راز دانش: قرص کامل ماه زیبا اما مختل کننده یک خواب راحت

پخش این فایل در دستگاه شما پشتیبانی نمی شود.

در برنامه این هفته راز دانش که از برنامه بامدادی بی بی سی فارسی پخش شد به این خبرها پرداخته ایم: موفقیت دانشمندان در تولید گوش انسان در آزمایشگاه با کمک سلول که شاید روزی بتواند به انسان پیوند زده شود، تحقیقاتی که نشان می دهد ماه کامل خواب خوب شبانه را تا حدودی به هم می زند، و مطالعه دیگری که نشان می دهد زندگی مدرن تا چه حد ما را از نور طبیعی محروم کرده و چرخه خوابمان را تغییر داده است.

تولید گوش در آزمایشگاه

Image caption گوش مصنوعی از بافت حیوانات ساخته شد

دانشمندان آمریکایی می گویند یک گام به توانایی پرورش گوش کامل انسان با کمک سلول بیماران نزدیک تر شده اند.

در این مطالعه که تحول تازه ای در مهندسی بافت به حساب می آید، دانشمندان توانستند از بافت حیوانات گوشی شبیه به گوش انسان رشد دهند.

محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون می گویند که این گوش انعطاف پذیری گوش انسان را دارد.

به گفته محققان این تکنیک ممکن است روزی در آینده به جایگزین کردن گوشی که از بین رفته یا آسیب شدید دیده کمک کند.

مهندسی بافت رشته رو به رشدی در علم پزشکی است. هدف آن جایگزین کردن اجزای آسیب دیده با ارگان هایی است که در آزمایشگاه ساخته می شود.

تیم محققان سرگرم کار به روی گوش واقعی است تا به کسانی که با گوش ناقص به دنیا می آیند یا آن را در حادثه از دست داده اند کمک کند.

محققان قبلا گوشی را به طور مصنوعی زیر پوست موش پرورش داده بودند.

در تازه ترین تحول، که جزئیات آن در نشریه رویال سوسایتی اینترفیس چاپ شده، بافت های زنده از گاو و گوسفند برداشته و روی یک قاب سیمی انعطاف پذیر با شکل گوش انسان پرورش داده شد.

آنچه به دست آمد به داخل بدن موش پیوند زده شد.

این مطالعه نشان داد که از لحاظ نظری امکان رشد سلول ها به اندازه کافی برای تولید یک گوش کامل وجود دارد.

و به علاوه محققان گفتند که انتظار دارند تا پنج سال دیگر بتوانند آزمایش های انسانی را شروع کنند.

در سال های اخیر تحقیقات در مورد ارگان های ساخته شده با کمک مهندسی بافت به سرعت در حال پیشرفت بوده است.

برای نمونه در بیش از ده بیمار نای مصنوعی که در آزمایشگاه و با کمک سلول های بنیادی تولید شده به بیماران پیونده زده شده.

در یک مورد هم یک کلیه که در آزمایشگاه پرورش داده شد به بدن یک موش پیوند زده شد و شروع به فعالیت کرد.

تاثیر منفی ماه کامل بر خواب

دانشمندان معتقدند که ماه کامل در آسمان می تواند خواب خوب شبانه را به هم بزند.

این مطالعه برای شناسایی تاثیر ماه بر خواب به روی ۳۳ داوطلب انجام شد که در شرایط تحت نظر می خوابیدند.

نشریه "کارنت بیولوژی" گزارش می دهد که وقتی ماه کامل بود، داوطلبان دیرتر به خواب رفتند و کیفیت خوابشان پایین تر بود و این علیرغم آن بود که آنها در یک اتاق تاریک خوابیدند.

همچنین میزان ملاتونین در بدن آنها کاهش یافت. این هورمونی است که به چرخه طبیعی ساعت بدن مربوط است.

با تاریک شدن هوا بدن شروع به تولید ملاتونین بیشتری می کند.

