راز دانش: کشف مهمی در مسیر مبارزه با اچ آی وی

پخش این فایل در دستگاه شما پشتیبانی نمی شود.

در برنامه این هفته راز دانش به این خبرها پرداختیم: تحقیق به روی حیوانات نشان می دهد که شاید یک معالجه تازه برای نابودن کردن ویروس اچ آی وی در بدن عملی باشد، گزارش هایی که نشان می دهد سرعت تولید دی اکسید کربن در جهان در حال کاهش است، و هشدار یک میکروب شناس در مورد خطر استفاده از یک کیف یا ساک دایمی در حمل مواد غذایی.

کشف مهمی در مبارزه با اچ آی وی

Image caption داروهای موجود ویروس را تحت کنترل نگاه می دارد اما کاملان آن را نابود نمی کند

تحقیقات تازه ای در حیوانات که نتایج آن در نشریه نیچر چاپ شده حاکی است که راهی به طور بالقوه بسیار موثر بر زدودن اچ آی وی از بدن وجود دارد.

کارشناسان می گویند این کشف می تواند در فرآیند جستجو برای یافتن یک معالجه "انقلابی" پدید آورد.

در این مطالعه از پادتن های قوی استفاده شد که فقط ظرف چند روز ویروس را از جریان خون در میمون ها پاک کرد.

وقتی ویروس اچ آوی وی وارد بدن می شود سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آن پادتن هایی تولید می کند.

واکنش ویروس این است که به سرعت جهش می کند تا از یورش سیستم ایمنی جان سالم به در ببرد.

دو گروه از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد و موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا برای اولین بار پادتن هایی را آزمایش کرده اند که در بدن ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران آلوده به اچ آی وی تولید می شود.

این پادتن ها به بخش هایی از ویروس می چسبد که بسیار "محفوظ" هستند که بدان معنی است که آنقدر برای ویروس اهمیت دارند که در تقریبا همه انواع اچ آی وی دیده می شوند.

پادتن های مورد نظر با چسبیدن به ویروس مانع می شود که سایر سلول ها آلوده شوند.

در یک دهه اخیر، دانشمندان سعی کرده اند واکسن هایی بسازند که می تواند بدن را به ساختن این نوع پادتن های ویژه حمله به اچ آی وی تشویق کند.

اما پیدا کردن راهی برای ساختن این پادتن ها که پیچیده هم هستند دشوار بوده.

دانشمندان میمون های آلوده به اس اچ آی وی که ترکیبی از دو نوع ویروس اچ آی وی انسانی و میمونی است را تحت آزمایش قرار دادند.

داده های تیم هاروارد نشان داد که تزریق پادتن ها باعث می شود اس اچ آی وی از جریان خون زدوده شود به طوری پس از سه تا هفت روز اثری از آن دیده نمی شد.

این تاثیر یک تا سه ماه دوام داشت اما در سه میمون ویروس بعد از ۲۵۰ روز که مطالعه ادامه داشت بازنگشت.

پروفسور دن باروخ استاد دانشگاه هاروارد که هدایت مطالعه بزرگتر را به عهده داشت می گوید که تاثیر این پادتن ها عمیق و بی سابقه بود و احتمالا تاکنون تاثیری درمانی در این ابعاد دیده نشده است.

البته او می گوید نباید اغراق کرد چون این مطالعه به حیوانات محدود بوده.

پادتن ها همچنین توانستند به ویروس در بعضی بافت ها حمله کنند.

داروهای موجود به ویروسی که در جریان خون حضور دارد حمله می کنند اما ویروس می تواند در سایر بخش های بدن مخفی شود.

این یافته های اولیه چشم انداز استفاده از پادتن ها برای پاکسازی این بافت ها را هم ممکن می کند.

تیم محققان در موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا هم به نتایج مشابهی دست یافت.

آلودگی به اچ آی وی غیرقابل درمان است، هرچند داروهای موجود ویروس را تحت کنترل نگاه می دارد و امکان یک زندگی تقریبا عادی را برای بیماران فراهم می کند.

محققان گفتند که آزمایش این شیوه تازه در بیماران آلوده به اچ آی وی مرحله بعدی تحقیقات آنها خواهد بود.

