کشف راز شباهت پرندگان و تمساح ها

Image caption دانشمندان می گویند سیستم تنفسی پرندگان و تمساح ها شباهت دارد

دانشمندان می گویند شباهت مکانیزم تنفس پرندگان و تمساح ها احتمالا نشان می دهد که چرا اجداد مشترک آنها توانسته اند بیش از دویست میلیون سال پیش بر روی زمین زندگی کنند.

نتیجه تحقیق این دانشمندان که در مجله ساینس (علوم) منتشر شده نشان می دهد که در تمساح ها هم مانند پرندگان، جریان هوا تنها در یک جهت حرکت می کند. ساختمان ریه پرندگان، به آنها این امکان را می دهد که در هنگام پرواز در هوایی که دارای اکسیژن اندکی است بتوانند تنفس کنند. همین مکانیزم تنفسی احتمالا به اجداد مشترک پرندگان و تمساح ها کمک کرده است که بتوانند در دوران زمین شناسی "تریاسه" که میزان اکسیژن بسیار کم بوده زنده بمانند.

دکتر "کالین فارمر" از دانشگاه یوتا به بی بی سی گفت که یافته های جدید احتمالا از رازی طولانی در این باره پرده برمی دارد.

تا کنون مشخص نبود که چرا اجداد مشترک تمساح و پرندگان که به "آرکوسور"ها شهرت دارند توانسته اند، 251 میلیون سال پیش که نسل بسیاری از موجودات کره زمین منقرض شد، به زندگی ادامه دهند.

"آرکوسور"ها بعدها به دو گروه بزرگ تقسیم شدند و در مسیرهای مختلفی تکامل پیدا کردند که در نتیجه به کروکودیل ها، دایناسورها، پتروساروسهای پرنده و در نهایت پرندگان فعلی تبدیل شدند.

جانوران تک حفره (سیناپسیدها) که بعدها به پستانداران تکامل پیدا کردند قبل از این دوره انقراض گسترده توانسته بودند در دوره زمین شناسی "پرمیان" بر روی زمین زندگی کنند. بعضی از این پستانداران زنده ماندند، اما آرکوسورها زندگی آنها را نا امن کردند.

دکتر فارمر می گوید:" آنهایی که کوچکتر بودند توانستند خود را در میان شکافها پنهان کنند و زنده بمانند و تنها بعد از نابودی دایناسورهای بزرگ در 65 میلیون سال پیش بود که این پستانداران، با جمعیت بیشتر و اندازه بزرگتر بازگشتند".

حل معما

محققان برای نشان دادن کارکرد ریه تمساح ها، میزان جریان هوا در بدن این جانوران را در حالت بیهوشی کامل اندازه گیری کردند و متوجه شدند که جریان هوا به جای اینکه به ریه این جانور "وارد" و "خارج" شود، تنها در یک مسیر حرکت می کند.

این محققان حتی آب حاوی ذرات فلورسنت را، به درون ریه تمساح های مرده تزریق کردند تا این جریان را مشاهده کنند.

محققان معتقدند که شباهت ساختمان ریه پرندگان و تمساح ها احتمالا نشان می دهد که چرا بعضی از جانوران، بهتر توانسته اند خود را نسبت به کمبود اکسیِژن در هوا، مصون نگه دارند و نسلشان از انقراض در امان بماند.

دکتر فارمر می گوید:" ما می دانیم که پرندگان در شرایط کمبود اکسیژن به خوبی می توانند تنفس کنند. آنها می توانند در ارتفاع بالا پرواز کنند اما اگر پستانداران در این ارتفاع قرار بگیرند می میرند.

این معما همیشه وجود داشت که چرا ریه پرندگان تا این اندازه متفاوت است؟ اما اکنون به گفته دکتر فارمر می توانیم به دوره اجداد مشترک پرندگان و تمساح ها برگردیم. به گفته این محقق، تحقیقات اخیر نشان می دهد که تمامی دایناسورها، اعم از گیاه خواران و گوشتخواران، همگی ریه هایی مانند ریه پرندگان داشته اند.