راز دانش: کرم ضدآفتاب راه حفظ صافی پوست

پخش این فایل در دستگاه شما پشتیبانی نمی شود.

در برنامه این هفته راز دانش به این خبرها پرداخته ایم: دانشمندان متوجه شده اند که استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب می تواند تا حدود زیادی از پیر شدن پوست جلوگیری کند، محققان می گویند هوای شهر لس آنجلس کالیفرنیا که تا چند دهه قبل از آلوده ترین شهرهای آمریکا و شاید جهان بود به دلیل کنترل سفت و سخت تا حدود زیادی از آلودگی نجات یافته است، و تحقیقات فسیل شناسی نشان می دهد که اجداد انسان ۳.۵ میلیون سال قبل در جستجوی منابع غذایی تازه از جنگل بیرون آمدند و صحراها را اشغال کردند.

تاثیر کرم ضدآفتاب بر صافی پوست

متخصصان همیشه هشدار داده اند که تابش نور آفتاب اگر شدید و طولانی باشد می تواند باعث سرطان شود.

اما چیزی که کمتر بر آن تاکید شده این است که نور آفتاب همچنین باعث چروک پوست می شود.

اکنون برای اولین بار مطالعات تاثیر آفتاب بر چروکیدگی در عمل آشکار کرده است.

محققان می خواستند دریابند که وقتی مردم در دراز مدت در طول چهار سال و نیم از کرم های ضدآفتاب استفاده می کنند چه اتفاقی می افتد.

این مطالعه بر ۹۰۰ فرد سفید پوست ۲۵ تا ۵۵ سال در استرالیا کشوری که آفتاب شدید بخشی از زندگی روزمره است انجام شد.

بعضی از داوطلبان گاهی از ضدآفتاب استفاده می کردند و دو سوم آنها در آفتاب کلاه می گذاشتند.

از نیمی از آنها خواسته شد به عادات خود ادامه دهند و نیمی دیگر هر روز ضدآفتاب بزنند.

نتایج که هفته گذشته در نشریه سالنامه پزشکی داخلی چاپ شد نشان داد که گروه دوم که هر روز کرم می زدند پوست خیلی صاف تری از گروه دیگر که گهگاه کرم می زدند داشتند.

انجام این مطالعه آسان نبود. باید از صدها آدم سالم خواسته می شد برای سال ها دستور العمل محققان را دنبال کنند.

کرمی که در این مطالعه استفاده شد از نوع اس پی اف ۱۵ بود که ۹۲ درصد اشعه خورشید را مسدود می کند.

کسی که پوستش معمولا بعد از ده دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب می سوزد با این کرم بعد از ۱۵۰ دقیقه خواهد سوخت.

این مطالعه توسط شورای تحقیق ملی بهداشت و پزشکی استرالیا انجام شد.

این مطالعه نمی گوید که آیا کسانی که پوست تیره دارند هم با کرم ضدآفتاب در برابر پیری پوست محافظت می شوند یا نه.

اما به گفته پزشکان پوست روشن در برابر آفتاب بسیار آسیب پذیرتر است و حتی موارد ابتلا به سرطان پوست برای افراد دارای پوست روشن خیلی بیشتر است.

متخصصان می گویند که در ارتباط با چروک پوست، کرم ضدآفتاب احتمالا همان تاثیر را بر تیره پوستان خواهد داشت.

اما یادتان نرود همین اواخر بود که محققان یادآوری کردند مزایای نور آفتاب به خوبی بر خطرات و زیان های آن می چربد.

کاهش آلودگی هوای لس آنجلس

مطالعات نشان می دهد که شمار اتومبیل ها در جنوب کالیفرنیا از سال ۱۹۶۰ تاکنون سه برابر شده اما آلودگی هوای منطقه به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

مطالعه دولت آمریکا نشان داد که این کاهش شامل نیترات پروکسی ستیل است که باعث سوختن چشم می شود.

این مطالعه تایید می کند که علت اصلی کاهش آلودگی، مقررات تازه است.

ایلنا پولاک نویسنده اصلی این گزارش از مرکز تحقیقات انجمن ملی علوم اقیانوسی و اتمسفری در دانشگاه کلورادو در بولدر می گوید که هوای لس آنجلس خیلی آزارنده نیست.

او گفت که این مطالعه "تایید می کند که سیاست های کالیفرنیا برای کنترل تصاعد آلاینده ها طبق برنامه موثر بوده است."

به علاوه محققان داده های اتمسفری جمع آوری شده از سال ۱۹۶۰ را با یافته های تازه از یک ماموریت در سال ۲۰۱۰ که با هواپیما انجام شد مقایسه کردند.

و نتیجه این بود که معلوم شد آلودگی ناشی از حفره لایه اوزون هم در این چند دهه کاهش یافته، هرچند لس آنجلس هنوز از این نظر بدترین شهر آمریکاست.

مقررات کالیفرنیا میزان تصاعد آلاینده ها از خودروهای فروخته شده یا مورد استفاده در این ایالت را محدود می کند.

با این حال اتومبیل ها هنوز منبع "غالب" در تصاعد آلاینده ها در لس آنجلس هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه تحقیقات ژئوفیزیکی اتمسفر چاپ شده است.

کشف تغییر عادات غذایی اجداد انسان

Image caption به گفته محققان می توان استدلال کرد که این تغییر عنصری کلیدی در پیدایش تنوع در میان گونه هومینیدها بود

تحلیل فسیل به جا مانده از دندان اجداد اولیه انسان نشان می دهد که آنها حدود ۳.۵ میلیون سال قبل با تغییر عادات غذایی شروع به خوردن علف و احتمالا گوشت حیوانات کردند.

موجودات شبیه به انسان مثل گوریل و شامپانزه های امروزی پیش از آن از غذاهای جنگلی تغذیه می کردند.

محققان فسیل های دندان ۱۱ گونه هومینید و سایر پستانداران عالی که در شرق آفریقا کشف شده بود را تحلیل کردند.

نتایج این مطالعه در نشریه اقدامات آکادمی ملی علوم چاپ شده است.

بسیاری از اجداد اولیه انسان مثل شامپانزه هایی که امروز زیست می کنند در جنگل ها زندگی می کردند و رژیم غذایی آنها شامل برگ، بوته و میوه درختان بود.

اما دانشمندان اکنون دریافته اند که این وضع ۳.۵ میلیون سال قبل در گونه استرالوپیتکوس آفارنسیس و کنیانتروپوس پلاتیوپس تغییر کرد.

رژیم غذایی این گونه ها شامل علف، گیاهان علفزار و احتمالا گوشت حیواناتی که از این گیاهان تغذیه می کردند بود و آنها در فضای باز ساوانای آفریقا زندگی می کردند.

مطالعه تازه نشان می دهد که نه فقط این گونه ها در آنجا زندگی می کردند، بلکه به تدریج شروع به مصرف غذاهای بیشتر از ساوانا کردند.

محققان نمونه های ۱۷۵ موجود از ۱۱ گونه مختلف هومینید که قدمتشان از ۴.۱ میلیون تا ۱.۴ سال بود را بررسی کردند.

رژیم آنها با کمک ترکیب شیمیایی دندان هایشان تشخیص داده شد. این کار با شناسایی ایزوتوپ های مختلف کربن در دندان ها که هر کدام نمایانگر یک نوع غذاست انجام می شود.

محققان می گویند که این تغییر عملا مکانیزم های تکاملی را عوض کرد و به تغییرات عمده در شیوه زندگی این موجودات منجر شد.

یک نتیجه این بود که طیف گسترده تر غذاها جهان این موجودات را گسترش داد به این معنی که آنها توانستند به زیستگاه های بازتر نقل مکان کنند.

به علاوه به گفته محققان می توان استدلال کرد که این تغییر عنصری کلیدی در پیدایش تنوع در میان گونه هومینیدها بود.

اما یک سوال مهم همچنان بی پاسخ مانده: اینکه اصولا چرا این موجودات در جستجوی غذای تازه پا به جهان ورای جنگل ها گذاشتند.