اتومبیل های خورشیدی؛ گام دیگری به جلو

پخش این فایل در دستگاه شما پشتیبانی نمی شود.

در برنامه این هفته راز دانش که از برنامه بامدادی یکشنبه ۲۱ ژوئیه از رادیو بی بی سی فارسی پخش شد به این خبرها پرداخته شد: ساخت یک اتومبیل جدید خورشیدی که فرقی اساسی با نمونه های قبلی دارد، مطالعه ای که حاکیست که اضافه وزن زیاد ممکن است عامل ابتلا به پوکی استخوان باشد، و کشف قمر تازه ای در مدار نپتون که حتی از دید فضاپیمای وویجر پنهان مانده بود.

اتومبیل خورشیدی

Image caption استلا با یک شارژ حدود ششصد کیلومتر می رود

اتومبیل های خورشیدی اختراع تازه ای نیستند.

این اتومبیل ها معمولا یک صفحه بزرگ خورشیدی دارند و به اتاقک کوچکی مجهزند که راننده در آن می نشیند.

اکنون دانشجویان دانشگاه آیندهوون در هلند می گویند که اولین اتومبیل خورشیدی که قادر به حمل یک خانواده چهار نفره است را ساخته اند.

این ماشین که سقف پهنی دارد و پشتش کشیده است، هنوز شباهت زیادی به ماشین های معمولی ندارد.

تیم دانشجویان که این اتومبیل را استلا نامگذاری کرده می گوید که برد آن ۶۰۰ کیلومتر است.

سلول های خورشیدی استلا، نیرویی بیش از میزان مورد نیاز اتومبیل تولید می کند بنابراین برق اضافی را می توان به شبکه برق منتقل کرد.

لکس هوفسلوت از تیم سازندگان اتومبیل خورشیدی در دانشگاه آیندهوون می گوید: "ما حساب کرده ایم که در هلند این ماشین دو برابر برق مورد نیاز برای رانندگی در فاصله های عادی تولید می کند و برای کشوری مثلا مثل روسیه نور خورشید کافی برای رانندگی آن به طور روزانه وجود دارد."

برای ساختن این ماشین از مواد سبک مثل کربن و آلومینیوم استفاده شده و بدنه ای آیرودینامیک دارد که بازدهی آن را بالا می برد. به علاوه این اتومبیل مجهز به صفحات کامپیوتری است که کنترلش را آسان می کند.

آنچه جدی بودن این طراحی را ثابت می کند این است که دولت هلند به این اتومبیل مجوز راندن در جاده ها را داده است.

لکس هوفسلوت می گوید: "این ماشین خیلی ایمن است، ما مجبور بودیم به دولت هلند ثابت کنیم که این ماشین را می توان در جاده ها راند. این ماشین حالا اجازه رانندگی در جاده های هلند را دارد."

در ماه اکتبر مسابقه ای به طول سه هزار کیلومتر میان اتومبیل های خورشیدی در سطح دانشگاهی در استرالیا انجام خواهد شد و تیم آیندهوون در بخش کاربردی شرکت خواهد کرد.

اما یک سوال مهم این است که چه آینده ای در انتظار این اتومبیل است.

لکس هوفسلوت می گوید: "راندن این ماشین هیچ هزینه ای ندارد اما اگر هزینه ساخت آن را در نظر بگیرید این ماشین دست ساز است و به عنوان یک نمونه آزمایشی تولید شده. اگر مقیاس تولید را بالا ببرید می توان قیمت آن را تا سطح ماشین های عادی پایین آورد."

به این ترتیب باید شرکتی پیدا شود که حاضر به سرمایه گذاری برای تولید انبوه آن باشد.

وگرنه این اتومبیل هم به جمع همه ماشین های عجیب و غریبی خواهد پیوست که مدت کوتاهی خبرساز شدند و بعد از یاد رفتند.

چاقی مفرط می تواند پوکی استخوان بیاورد

Image caption اکنون چاقی به عواملی که می تواند باعث پوکی استخوان شود افزوده شده است

پوکی استخوان معمولا به نحیف بودن و شکنندگی ظاهری مرتبط شناخته می شود.

اما محققان آمریکایی می گویند دریافته اند که در بعضی از کسانی که اضافه وزن دارند، چربی در داخل استخوان پنهان می شود و این می تواند استخوان را ضعیف و شکننده کند.

در این مطالعه که نتایج آن در نشریه "رادیولوژی" چاپ شده معلوم شد که چربی مغز استخوان در افرادی که پوکی استخوان دارند بیشتر است.

محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون بدن ۱۰۶ زن و مرد چاق اما سالم را اسکن کردند.

اسکن ها نشان داد که چربی در درون کبد، عضلات و مغز استخوان پنهان می شود.

دکتر میریام بردلا که این مطالعه را انجام داد می گوید کسانی که در اطراف کمر چربی زیادی دارند بیشتر با این خطر روبرو هستند.

مغز استخوان محل فعالیت سلول های مسئول تشکیل استخوان است.

دکتر بردلا استدلال می کند که وجود سلول های چربی در مغز استخوان باعث شکنندگی آنها می شود.

او می گوید که اگر ستون فقرات پر از چربی باشد، به اندازه لازم محکم نخواهد بود. به گفته او زمانی تصور می شد که چاقی مانعِ از بین رفتن استخوان می شود. اما آنها دریافته اند که این درست نیست.

محققان می گویند که با توجه به اینکه هیچ کس نمی تواند تعیین کند که چربی بدنش کجا جمع شود، بهترین راه چاره لاغر ماندن است.

تخمین زده می شود که تقریبا سه میلیون نفر در بریتانیا پوکی استخوان داشته باشند.

تلسکوپ هابل قمر دیگری در اطراف نپتون کشف کرد

Image caption نپتون حالا چهارده قمر دارد

آژانس فضایی آمریکا ناسا تایید کرده است که تلسکوپ فضایی هابل قمر تازه ای را در مدار نپتون کشف کرده است.

مارک شوالتر منجم آمریکایی حین مطالعه عکس های بخشی از حلقه های نپتون نقطه کوچکی را شناسایی کرد.

آقای شوالتر حرکات یک نقطه سفید را که در بیش از ۱۵۰ عکس هابل از نپتون که در فاصله سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ گرفته شده بود ردگیری کرد.

این چهاردهمین قمری است که در اطراف این سیاره دورافتاده منظومه شمسی کشف می شود.

همچنین به نظر می رسد که این کوچکترین قمر در منظومه نپتون باشد. قطرش فقط ۲۰ کیلومتر است و هر ۲۳ ساعت یک بار مدارش را کامل می کند.

ناسا گفت که این قمر تقریبا ۱۰۰ میلیون بار محوتر از کمرنگ ترین ستاره ای است که با چشم غیرمسلح دیده می شود.

جالب اینکه حتی فضاپیمای وویجر هم نتوانست آن را هنگام گذار از نزدیکی نپتون در سال ۱۹۸۹ و مطالعه سیاره و اقمارش شناسایی کند.

ناسا می گوید که وجود ۱۴۶ قمر در اطراف سیارات منظومه شمسی قطعی است.