اخترشناسان چشم انتظار عبور سنگی بزرگ از حوالی زمین

پخش این فایل در دستگاه شما پشتیبانی نمی شود.

در برنامه این هفته راز دانش که صبح یکشنبه ۲۶ مه از برنامه بامدادی رادیو بی بی سی پخش شد به این گزارش ها پرداخته شد: خبری درباره عبور یک سنگ بزرگ آسمانی از حوالی زمین تا چند روز دیگر، کشف ارتباط میان شکوفایی خلاقیت انسان اولیه در دوره های گرم شدن هوا در جنوب آفریقا و موفقیت دانشمندان در کشتن عامل بیماری سل در آزمایشگاه با کمک ویتامین ث.

عبور از حوالی زمین

Image caption سیارک هایی که از منطقه ما می گذرند در گذشته به زمین برخورد کرده اند

طول این سنگ تقریبا دو کیلومتر و ۷۰۰ متر و سطح آن پوشیده از یک ماده سیاهرنگ مثل دوده است.

صحبت از یک جرم آسمانی است که قرار است ساعت ده شب روز ۳۱ مه به وقت گرینویچ از نزدیکی زمین عبور کند.

البته نه خیلی هم نزدیک. اگر دقیقش را بخواهید از فاصله پنج میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتری که پانزده بار دورتر از ماه است.

دنتون ایبل مدیر بخش علوم فیزیکی در موزه تاریخ طبیعی نیویورک به بی بی سی فارسی گفت که چرا چنین شیئی با اینکه خیلی هم نزدیک نمی شود جلب توجه کرده: "هرچیزی که به زمین نزدیک شود که آنقدر بزرگ است که قابل دیدن باشد جذاب است. منجمان این شیء را از ۱۹۹۸ شناسایی کرده و مسیر حرکتش را پیش بینی کرده اند چون تابع قوانین جاذبه است و آنقدر بزرگ است که قابل رؤیت است بنابراین کنجکاوی ایجاد کرده."

همین سه ماه قبل بود که شهاب سنگ بزرگی در آسمان بخش مرکزی روسیه منفجر شد. تکه های آن روی یک شهر ریخت و خساراتی به ساختمان ها وارد کرد.

آقای ایبل می گوید در همان روزی که آن شهاب سنگ منفجر شد یک سیارک از فاصله ای که فقط کسری از فاصله زمین تا ماه بود از کنار زمین گذشت و آن رویدادها بر کنجکاوی ها نسبت به سیارک تازه اضافه کرده.

به علاوه این تصور که روزی ممکن است چنین شیئی به زمین برخورد کند مزید بر علت است.

برخورد سنگی بزرگتر از این بود که باعث نابودی دایناسورها در زمین در حدود ۶۶ میلیون سال قبل شد.

دکتر ایبل می گوید: "شیئی که باعث نابودی دایناسورها شد بنابه تخمین ها ۱۰ کیلومتر قطرش بود که خیلی بزرگ بود. شئ تازه خیلی کوچکتر از آن است. اما اگر به زمین برخورد می کرد می توانست خسارات شدیدی در منطقه ای وسیع ایجاد کند."

اخترشناسان سوالات زیادی درباره این سیارک از جمله سرمنشاء آن دارند. آیا از یک دنباله دار هنگام عبور آن از کنار خورشید جدا شده یا اینکه زمانی جزو کمربند موسوم به کویپر بوده که مجموعه بزرگی از سیارک هایی است که میان سیارت بزرگ و کوچک منظومه شمسی می گردند.

اما وقتی به زمین نزدیک شد فرصت خواهند داشت آن را به دقت بررسی کنند. رادارهای قدرتمند از این فاصله خواهند توانست جزئیاتی به اندازه ۴ متر را بر سطح آن ببینند.

منجمان می گویند دفعه بعد که این سیارک موسوم به ۱۹۹۸ کیو ای ۲ از این ناحیه عبور کند ۱۰۵ سال دیگر خواهد بود.

ارتباط تکامل رفتاری انسان با آب و هوا

Image caption ابزارسازی در دوره های گرم و مرطوب شکوفا شده است

تحقیقات نشان می دهد که تغییرات ناگهانی آب و هوایی در آفریقا به پیشرفت های فنی و فرهنگی در دوره های اولیه پس از تکامل انسان مدرن دامن زده است.

باستان شناسان از دیرباز متوجه شده بودند که پیشرفت جمعیت های انسانی در طول تاریخ آن پیوسته نبوده است.

