سرنخ های ماده تاریک در برخورد خوشه های کهکشانی

به روز شده:  21:14 گرينويچ - چهارشنبه 22 ژوئن 2011 - 01 تیر 1390

خوشه کهکشانی پاندورا

برای دیدن عکس بزرگتر روی عکس کلیک کنید

خوشه کهکشانی پاندورا مجموعه ای از چهار خوشه است که طی 350 میلیون سال برخورد کرده اند

خبر کامل را بخوانید

منجمان یک "برخورد" آهسته کیهانی در ابعاد فوق العاده عظیم شامل چهار خوشه کهکشانی را ثبت کرده اند.

خوشه موسوم به "پاندورا" مجموعه ای از چهار خوشه کهکشانی است که طی ۳۵۰ میلیون سال به هم برخورد کرده اند.

تحقیقات درباره این برخورد باید سرنخ هایی از ماهیت ماده تاریک به دست دهد.

قرار است جزئیات این یافته در گزارشی که در نشریه ماهانه "یادداشت های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم" منتشر خواهد شد تشریح شود.

خوشه های کیهانی بزرگترین ساختارهایی هستند که بشر تاکنون در جهان شناسایی کرده است، و شامل صدها کهکشان و تریلیون ها ستاره و مقدار زیادی گازهای داغ و ماده تاریک هستند.

برخورد خوشه های کهکشانی تاکنون فقط در موارد خیلی معدود ثبت شده است.

ریچارد مسی از رصدخانه سلطنتی ادینبورگ گفت برای کسب بیشترین اطلاعات ممکن درباره این برخوردها، باید آنها را در لحظه مناسب ثبت کرد.

او به بی بی سی گفت: "اگر آن را درست پیش از برخورد ثبت کنیم، مثل دو خوشه عادی به نظر می رسند."

"همه گازها و کهکشان ها و مواد تاریک زیر قوه جاذبه خود جذب هم می شوند، بنابراین در طول زمانی بسیار طولانی، در هم مخلوط می شوند و یک خوشه بزرگ را تشکیل می دهند، به طوری که همه چیز در یک جا جمع می شود. باید آن را در لحظه مناسب ثبت کنید، درست پس از برخورد، زمانی که هنوز همه چیز جدا از هم است."

تاریک و تنها

خوشه پاندورا - که نام رسمی آن آبل ۲۷۴۴ است - توسط منجمان در چنین لحظه ای شناسایی شد: کهکشان ها و مقادیر عظیمی گازهای داغ در همه جهات پخش شده اند.

آبل 2744 تا این اواخر فقط به عنوان یکی از هزاران خوشه کهکشانی در فهرست آبل شناسایی می شد.

اما دکتر مسی گفت که اشعه ایکس ساطع شده از گازهای فوق العاده داغ این خوشه که توسط تلسکوپ فضایی چاندرا ردیابی شد باعث شد این خوشه متمایز جلوه کند.

تیم محققان متشکل از دکتر مسی و 17 محقق دیگر از اطراف جهان، سپس برای بررسی بیشتر این خوشه از تلسکوپ فضایی هابل کمک گرفتند.

نگاه تیزبین هابل به این تیم امکان داد نقشه ماده تاریک در این خوشه را با کمک تکنیک "عدسی گرانشی" تهیه کنند.

ماده تاریک همچنان یک معماست حداقل از این جهت که کنش بسیار کمی با ماده معمولی دارد یا شاید هم هیچ کنشی نداشته باشد.

به این ترتیب ماده تاریک خوشه "پاندورا" از محل برخورد گذشته و از سوی دیگر آن سر بر آورده است.

کهکشان ها و گازهای داغ تا حدودی عقب مانده اند و به گفته دکتر مسی این باعث می شود که مناطق بسیار وسیعی از ماده تاریک عریان بماند که امکان مطالعه بهتر آن را فراهم می کند.

در این زمینه بیشتر بخوانید

موضوعات مرتبط

BBC © 2014 بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست

بهترین روش دیدن این صفحه بر روی آخرین مرورگر مجهز به CSS است. با اینکه مرورگر کنونی تان قابلیت نمایش سایت را دارد ولی امکان بهترین تجربه تصویری را به شما نمی دهد . لطفا در صورت امکان مرورگر خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید.