آزمایش ادرار برای تشخیص خرخر خطرناک

Image caption سه درصد از همه کودکان زیر 9 سال ممکن است به او اس آ مبتلا شوند

محققان دانشگاه شیکاگو در آمریکا می گویند، ممکن است بتوان با انجام آزمایشی ساده از ادرار افراد تشخیص داد خرخر کردن کدامیک خطرناک و کدامیک بی خطر است.

آنها نود کودک را که به خاطر مشکل تنفس در حین خواب به درمانگاهی در شهر شیکاگو مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

انجام آزمایش از ادرار کودکانی که خرخرشان از نوع خطرناک دانسته شده بود، نشان داد میزان چند پروتئین در ادرار آنها بیش از حد عادی بوده است.

نتیجه این تحقیق در نشریه آمریکایی "داروهای دستگاه تنفسی و مراقبت های ویژه" منتشر شده است.

این گروه تحقیق می گوید مطالعاتش باید تکرار شود اما ممکن است منجر به ابداع آزمایشی ساده برای تشخیص خر و پف خطرناک شود.

آزمایش هایی در مورد خواب

کودکان مورد مطالعه، همگی در ساعات شب و موقعی که خواب بودند، تحت نظر قرار گرفتند و شماری از آنها در دسته بیماران مبتلا به "او اس آ" (اختلال تنفسی هنگام خواب)، قرار گرفتند.

"او اس آ" ممکن است در کودکان باعث مشکلات روانی، رفتاری، قلب و عروق و متابولیک شود.

بنا به تخمین ها احتمال دارد سه درصد از همه کودکان زیر 9 سال به این مشکل دچار شوند.

محققان دانشگاه شیکاگو صبح روز بعد از نظارت بر نحوه خوابیدن کودکان، اولین نمونه ادرار آنها را جمع کرده و مورد آزمایش قرار داده اند.

آنها با استفاده از رنگ های فلورسنت، پروتیئن های موجود در ادرار آنها را تفکیک و دسته بندی کرده اند. آنها متوجه شدند میزان و غلظت سه پروتئین در ادرار کودکان مبتلا به "او اس آ" بیشتر از سایرین بوده است: اروکورتین 3، اروسومکوید و ارومودولین.

میزان کالیکرئین 1، پروتئینی دیگر در ادرار، کمتر از سایر پروتئین ها بوده است.

محققان می گویند تحقیقات بیشتری باید در این زمینه صورت بگیرد تا مشخص شود نتیجه گیری قاطع از هر آزمایشی با توجه به کدام پروتئین ها حاصل می شود و چه زمانی بهترین زمان برای انجام آزمایش است.

به اعتقاد آنها در آینده پزشکان و والدین می توانند این آزمایش را به راحتی در مطب یا منزل انجام دهند و تشخیص دهند خرخر کردن از نوع خطرناک یا بی خطر است.

ایان بلفور، متخصص بیماری های ریوی در بیمارستان رویال برامتون لندن، می گوید: "او اس آ در کودکانی که لوزه بزرگی دارند یا چاق هستند، مشکل بزرگی است. برخی از کودکان فربه مبتلا به این عارضه مجبورند هنگام خواب از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کنند."

او گفت: "یافته های جدید جالب توجه است - نتیجه می توان گرفت که کلیه های این کودکان به خاطر او اس آ مشکل پیدا کرده است. اما نتیجه این تحقیق تا رسیدن به آزمایشی عمومی و عملی برای پزشکان و بیماران فاصله زیادی دارد."