جد کوچک اندام تی رکس در چین پیدا شد

Raptorex Kriegsteini
Image caption این موجود اکنون در موزه ای در چین نگاهداری می شود

محققان می گویند فسیل سه متری دایناسوری که در چین کشف شده و 60 میلیون سال پیش از تی رکس می زیسته از اجداد اولیه این درنده است.

این محققان به مجله "ساینس" گفته اند که مشخصات تی رکس در این فسیل مشاهده می شود البته در ابعاد مینیاتوری.

این گونه تازه که "رپتورکس کریگستینی" (Raptorex kriegsteini) نامگذاری شده حدود 65 کیلوگرم وزن داشته است درحالی که خلف آن، تی رکس، 90 برابر سنگین تر بوده است.

دانشمندان بر این باورند که این می تواند "حلقه گمشده" میان گونه های قدیمی تر و تی رکس باشد.

این گونه 125 میلیون ساله نشان می دهد که تی رکس مشخصات خود را - سر بزرگ با آرواره های قوی، بازوهای نسبتا کوچک و پاهای عظیم - از آن گرفته است و به علاوه شکل جثه نیز طی میلیون ها سال تغییری نکرده و تنها ابعاد آن بزرگتر شده است.

در ده سال اخیر، فسیل هایی از گونه های قدیمی تر و بدوی تر در صخره هایی به قدمت 100 تا 176 میلیون سال (دوره ژوراسیک میانی تا اوایل کریتاسیوس) در اروپا، آمریکای شمالی و چین کشف شده است.

این یافته های قدیمی تر تایید کرده است که خانواده تیراناسورها (نوعی از دایناسورها) از موجوداتی با جثه کوچک و گردن بلند تکامل یافته اند.

اما شواهد کمی در مورد ارتباط این دایناسورهای نسبتا کوچک و فسیل های عظیم تی رکس (تیراناسور رکس) وجود داشت.

تیم محققان بر این باور است که "رپتورکس کریگستینی" همین حلقه ارتباطی است. حتی جمجمه این موجود عین تی رکس است.

دکتر پل سرنو از دانشگاه شیکاگو گفت: "این موجود نزدیکترین چیزی است که به حلقه به اصطلاح گمشده در مورد تی رکس پیدا خواهیم کرد."

او گفت که از دندان ها گرفته تا عضلات برجسته آرواره، سر بزرگ، بازوها، پاهای باریک و بلند که مناسب شکار است موجودی را می بینیم که تقریبا یک صدم تی رکس بوده است.

تکامل

این تیم بر این باور است که فسیل تازه نظریه پذیرفته شده در مورد تکامل تیراناسور را زیر و رو می کند.

تا کنون تصور می شد که شکل عجیب اندام تی رکس در اثر هیکل بزرگ آن تکامل یافته است.

رکوردهای فسیلی مؤید نظریه ای بود که می گفت با عظیم شدن جثه در جریان تکامل، کل استخوان بندی تیراناسورها به تغییر نیاز پیدا کرد تا بتوانند علیرغم رشد جثه همچنان به شکار بپردازند.

به گفته استفن بروسات از موزه تاریخ طبیعی نیویورک و از نویسندگان مقاله "ساینس"، گونه تازه -رپتورکس کریگستینی - واقعا این الگوی مشاهده شده را بر هم می ریزد.

او با توجه به کوچک بودن جثه رپتورکس کریگستینی می گوید به این ترتیب واقعا می توان گفت که این مشخصات نه در نتیجه جثه بزرگ بلکه به دلیل موثر بودن به عنوان سلاحی برای شکار تکامل یافت.

به گفته دانشمندان این فسیل نشان می دهد که جثه عظیم تیراناسورها تنها در 20 میلیون سال پایانی کریتاسیوس این اندازه شد.

به گفته دکتر بروسات این بدان معنی است که تیراناسورها 80 درصد زمان اقامت خود در روی زمین را به عنوان موجوداتی کوچک در سایه انواع دیگر دایناسورهای شکارچی گذرانده اند.

دکتر سرنو تخمین می زند که این گونه رپتورکس کریگستینی که فسیل آن پیدا شده بلافاصله پس از بلوغ مرده است.

این فسیل به طور غیرقانونی حفاری، به طور قاچاقی از چین خارج و در نهایت فروخته شد.

هنری کریگستین یک کلکسیونر خصوصی (نامی که بر این موجود هم گذاشته شد) آن را خرید و سه سال قبل با دکتر سرنو تماس گرفت و از او خواست فسیل را بررسی کند.

او با بازگرداندن این فسیل به مراکز علمی و در نهایت دولت چین موافقت کرد. این فسیل اکنون در موزه ای در مغولستان درونی نگاهداری می شود.