South Asia

Maldives government complains of spoof atlas omission

Kurumba island in the Maldives Image copyright Getty Images
Image caption Rising sea levels threaten to make the Maldives uninhabitable

The government of the Maldives has complained after the UK's Daily Telegraph website carried a satirical blog post saying the island nation is to be omitted from the Times Atlas of the World.

The supposed omission was said to be due to impending climate change.

The low-lying islands of the Maldives are at risk from rising sea levels.

The spoof blog post was taken seriously by several media outlets in the Maldives.

The Telegraph blog post was written by a climate change sceptic, James Delingpole.

On Monday, scientists said the new edition of the Times Atlas had exaggerated the scale of ice-cover reduction in another part of the world, Greenland.

Mr Delingpole's blog said the next edition of the famous atlas would continue what he called its "Climate Change alarmism", by completely erasing some very low-lying areas - the Maldives, Tuvalu and "major parts of Bangladesh".

He quoted a fictitious "spokesman" for the atlas as saying that in map-making, "emotional truth" was more important than actual truth.

Apology sought

Some Maldivian websites and newspapers took the satirical blog seriously.

Image copyright AP
Image caption When the Maldives cabinet met underwater, it was not because the island nation had disappeared

An opposition politician sent out a mass text message blaming the Maldives' president for the country's omission from the map, because he'd staged events such as an underwater cabinet meeting.

A spokesperson for the atlas's publisher, HarperCollins, has confirmed to a Maldives website, Minivan News, that the blog post was bogus.

The Maldives' acting high commissioner in London has written to the newspaper's editor seeking a clarification and apology.

He said the post had implied that his country's climate change plight was a con-trick, and this, he said, was despicable and hurtful.

However, he added that Maldivians had as strong a sense of humour as anyone.

A Maldives government official told the BBC the Telegraph should not publish such "nonsense" under its brand name when it could be mistaken for news.

But he said Maldives newspapers should also confess to having been duped.

More on this story

Related Internet links

The BBC is not responsible for the content of external Internet sites