Bahrain profile

Man reading newspaper in Bahrain There is a private press, but most broadcasters are state-run

Bahraini journalists risk prosecution for offences which include "undermining" the government and religion. Self-censorship is widespread.

Journalists were targeted by officials during anti-government protests in 2011. In 2014, RSF described Bahrain as the "kingdom of disinformation", stating that since the protests the monarchy has been "a past master in the art of manipulating coverage of the street protests and the ensuing crackdown."

The government uses the 2002 Press Law to restrict the media from publishing criticism of Islam or the king, inciting actions that undermine state security, or supporting regime change. Maximum punishment is five years in prison and some well-known journalists and bloggers are currently behind bars.

TV remains the key source of news for Bahrainis and most domestic broadcasters are state-run. However, Bahrain will host the Saudi-financed Al-Arab satellite news TV channel, expected to launch soon. It will be based at a planned 'Media City'.

An opposition satellite station, Lualua TV, operates from London but has found its signals blocked.

The Gulf state has advanced telecommunication infrastructure and is widely connected to the internet. There are almost 1.3 million internet users (internetlivestats.com).

RSF has added Bahrain to its list of "Enemies of the Internet". Rigorous filtering targets political, human rights, religious material and content deemed obscene. Bloggers and online activists have been imprisoned, arrested and intimidated by the authorities.

Freedom House say "surveillance of online activity and phone calls is widely practised, and officers at security checkpoints actively search mobile phones for suspicious content."

BBC World Service is available on FM in Manama (101 MHz in English; 103.8 in Arabic).

The press

Television

  • Bahrain Radio and Television Corporation (BRTC) - state-run; operates five terrestrial TV networks
  • Al-Ayyam TV - pro-government, Manama-based
  • Al-Ittihad TV - pro-government
  • LuaLua TV - pro-opposition, London-based, blocked in Bahrain

Radio

  • Bahrain Radio and Television Corporation (BRTC) - state-run; operates General Programme in Arabic, Second Programme featuring cultural and local programmes, Holy Koran Programme, Sports Service, English-language Radio Bahrain
  • Voice FM - private, for Indian listeners

News agency/internet

More on This Story

More Middle East stories

RSS

Features & Analysis

Elsewhere on the BBC

  • UnderwaterHidden depths

    How do you explore the bottom of the ocean? BBC Future finds out

Programmes

  • A model with a projection mapped onto her faceClick Watch

    Face hacking - how to use a computer to turn your face into a work of digital art

BBC © 2014 The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.