قرار گرفتن در معرض نور زیاد در غروب یا نور کم در طول روز چرخه عادی تولید ملاتونین بدن را مختل می کند.

اما مطالعه منتشر شده در نشریه "کارنت بیولوژی" توسط پروفسور کریستیان کاجوچن و همکارانش از دانشگاه باسل سوئیس حاکیست که تاثیر ماه ممکن است ربطی به میزان درخشش آن نداشته باشد.

داوطلبان از هدف مطالعه بی خبر بودند و نمی توانستند ماه را از روی تختشان ببینند.

هر کدام از آنها دو شب را تحت نظر گذراندند.

یافته ها نشان داد که وقتی ماه تقریبا کامل یا کامل است، فعالیت مغزی مرتبط با خواب عمیق به اندازه یک سوم کاهش می یابد.

داوطلبان همچنین پنج دقیقه دیرتر از معمول به خواب رفتند و ۲۰ دقیقه کمتر از سایر شب ها خوابیدند.

پروفسور کاجوچن گفت که به نظر می رسد چرخه ماه حتی وقتی که آدم ماه را نمی بیند و از چرخه آن آگاه نیست بر خواب اثر می گذارد.

و به گفته محققان به نظر می رسد بعضی مردم به ماه حساس ترند.

دکتر نیل استنلی کارشناس خواب در بریتانیا می گوید که یافته های این مطالعه کوچک قابل توجه است.

او می گوید: "ما زمانی روی این سیاره تکامل یافتیم که ساعت یا تقویم نداشتیم و قرص کامل ماه نشان می داد یک ماه دیگر گذشته و بنابراین عملا هر بار که ماه کامل می شد مردم جشن می گرفتند و طی یک میلیون سال این رفتار در ما نهادینه شد و در حافظه جمعی ما نقش بسته."

به گفته او اکنون به عهده علم است که دریابد چه چیزی باعث می شود وقتی ماه کامل است کیفیت خواب تغییر کند.

زندگی مدرن و اختلال در خواب

محققان می گویند که چادر زدن در طبیعت برای یک هفته می تواند ساعت بیولوژیکی حاکم بر الگوهای خواب را تنظیم کند.

این دانشمندان استدلال می کنند که زندگی مدرن به دلیل قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی خواب طبیعی ما را مختل کرده است.

اما بعد از صرف وقت در طبیعت، محققان گفتند که ساعت بدن هشت داوطلب با طلوع و غروب خورشید تنظیم شد.

نتایج این مطالعه هم در نشریه کارنت بیولوژی چاپ شده است.

کلیه اشکال حیات با ضرباهنگ بیولوژیکی شب و روز تکامل پیدا کرده اند.

محققان دانشگاه ایالتی کلورادو در بولدر آمریکا دریافتند که گسترش برق از دهه ۱۹۳۰ به بعد بر ساعت درونی بدن ما اثر گذاشته و اجازه داده است بسیار دیرتر از زمانی که بدن براساس آن تکامل یافته بخوابیم.

در طول یک هفته ای که داوطلبان در ایالت کلورادو در طبیعت اقامت کردند، حتی استفاده از چراغ قوه و وسایل الکترونیکی ممنوع بود و فقط می توانستند از نور آتش استفاده کنند.

نتیجه اینکه زمان بیداری و خواب همه هشت داوطلب در این مدت با طلوع و غروب خورشید هماهنگ شد. هر چند طول ساعات خواب تغییری نکرد.

آنچه بیش از هر چیز تیم محققان را شگفت زده کرد میزان نور خورشیدی بود که داوطلبان در معرض آن قرار گرفتند.

یعنی حدود ۴۰۰ درصد بیش از زمانی که در خانه و زندگی عادی خود بودند.

پروفسور کنت رایت می گوید که به تصور تیم او کاهش حضور نور طبیعی در زندگی باعث به تاخیر افتادن خواب و کاهش هوشیاری در ساعات صبح شده است.