with overseeing the economy
  • Portrayed in state media as a man who cares for the public
  • Began career in provincial geology bureau but was quickly promoted
  • Seen as a economic reformist critical of Bo Xilai's "Chongqing model" and "Red" policies

He is seen as a popular figure with the common touch, and is portrayed in state media as a leader with great concern for the lives of ordinary people.

A spokeswoman for New York Times said she hoped that full access to the websites would be "restored shortly" in China.

The BBC has also been affected, with the BBC World News channel blocked when a correspondent was asked about the story during a report, and the BBC News website blocked later on Friday.

On China's Twitter-like weibo platforms, keywords such as Wen Jiabao and the New York Times are blocked. Mr Wen's name, like most other Chinese leaders, has always been a screened keyword.

Some netizens did manage to post the article despite heavy and rapid censorship. A Sina Weibo user tweeted about the article from Kawagoe city in Japan, but his post was removed after 11 minutes.

"The Twist Your Waist Times says the best actor has $2.7bn of assets. I just wonder how will he spend it?" asked a Tencent Weibo user registered in the British West Indies territory of the Turks and Caicos Islands.

"Twist your waist" in Chinese characters sounds like New York when spoken, while "best actor" refers to Mr Wen, who critics say only pretends to be a people-first leader.

More on This Story

More China stories


Features & Analysis

  • Cartoon of women chatting on the metroChat wagon

    The interesting things you hear in a women-only carriage

  • Replica of a cargo boxSpecial delivery

    The man who posted himself to the other side of the world

  • Music scoreFinal score Watch

    Goodbye to NYC's last classical sheet music shop

  • Former Secretary of State Hillary Rodham Clinton checks her Blackberry from a desk inside a C-17 military plane upon her departure from Malta, in the Mediterranean Sea, bound for Tripoli, Libya'Emailgate'

    Hillary gets a taste of scrutiny that lies ahead

Elsewhere on the BBC

  • Woman standingMysterious miracle

    It's extremely unusual and shouldn't give false hope, but what makes the body beat cancer on its own?


  • A cyborg cockroachClick Watch

    The cyborg cockroach - why has a computer been attached to this insect’s nervous system?

Try our new site and tell us what you think. Learn more
Take me there

Copyright © 2015 BBC. The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.