به روز شده:  03:53 گرينويچ - پنج شنبه 12 نوامبر 2009 - 21 آبان 1388

بهداشت و درمان

دارویی که 'تومور سرطان ریه را کوچک می کند'

ریه

سرطان ریه از نوع "سلول کوچک" به سختی قابل تشخیص است

دانشمندان دارویی را شناسایی کرده اند که ممکن است امید تازه ای برای بیماران مبتلا به یک نوع به خصوص مهلک سرطان ریه باشد.

این دارو تومورهای این نوع سرطان ریه موسوم به "سلول کوچک" را در 50 درصد موش ها نابود کرد و توانایی سلول های سرطانی برای مقاومت در برابر معالجات استاندارد شیمی درمانی را از کار انداخت.

تیم دانشگاه امپریال کالج لندن اکنون مایل است این دارو را بر بیمارانی که مبتلا به این نوع غیرقابل جراحی از سرطان ریه هستند آزمایش کند.

نتیجه مطالعه آنها در نشریه "تحقیقات سرطان" چاپ شد.

سرطان ریه یکی از کشنده ترین سرطان هاست و نوعی از آن که به "سلول کوچک" موسوم است و 20 درصد کل موارد این سرطان را تشکیل می دهد به سختی قابل تشخیص است. تنها 3 درصد بیماران مبتلا به این نوع سرطان ریه پنج سال دوام می آورند.

این نوع سرطان ریه خیلی سریع منتشر می شود بنابراین عمل جراحی گزینه ای موثر برای درمان آن نیست.

شیمی درمانی، گاهی توام با رادیوتراپی، اغلب باعث کوچک شدن تومورها می شود اما تومور معمولا بار دیگر به سرعت رشد می کند و در برابر معالجه مقاوم تر می شود.

یک هورمون رشد به نام "اف جی اف-2" ظاهرا تقسیم سلولی در این تومور را تسریع می کند، و نوعی مکانیسم بقا را در آن به کار می اندازد که آنها را در برابر شیمی درمانی مقاوم می کند.

اما دارویی به اسم "پی دی 173074" مانع چسبیدن "اف جی اف-2" به سلول های تومور سرطانی می شود. محققان می گویند این دارو به طور بالقوه می تواند به صورت قرص مصرف شود و لزومی ندارد تزریق شود.

این دارو ابتدا در سال 1998 برای جلوگیری از شکل گیری رگ های خونی در اطراف تومورها ساخته شد.

لزوم آزمایش های بیشتر

پروفسور مایکل سکل از محققان در این مطالعه گفت: "دستیابی فوری به معالجات تازه برای این بیماری یک ضرورت است."

"ما امیدواریم که این دارو یا دارویی مشابه که اف جی اف-2 را از کار می اندازد را سال آینده به آزمایش کلینیکی بگذاریم تا ببینیم آیا معالجه موفقی برای سرطان ریه در انسان هست یا نه."

این داروی تازه ابتدا بر سلول های استخراج شده از تومورهای انسانی آزمایش شد.

دارو مانع تکثیر سلول ها شد و سیستم دفاعی آنها را از کار انداخت، که امکان نابود کردن آنها با شیوه استاندارد شیمی درمانی را فراهم آورد.

آزمایش های بعدی به روی موش موثر بودن دارو در مبارزه با سلول های تومور سرطانی چه به طور انفرادی و چه در ترکیب با سیسپلاتین، عامل شیمی درمانی استاندارد را نشان داد.

دکتر جوئانا اوئنز از موسسه خیریه تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: "مشاهده داروهای بالقوه تازه برای سرطان ریه دلگرم کننده است."

او افزود: "نتایج اولیه این مطالعه تحسین برانگیز است اما باید منتظر نتایج آزمایش کلینیکی باشیم تا بدانیم آیا دارو بر بیماران هم موثر است یا نه."

BBC © 2014 بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست

بهترین روش دیدن این صفحه بر روی آخرین مرورگر مجهز به CSS است. با اینکه مرورگر کنونی تان قابلیت نمایش سایت را دارد ولی امکان بهترین تجربه تصویری را به شما نمی دهد . لطفا در صورت امکان مرورگر خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید.