Chinese newspaper in rare battle with censors

Demonstrators gather outside the headquarters of Southern Weekly newspaper in Guangzhou, Guangdong province, 7 January 2013 The conflict has resulted in a series of protests, including from the paper's supporters

Related Stories

The BBC's Beijing bureau looks into what caused the row between the editorial staff of China's influential Southern Weekly newspaper and provincial censors.

This is not the first time that journalists at China's gutsy Southern Weekly newspaper - also known as the Southern Weekend - have tussled with government censors.

In 2009, the Guangzhou-based paper carried two large, blank spaces on its first two pages.

After scoring an exclusive interview with visiting US President Barack Obama, the spaces were an apparent protest by the paper's editors. They were apparently angry after being forced to pull a photo showing a handwritten letter to the paper from Mr Obama, praising Southern Weekly's commitment to press freedom.

Editors and journalists from the paper have been fired in the past. In 2001, three editors, including the paper's editor-in-chief, were dismissed after they published an interview with the author of Corpse Walker, a book detailing the lives of China's poorest people.

Key figures

  • Southern Weekly - weekly paper with 1.6m circulation, based in southern province of Guangdong; seen as influential and daring, but like all China's media, it answers to the ruling Communist Party
  • Tuo Zhen - former economics journalist who took over as Guangdong propaganda chief in 2012, prompting increasing criticism of his heavy-handed measures
  • Huang Can, Southern Weekly's acting editor-in-chief
  • Hu Chunhua - newly appointed Communist Party chief of Guangdong province, and touted as a future leader of China; will be tasked with resolving the stand-off.
  • Among those signing open letters opposing Tuo Zhen's actions are prominent legal scholar He Weifang, outspoken economist Mao Yushi and prominent blogger Li Chengpeng

A year later, a Southern Weekly journalist was fired after he wrote an investigative report on the misuse of funds at a Chinese charity.

Line crossed

So what happened at the Southern Weekly to spur its beleaguered journalists to finally walk off the job?

This time, it seems that Tuo Zhen, the propaganda chief overseeing the paper, was the one who crossed the line.

"Tuo Zhen did not stick to the protocol that people are used to," said Jeremy Goldkorn, founder of Danwei, a firm that researches Chinese media and the internet.

The unwritten rules governing the Chinese media vary from outlet to outlet, but all journalists and editors follow the same basic system.

Bouquets of chrysanthemums are seen laid in front of the headquarters of the Southern Weekly newspaper in Guangzhou, Guangdong province, 7 January 2013 Supporters left flowers near the newspaper's offices

Sometimes, censorship instructions come in phone calls directly from Beijing, ordering editors how to deal with sensitive stories.

However, on a daily basis, individual journalists submit content to their editors, who are then tasked with tweaking the content to meet the needs of the local propaganda department.

Mr Goldkorn explains that the relationship between editorial staff and propaganda officials is an important one because newspapers must stay in the good graces of the censors so that their annual licences can be renewed. Without a licence, the paper must shut down.

'Close relationship'

Despite the occasional clash of ideas, Southern Weekly had found common ground with its local propaganda department in recent years, said Professor Zhan Jiang, from the Beijing Foreign Studies University's department of international journalism and media.

Start Quote

I think there are people who recognise that there are some voices that are useful to have around for society”

End Quote Jeremy Goldkorn Founder, research firm Danwei

"They had a rather close relationship. In some cases, they were rather friendly," he says.

But last May, Beijing inserted itself into this cosy partnership by sending its own propaganda chief, Tuo Zhen, to Guangdong.

Mr Zhan says that ahead of the leadership change last October, the officials in charge of China's central propaganda office at the time were keen to suppress the relatively freewheeling media outlets in southern China.

Under Mr Tuo's watch, stories were often struck from the paper and the atmosphere became tense.

Emotions boiled over last week when Mr Tuo reportedly inserted his own comments into Southern Weekly's New Year message after the editors had already signed off on the final version of the paper, marking a departure from normal procedures.

'Seems unusual'

"In the past, they have stopped the presses or they have pre-censored things before it has got to the stage of going to press, or there has been trouble after something has gotten printed," Mr Goldkorn said.

New Year edition of Southern Weekly, published on 3 January 2013, 4 January 2013 The Southern Weekly is one of the country's most circulated publications

He added that exact details of Mr Tuo's transgressions have yet to emerge, "but it seems unusual when the person in charge of propaganda for the province actually goes to the newspaper office and actually is in charge of ensuring the change before it goes to print".

Journalists working for Southern Weekly refused to be interviewed for this story, saying they did not want to anger the central government by speaking to foreign media.

They are hoping that if they stay quiet, their paper will be spared and Tuo Zhen will shoulder the blame for this latest brouhaha.

However if the protests in favour of Southern Weekly continue, that places the new government under Xi Jinping in a difficult position, says Prof Zhan.

Hardliners in Mr Xi's government will resist giving in to such public protests.

Mr Goldkorn believes that even if Mr Tuo remains in his position, Southern Weekly will also continue to soldier on.

"I don't think there's a single person in the Chinese government committed to media liberalisation, but I think there are people who recognise that there are some voices... that are useful to have around for society. It would be extreme of them to completely crush it."

More on This Story

Related Stories

More China stories


Features & Analysis

Elsewhere on the BBC

  • Woman standingMysterious miracle

    It's extremely unusual and shouldn't give false hope, but what makes the body beat cancer on its own?


  • A cyborg cockroachClick Watch

    The cyborg cockroach - why has a computer been attached to this insect’s nervous system?

Try our new site and tell us what you think. Learn more
Take me there

Copyright © 2015 BBC. The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.