از گوشه و کنار جهان علم

Image caption محققان می گویند هنوز نمی توانند برای مقابله با سرماخوردگی دوز مناسب مصرف مکمل روی را به طور حتمی توصیه کنند

شرکت دارویی فرانسوی "سانوفی-آوانتی" (Sanofi-Aventis)، شرکت آمریکایی "جنزیم" (Genzyme)، را به مبلغ بیست میلیارد دلار خریده است.

سانوفی-آوانتی سومین شرکت دارویی بزرگ جهان است و شرکت فن آوری زیست شناختی جنزیم، در تولید دارو و درمان برای امراض کمیاب تخصص دارد.

مدیر اجرایی شرکت فرانسوی سانوفی-آوانتی گفته است که در سراسر جهان شش تا هفت هزار بیماری کمیاب وجود دارد اما دارو فقط برای 10 درصد آنها تولید شده است.

سرماخوردگی

دانشمندان می گویند ثابت کرده اند که مصرف ماده معدنی روی ممکن است به انسان کمک کند با سرماخوردگی مقابله کند.

بازنگری تحقیقات در باره این موضوع نشان داده است که کسانی که یک روز پس از ظهور علائم سرماخوردگی، از نوع معمولی و رایج آن، مکمل روی مصرف می کنند مدت کوتاه تری به این بیماری مبتلا بوده اند و شدت بیماری هم در آنها کمتر بوده است.

اما محققان می گویند هنوز نمی توانند برای مقابله با سرماخوردگی دوز مناسب مصرف مکمل روی و مدت زمان لازم مصرف آن را به طور حتمی و نهایی توصیه کنند.

مینو سینگ، از موسسه کارشناسی ارشد علوم پزشکی و تحقیقات در چندیگار هند، که هدایت این تحقیق را برعهده داشته است، می گوید، مصرف دراز مدت مکمل روی باعث مسمومیت بدن می شود که حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال از جمله نشانه های آن است.

عنکبوت و مالاریا

محققانی که در کنیا سرگرم تحقیق هستند، می گویند کشف کرده اند که یک نوع عنکبوت که خوراکش پشه است، ممکن است به مبارزه با بیماری مالاریا کمک کند.

این نوع عنکبوت به بوی عرق بدن انسان علاقه دارد و جلب آن می شود.

محققان کشف کرده اند که عنکبوت جهنده، که در شرق آفریقا فراوان یافت می شود، به شدت به جوراب پوشیده شده و آلوده به عرق بدن انسان جلب می شود.

آنها باور دارند که بوی عرق بدن انسان به عنکبوت این علامت را می دهد که احتمالا پشه ها - که از خون انسان تغذیه می کنند - در فاصله ای نزدیک هستند.

دانشمندان امیدوارند مردم کنیا را متقاعد کنند با این نوع عنکبوت همزیستی کنند تا از این طریق خانه های خود را از انواع پشه از جمله پشه مالاریا پاک نگه دارند.

ماهی قرمز در چین

بیش از پنجاه گروه مدافع حقوق حیوانات در چین از شبکه های تلویزیونی مصرانه خواسته اند دیگر شنای موزون ماهی های قرمز را پخش نکنند.

این برنامه اولین بار در آغاز سال جدید چینی در تلویزیون نشان داده شد و قرار است روز پنجشنبه (شانزده فوریه)، نیر بار دیگر پخش شود. در این برنامه شش ماهی قرمز که در یک ظرف آب کم عمق در حال شنا هستند به طور موزون و همزمان حرکت های مختلف مانند رقص انجام می دهند.

برخی از چینی ها مظنوند که مردی که رقص موزون ماهی ها را تنظیم کرده از نیروی مغناطیس برای کنترل ماهی ها استفاده کرده باشد.

گروه های مدافع حقوق حیوانات در چین می گویند استفاده از نیروی مغناطیس ممکن است به این حیوانات آبزی آسیب برساند.

شعبده باز مذکور حاضر نبوده است بگوید چگونه ماهی ها را به حرکت های موزون وادار می کند.