هشدار: شمار مارها رو به کاهش گذاشته است

Image caption وجود مارها برای حفظ اکوسیستم های متعدد حیاتی است

بنا به تحقیقی جدید این احتمال وجود دارد که جمعیت مارها در سراسر جهان رو به کاهش گذاشته باشد.

محققان هشدار داده اند که در پانزده سال گذشته جمعیت مارها در بسیاری از کشورهای جهان رو به کاهش بوده است.

بنا به مطالعه ای که در بریتانیا منتشر شده است، جمعیت هشت گونه مار در سه قاره به شدت کاهش داشته است. این موضوع حاکی است که مرگ این حیوانات دلیل مشترکی دارد، به طور مثال تغییرات اقلیمی.

این هشت گونه مار در اروپا، آفریقا و استرالیا تحت مطالعه بوده اند.

محققان می گویند کاهش جمعیت مارها احتمالا برای بسیاری از اکوسیستم ها عواقب جدی در بر خواهد داشت چون خوراک این جانور آفت هایی مانند موش خرما و موش معمولی است.

بنا به این مطالعه آلودگی، از دست دادن محیط زیست، کمبود شکار و سوءاستفاده از منابع طبیعی که از جمله برای منافع تجاری توسط انسان ها صورت می گیرد، عوامل مهمی در کاهش جمعیت مارها بوده است.

سال سرنوشت ساز

ریچارد بلک، گزارشگر بی بی سی در امور محیط زیست می گوید به نظر می رسد که سال 1998 سالی بوده که شرایط برای جمعیت مارهای جهان رو به وخامت گذاشته است.

در برخی نقاط جهان، شمار گونه های مختلف، مانند مارهای موسوم به اسپ های اروپایی و افعی های غرب آفریقا ، شروع کردند به کم شدن. جمعیت این دو گونه مار در برخی نقاط تا حد نود درصد سقوط داشته است.

کاهش مارها در برخی نقاط به دلیل گسترش شهر سازی بوده اما برخی نمونه های دیگر در پارک های ملی و نواحی حفاظت شده، مشاهده شده است.

دانشمندانی که مسئول تحقیق جدید بوده اند و نتیجه کار آنها در نشریه علمی "نامه های زیست شناسی" انجمن سلطنتی بریتانیا منتشر شده است، به بی بی سی گفتند که نمی دانند چه عاملی ممکن است باعث این وضعیت شده باشد اما تغییرات اقلیمی یکی از عوامل احتمالی است.

سال 1998 هوا به طور عجیبی گرم بود و همزمان با موج گرما، دانشمندان متوجه شدند که جمعیت قورباغه ها رو به کاهش گذاشته است. البته نهایتا معلوم شد که علت مرگ آنها ابتلا به یک بیماری ناشناخته بوده است. اما مدرکی در دست نیست که این موضوع در مورد مارها نیز صدق می کند.

محققان از دانشمندان دیگر دعوت کرده اند که اگر در این زمینه مشاهدات و اطلاعات در دست دارند، مطرح کنند تا این پدیده بهتر درک شود و احتمالا دلیل کاهش جمعیت مارها کشف شود.