گوساله‌های شبیه سازی ایران تلف شدند؛ تلاش برای تولید بز

ایران اعلام کرده است که دومین گوساله شبیه سازی شده این کشور که "تامینا" نام داشت به علت عوارض ناشی از تب حاد جان سپرده است.

پیش از این گوساله نر شبیه سازی شده در ایران که "بنیانا" نام داشت نیز به علت همین عارضه تلف شده بود.

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی، مدیر پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان، گفته است اولین گوساله شبیه سازی شده، "بنیانا" با وزن ۴۸ کیلوگرم متولد شد و هیچگونه عارضه پاتولوژیک خاصی نداشت، دو قلوی همسان ژنتیکی آن یعنی "تامینا" با وزن ۷۰ کیلوگرم متولد شد که عوارض ملایم بعضی ناهنجاری های آناتومیکی را نشان می داد.

محققان این پژوهشکده می گویند دوره آبستنی گاو طولانی و هزینه تحقیق در مورد شبیه سازی این حیوان بسیار بالا است و ادامه تحقیق درباره شبیه سازی گاو، نیازمند همکاری و کمک مالی دولت ایران است.

پژوهشکده رویان، از حدود چهار سال پیش، شبیه سازی آزمایشی را روی موش، گوسفند، بز و گاو آغاز کرده است.

این پژوهشکده در سال های گذشته اعلام کرده بود که در مورد گوسفند به موفقیت دست یافته و تعداد زیادی از گوسفندهایی که جنین همتاسازی شده به رحم آنها تلقیح شده حامله شده اند، هرچند همه آنها به جز دو مورد، جنین خود را در دو ماه و نیمگی سقط کرده بودند.

در روش همتاسازی شده، جنین نه از راه آمیزش جنسی بلکه از راه کشت دادن سلولی که از بخشی از بدن یک جاندار گرفته شده، در آزمایشگاه خلق و به رحم مادر تلقیح می شود و بدین ترتیب تمامی ویژگی های وراثتی جانداری که از بدن او گرفته شده است را به ارث می برد و عملاً همتای کامل او می شود. تلاش برای تولید بز محققان ایرانی پیشتر به موفقیت هایی چشمگیر در زمینه سلول های بنیادی و شبیه سازی جانوری دست پیدا کرده بودند.

نخستین گوسفند شبیه سازی شده ایران که "رویانا" نام گرفت سه سال پیش متولد شد و نخستین بز شبیه سازی شده این کشور نیز که "حنا" نام دارد، چند ماه پیش به دنیا آمد.

Image caption ایران از کشورهای پیشرو در تحقیقات در زمینه شبیه سازی حیوانی است

پیشتر گزارش ها یی درباره همکاری پژوهشکده رویان با کشورهای منطقه منتشر و اعلام شده بود که یوزپلنگ ایرانی به عنوان نخستین جانور ایرانی برای همتاسازی انتخاب شده بود.

در فروردین ماه ۱۳۸۴ مرکز زیست شناسی سلولی و مولکولی هند خبر داد که قصد دارد با پشتیبانی دولت ایران دست به همتاسازی یوزپلنگ ایرانی بزند تا از این طریق گونه ای از یوزپلنگ را که نزدیک به یوزپلنگ ایرانی است اما بیش از چهار دهه است نسلش در کشور هند منقرض شده است احیا کند.

این مرکز که در شهر حیدرآباد هند مستقر است اعلام کرد که قصد دارد گروهی از متخصصان خود را به ایران بفرستد تا با گردآوری اسپرم و نمونه هایی از بافت اندام یوزپلنگی که در یکی از باغ وحش های ایران نگهداری می شود به همتاسازی این جانور بپردازند. اما تاکنون هیچ خبری حاکی از همتاسازی موفقیت آمیز این جانور ایرانی منتشر نشده است.

با این همه موسسه تحقیقاتی رویان به تازگی اعلام کرده که برای شبیه سازی جانوران در حال انقراض آمادگی دارد.

ایران یکی از پیشرفته ترین برنامه های تحقیقاتی را در زمینه سلول های بنیادی و فناوری زیستی منطقه دارا است. یکی از علت های این موفقیت، موافقت روحانیون شیعه با انجام تحقیقات در زمینه شبیه سازی جانوری است.

پژوهکشده رویان یکی از فعال ترین مراکز تحقیقاتی در ایران و وابسته به جهاد دانشگاهی این کشور است. این پژوهشکده در سال ۱۳۸۰ با تلاش های دکتر سعید کاظمی آشتیانی و همکارانش ایران را وارد عرصه تحقیقات در باره سلول های بنیادی کرد.