اما در مورد علت این موضوع توافق نظر وجود نداشت.

نتایج این مطالعه توسط تیم محققان بریتانیایی، سوئیسی و اسپانیایی در نشریه نیچر کامیونیکیشنیز چاپ شده است.

دانشمندان با تحلیل رسوبات دریایی که در آب های آفریقای جنوبی حفاری شده رکوردی از تغییرات آب و هوایی در صد هزار سال گذشته به دست آورده اند.

مارتین زیگلر از دانشگاه کاردیف که در این مطالعه شرکت داشته گفت: ما دریافتیم که آفریقای جنوبی دوره های تحولات سریع آب و هوایی به سوی بارندگی و گرمای بیشتر را تجربه کرد و این درحالی بود که نیمکره شمالی شرایط خیلی سرد را تجربه می کرد.

پرفسور ایان هال از دانشگاه کاردیف هم گفت که این تغییرات آب و هوایی در چندین مورد با رشد ابزارسازی در اواسط عصر حجر همراه بود.

به نظر می رسد که از سوی دیگر هوای خشک تر با افت خلاقیت و تولید در ابزارسازی همراه بوده است.

رکوردهای باستان شناسی در آفریقای جنوبی نقش خیلی مهمی در درک توسعه رفتار انسان مدرن دارد زیرا حاوی بعضی از قدیمی ترین شواهد از اشیای نمادین و زیورآلات شخصی است.

و به گفته محققان این تحولات تحت تاثیر آب و هوا احتمالا نقشی اساسی در شکل گیری رفتار انسان مدرن در آفریقا داشته است.

ویتامین ث نابودکننده عامل سل؟

دانشمندان می گویند که ویتامین ث می تواند سل مقاوم در برابر دارو را در آزمایشگاه از بین ببرد.

نویسندگان این مطالعه در دانشگاه یشیوا در آمریکا می گویند این کشف غیرمنتظره ممکن است به راهی برای مقابله با این عفونت که سخت معالجه می شود منجر شود.

بنابر تخمین ها ۶۵۰ هزار نفر در جهان به بیماری سل مقاوم در برابر داروها مبتلا هستند.

در مطالعات آزمایشگاهی ویتامین ث نقش یک "عامل کاهنده" را بازی کرد، چیزی که باعث تولید رادیکال های آزاد می شود و همین رادیکال های آزاد بودند که باعث مرگ عامل سل شدند، حتی آن نوعی که در برابر آنتی بیوتیک های متعارف قابل درمان نبود.

دکتر ویلیام جیکوبز استاد میکروبیولوژی و مصونیت شناسی در دانشکده پزشکی آلبرت آینشتین در دانشگاه یشیوا که سرپرست این مطالعه است می گوید که آنها فقط توانسته اند این تاثیر را در لوله آزمایشگاهی نشان دهند و تاثیر آن در بدن حیوانات یا انسان معلوم نیست.

محققان می گویند شاید بتوان از ویتامین ث در کنار داروهای سل استفاده کرد یا ممکن است دانشمندان داروهایی بسازند که کار آنها تولید شدید رادیکال های آزاد در بدن باشد.

ویتامین ث وظایف مهم زیادی در بدن دارد از جمله محافظت از سلول ها و سالم نگه داشتن آنها.

ید و هوش

محققان بریتانیایی می گویند که کمبود خفیف ید در دوران حاملگی می تواند از ضریب هوشی نوزادان در این کشور بکاهد.

مطالعه هزار خانواده که نتایج آن در نشریه لنست منتشر شده نشان دهنده نمرات پایین تر تست هوش و خواندن در دوره آموزش ابتدایی برای بچه هایی بود که میزان ید مادرانشان در دوران بارداری پایین بود.

متخصصان به زنانی که می خواهند بچه دار شوند توصیه می کنند که با مصرف لبنیات و ماهی از کمبود ید پرهیز کنند.

ید با کمک به ایجاد بعضی از هورمون ها در بدن نقش مهمی در رشد مغز دارد.

کمبود شدید آن از علل اصلی صدمه دیدگی مغز در جهان است که مشکلی قابل پیشگیری است.

تصور می شد که کمبود ید مشکلی در کشورهای درحال توسعه است با این حال مطالعات قبلی نشان داد که زنان در بریتانیا هم از کمبود خفیف آن رنج می برند. تاثیر این کمبود خفیف تاکنون نامعلوم بود.