راز دانش: پیشرفت برنامه ناسا برای جایگزینی شاتل ها

پخش این فایل در دستگاه شما پشتیبانی نمی شود.

در برنامه این هفته راز دانش به دو گزارش می پردازیم: پیشرفت ناسا برای جایگزین کردن ناوگان شاتل ها که دو سال پیش بازنشسته شدند و موفقیت چشمگیر دانشمندان در شناسایی ریشه ژنتیکی بعضی از شایع ترین سرطان های جهان.

سازمان هوافضای آمریکا، ناسا، بعد از حدود یک دهه سردرگمی در مورد اینکه آینده ماموریت های انسانی به فضا چگونه باید رقم بخورد به طرح کم و بیش مشخصی رسیده است. طرحی که در ده سال آینده با سفر به ماه شروع خواهد شد و در نهایت رفتن به مریخ را در دیدرس دارد.

آخرین باری که انسان به ماه رفت سال ۱۹۷۲ بود.

در این فاصله بشر به مدارهای نزدیک به زمین بسنده کرده است.

از جمله ساختن یک ایستگاه بین المللی فضایی در مداری نزدیک به زمین که همیشه فضانوردانی از کشورهای مختلف در آن اقامت دارند و در آن آزمایش های علمی انجام می شود.

اما اکنون آژانس فضایی آمریکا با همکاری اروپایی ها برای بازگرداندن انسان به فاصله های دورتر آماده می شود و برای این کار ناسا درحال ساختن فضاپیمای تازه ای به نام اورایون بوده است.

اورایون نامش از یک سحابی درخشان آسمان شب می گیرد که زادگاه ستارگان است.

فضاپیمای اورایون جایگزین شاتل ها خواهد شد که دو سال قبل پس از سه دهه ماموریت بازنشسته شدند.

در این فاصله ناسا برای بردن فضانوردانش به ایستگاه فضایی به موشک روسی سویوز تکیه کرده است. بلیت این سفر برای هر آمریکایی که سوار سویوز می شود ۷۱ میلیون دلار آب می خورد.

اورایون به یک معنی بازگشتی به دوره قبل از شاتل است. فضانوردان سوار بر یک کپسول به فضا برده می شوند که شبیه سیستم آپولوست که انسان را به ماه می برد.

ناسا در طراحی اورایون بر ایمنی تاکید زیادی دارد که دلیلش روشن است.

شاتل ها دو بار دچار سانحه شدند. ابتدا در سال ۱۹۸۶ که چلنجر پس از پرتاب منفجر شد و بعد در سال ۲۰۰۳ که کلمبیا هنگام بازگشت به زمین متلاشی شد. ۱۴ فضانورد در آن دو حادثه کشته شدند.

اولین پرواز آزمایشی و بدون سرنشین اورایون سال آینده انجام خواهد شد و تا فاصله تقریبا پنج هزار کیلومتری خواهد رفت.

مقام های ناسا اخیرا عملیات بازیابی کپسول اورایون را در پایگاه دریایی نورفوک در ایالت ویرجینیا برای خبرنگاران به نمایش گذاشتند.

مقام های ناسا می گویند که یکی از دلایل روی آوردن به سیستمی مانند آپولو سبک بودن آن است.

اسکات ویلسون، از مقام های این سازمان در جریان عملیات اخیر بازیابی کپسول اورایون به خبرنگاران گفت: "وقتی مدارهای کم ارتفاع زمین را ترک می کنید هر وزنی که همراه داشته باشید ده برابر می شود. برای مثل وقتی از زمین به ماه می روید هر نیم کیلوگرمی که می خواهید به ماه ببرید با توجه به ساختمان و نیروی پیش برنده و غیره، پنج کیلو می شود. بنابراین بردن یک وسیله بالدار در این فاصله ها هزینه زیادی از لحاظ جرم دارد زیرا شما در فضا نیازی به بال ندارید."

اولین ماموریت انسانی با اورایون قرار است در سال ۲۰۲۱ انجام شود.

ناسا می خواهد سیارکی را با کمک یک فضاپیمای روبوتیک به مدار ماه بکشد تا بعد فضانوردان به آنجا بر سطح آن فرود آیند و نمونه برداری کنند.

گام بلند بعدی ماموریتی به مریخ خواهد بود. اما هنوز راه درازی تا آن زمان باقی مانده.

برای سفر به مریخ موانع عمده ای وجود دارد مثل فاصله زیاد.

بازگشت به ماه شاید اولین قدم در آن مسیر طولانی باشد.

ریشه ژنتیکی سرطان ها

Image caption دانشمندان 21 جهش ژنتیکی که عامل سرطان های اصلی است را شناسایی کرده اند

دانشمندان اخیرا در نشریه نیچر گزارش دادند که گام مهمی در تحقیقات سرطان برداشته اند که به شناسایی ۲۱ جهش عمده ژنتیکی که عامل اکثریت بزرگی از تومورهاست مربوط می شود.

این تغییرات در کد ژنتیکی عامل تشکیل ۹۷ درصد ۳۰ سرطان شایع در انسان است.

کشف علت این جهش ها می تواند به معالجات تازه منجر شود.

بعضی از علل این تغییرات در کد ژنتیکی معلوم است مثل کشیدن سیگار، اما بیش از نیمی از آنها هنوز یک معما هستند.

مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا گفت که این مطالعه تازه جالب و مهم است.

تومور زمانی شکل می گیرد که یکی از مصالح ساختمانی بدن، یعنی سلول ها، به خطا می رود.

سلول ها در طول زمان دچار جهش های مختلی می شوند که در نهایت می تواند آنها را به تومورهای مرگباری بدل کند که بدون رویه رشد می کنند.

تیم بین المللی محققان در جستجوی علل آن جهش ها به عنوان بخشی از بزرگترین تحلیل ژنوم سرطانی بود.

دکتر الی پاپاامانوئل از موسسه سنگر می گوید: "این بزرگترین مطالعه در نوع خود است. و آنچه خیلی ما را به هیجان آورده این است که اکنون از طریق این یافته ها دری را باز کرده ایم و به مسیرهای بسیار مختلفی که می تواند به سرطان منجر شود برخورد کرده ایم."

عوامل شناخته شده مثلا نور فرابنفش و کشیدن سیگار می تواند باعث جهش دی ان ای شود که خطر سرطان را زیاد می کند. دی ان ای در هسته سلول حاوی ژن های انسان یا همان دستور ساخت اجزای بدن است.

اما هر کدام همچنین یک رد پای منحصر به فرد از خود به جا می گذارد که نشان می دهد آیا سیگار بوده که باعث جهش ژنتیکی شده یا قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش آفتاب.

محققان تحت هدایت موسسه سنگر در بریتانیا در جستجوی نمونه های بیشتری از این رد پاها در میان بیش از هفت هزار نمونه برداشته شده از ۳۰ سرطان شایع برآمدند.

آنها دریافتند که ۲۱ نشانه متمایز هست که عامل ۹۷ درصد جهش های منتهی به سرطان است.

پروفسور سر مایک استرتون مدیر مرکز سنگر به بی بی سی گفت: "خیلی هیجان زده ام. این الگوها در داخل ژنوم سرطانی پنهان شده اند. این نشانه ها که به می گوید چه چیزی در درجه اول باعث سرطان می شود و این شناختی بسیار مهم است که پیدا کرده ایم."

او گفت که این دستاوردی مهم برای تحقیقات سرطان است و بسیار عمیق است. زیرا بخش های ناشناخته های سرطان را به ما می نمایاند.

در مجموع ۱۲ نشانه از تغییرات ژنتیکی هست که هنوز قابل توضیح نیست.