با این حال آنها هشدار دادند که اچ آی وی چنان استعداد جهش داد که احتمال دارد بعضی از مردم حامل ویروس هایی باشند که در مقابل بعضی از این پادتن ها مقاوم باشند.

کاهش سرعت افزایش تصاعد دی اکسید کربن

برآوردهای جهانی نشان می‌دهند سرعت تولید دی‌اکسید کربن در جهان رو به کاهش گذاشته.

طبق یک گزارش جدید، گازهای گل‌خانه‌ای در سال گذشته میلادی، به اندازه نصف مدت زمان مشابه در یک دهه گذشته، افزایش پیدا کرده‌اند.

افزایش استفاده از گاز طبیعی و همین‌طور افزایش ۲۳ درصدی استفاده آمریکا و چین از نیروگاه‌های آبی، از علت‌های این کاهش بوده.

چین، آمریکا و اتحادیه اروپا، ۵۵ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند.

این گازهای گلخانه‌ای، عامل تغییرات زیست‌محیطی و گرمایش زمین شناخته می‌شوند.

با این حال استفاده از سوخت ارزان‌قیمت زغال‌سنگ همچنان ادامه دارد و مصرف این سوخت آلوده‌کننده در بریتانیا ۲۵ درصد بیشتر شده.

این گزارش را هر سال یک گروه تحقیقی مشترک از سازمان پایش محیطی هلند و کمیسیون اروپا تهیه می‌کند.

طبق آن، تولید دی‌اکسید کربن در جهان در سال ۲۰۱۲ میلادی، به ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن رسید.

ولی سرعت افزایش این گاز گل‌خانه‌ای، ۱.۴ درصد بود که نشان‌دهنده کاهش سرعت تولید آن است.

این اتفاق در حالی افتاده که رشد اقتصادی جهان ۳.۵ درصد بوده است.

تولید گازهای گلخانه‌ای چین در یک سال گذشته، ۳ درصد افزایش داشته. افزایش تولید این گازها در یک دهه گذشته در چین، حدود ۱۰ درصد بوده. به این ترتیب سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر در افزایش تولید این گازها توسط چین بوده ایم.

به این ترتیب کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر و همین‌طور تلاش بیشتر برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باعث شده افزایش تولید گازهای گل‌خانه‌ای، از سرعت بیفتد.

هشداری در مورد ساک های خرید

Image caption سطح گوشت میکروب های زیادی دارد که ممکن است به ساک منتقل شود

خریداران مواد غذایی در سال های اخیر دایما تشویق شده اند که کیسه های پلاستیکی را کنار بگذارند و به جای آن از کیف یا ساک استفاده کنند.

هدف این است که با کاهش مصرف مواد پلاستیکی طبیعت کمتر آلوده شود.

اما کارشناسان اخطار می دهند که استفاده از ساک یا کیف دایمی برای حمل گوشت خام و سبزیجات آلوده به خاک خطر مسمومیت را افزایش می دهد.

هیو پنینگتون استاد میکروب شناسی در دانشگاه آبردین اخطار داده که حتی گوشت پیچیده در پلاستیک هم می تواند حامل میکروب های خطرناک باشد.

او به بی بی سی گفت: سطح گوشت خام میکروب های زیادی دارد که می تواند باعث مسمومیت شودو اگر آن را داخل کیف بگذارید ممکن است بخشی از میکروب های سطح گوشت را به داخل کیف منتقل کنیدو اگر دوباره از آن کیف برای چیزهایی مثل میوه استفاده کنید که بدون پختن می خورید خودتان را در معرض آلودگی به میکروب های گوشت قرار می دهید

آقای پنینگتون می گوید گوشتی که در پلاستیک بسته بندی شده هم هرچند احتمالا میکروب های کمتری دارد اما مطالعات نشان می دهد که حتی آن هم می تواند آلوده به میکروب باشد.

بنابراین پیشنهاد او این است: "شستن ساک فکر خیلی خوبی نیست، نمی توانید مطمئن باشید که همه جرم ها را نابود کرده اید. پیشنهاد من این است با که هرچیزی که گوشت را با آن منتقل می کنید دور بیاندازید."

او می گوید که بهترین راه این است که گوشت خام همیشه باید در کیسه یا کیف جداگانه ای حمل شود.