راز دانش: خواص منحصر به فرد گردو

در برنامه این هفته راز دانش به سه موضوع پرداخته ایم: رابطه مصرف گردو با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو در زنان، تاثیر روانی تزریق بوتاکس برای رفع چروک اطرف چشم و تلاش اقیانوس شناسان برای یافتن موجودی که ساعت تکاملی آن برای ۴۰۰ میلیون سال از حرکت بازمانده.

گردو و دیابت

Image caption خواص مفید گردو قبلا ثابت شده بود و این بر شواهد قبلی می افزاید

مطالعه وسیعی موید این مساله است که مصرف گردو ممکن است از خطر دیابت نوع دو در زنان بکاهد.

دانشمندان در گزارشی در شماره ماه آوریل نشریه تغذیه نوشته اند که این تحقیق را با کمک اطلاعات مربوط به رژیم غذایی و وضع سلامتی ۱۳۸ هزار زن انجام داده اند.

آنها از سال ۱۹۹۹ به جمع آوری اطلاعات درباره مصرف گردو پرداختند و زنان را برای ده سال تحت نظر گرفتند و دریافتند که در مجموع ۵۹۳۰ نفر آنها به دیابت نوع دو مبتلا شده اند.

زنانی که گردو می خوردند در مقایسه با کسانی که نمی خوردند وزن کمتری داشتند، ماهی بیشتری می خوردند و بیشتر ورزش می کردند.

با این حال محققان همه این عادات را در محاسبات خود وارد کردند تا علت ارتباط مصرف گردو و دیابت نوع دو مشخص شود و دریافتند که مصرف ماهانه ۲۲۰ گرم گردو یا بیشتر خطر دیابت نوع دو را ۲۴ درصد کاهش می دهد.

میزان اسیدهای چربی اومگا ۳ و اومگا ۶ مغز گردو بسیار بالاست و همین عناصر می تواند در مقابله با دیابت نقش داشته باشد.

دکتر فرانس هو استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد و نویسنده اصلی این مقاله گفت: "تحقیقات زیادی درباره تاثیر میوه های مغزدار بر سلامت قلب انجام شده. اما این اولین بار است که ارتباط گردو و دیابت بررسی می شود."

به گفته او گردو ممکن است دارای خواص منحصر به فردی باشد.

این مطالعه با کمک مالی موسسه ملی بهداشت آمریکا و کمیسیون گردوی کالیفرنیا انجام شد.

دانشمندان آمریکایی در ماه مارس ۲۰۱۱ اعلام کردند که گردو در میان هسته های روغنی از همه مفیدتر است و توصیه کردند که مصرف آن بخشی از یک رژیم سالم باشد.

گفته شد که گردو در مقایسه با بقیه مغزدارها مثل بادام، بادام زمینی و پسته بیشترین تراکم از عناصر آنتی اکسیدان را دارد یعنی دو برابر. اکسیدان ها از عوامل پیری سلول ها هستند و گردو آکنده از ویتامین هایی است که خاصیت آنتی اکسیدان دارند.

به علاوه متخصصان می گویند که آنتی اکسیدان های گردو موثرتر از سایر مغزدارهاست.

در سال ۲۰۱۲ هم گزارش شد که مصرف روزانه گردو باعث بهبود کیفیت اسپرم در مردان جوان می شود.

و البته مطالعات دیگری هم بوده که به مفید بودن مغزدارها در کاهش خطر بیماری قلبی و بعضی انواع سرطان اشاره داشته است.

بوتاکس و افسردگی

Image caption تزریق بوتاکس می تواند مانع بیان احساسات از طریق حالت چهره شود

محققان در دانشگاه کاردیف می گویند که تزریق بوتاکس برای رفع چروک چشم از شادی چهره کم می کند.

آنها می گویند که تزریق بوتاکس یا همان سم بوتولینوم باعث تضعیف ماهیچه های چشم می شود و این ماهیچه ها درحالت صورت موقع خندیدن نقش مهمی دارند.

به علاوه دکتر مایکل لوئیس از دانشکده روانشناسی کاردیف گفت که کم کردن از چروک با استفاده از تزریق بوتاکس می تواند بر احساسات و حتی نگرش ما تاثیر بگذارد.

به عبارت دیگر آنها می گویند که نه فقط حالت روحی بر حالت چهره اثر می گذارد بلکه حالت چهره هم باعث تغییر روحیه می شود. مثلا درست است که شادی باعث لبخند زدن می شود اما لبخند زدن هم آدم را شاد می کند.

یا اینکه به گفته دکتر لوئیس اگر اخم نکنید کمتر احساس غم خواهید کرد.

به گفته او تزریق بوتاکس مانع می شود که به شدت اخم کنیم و همین موضوع پیام هایی که از صورت به مغز ارسال می شود را مختل می کند بنابراین کمتر احساس غم می کنیم.

این تحقیقات نشان داد که احساس افسردگی در گروهی که برای رفع چروک پیشانی و چشم بوتاکس زده بودند بالاتر از کسانی بود که فقط برای رفع چروک اخم آن را تزریق کرده بودند.

او می گوید که این می تواند ناشی از ضعیف شدن لبخند باشد که از شادی می کاهد.

برکنار مانده از روند تکامل

یک تیم بین المللی از محققان اخیرا عملیاتی را در غارهای بستر دریا در سواحل آفریقای جنوبی برای یافتن یک نوع ماهی کهن شروع کردند.

این ماهی به نام سیلکانت بسیار نادر و غیرعادی است و دانشمندان بهش نام "فسیل زنده" دادن که دلیل روشنی هم دارد. چون برای تقریبا ۴۰۰ میلیون سال از روند تکامل برکنار مانده است.

لوران بالستا از سازمان اقیانوس شناسی اندرومدی فرانسه گفت: "این ماهی ها خیلی خیلی نادرند. از آن جالبتر اینکه از جهانی بسیار غریب می آیند. گویی به جهان دیگری تعلق دارند. کشف سیلکانت مثل این است که یک دایناسور زنده پیدا کنیم. چون در همان مرحله تکاملی است و می دانیم که همزمان با دایناسورها می زیسته اند. سیلکانت متعلق به دوره ای است که حتی جای قاره ها با امروز فرق می کرد."

در صورتی که این تیم موفق به یافتن این ماهی شود وسیله ای را برای ردگیری و تحقیقات بیشتر درباره اش به آن وصل خواهد کرد.