راز دانش: خطر تجویز تستسترون برای درمان ضعف قوای جنسی

در برنامه این هفته به این موضوع ها می پردازیم: تحقیقاتی که نشان می دهد تجویز تستسترون برای مردان برای مقابله با ضعف قوای جنسی می تواند خطرات جدی داشته باشد، خطرات شکر افزوده به غذا برای قلب، و توضیحی تازه برای اینکه چرا مدفونگاهی از موجودات عصر دایناسورها چنین دست نخورده در چین وجود دارد.

خطر تستسترون

حق نشر عکس Reuters

یک مطالعه بزرگ نشان داده است که دادن تستسترون به مردان میان سال یا بالاتر که به دلایل مختلف تجویز می شود خطرات قابل توجهی در بر دارد.

یکی از یافته های مطالعه این است که مصرف تستسترون خطر بیماری قلب و عروق در بیش از هفت هزار مرد ۶۵ ساله را دو برابر کرد.

و یافته دیگر اینکه تستسترون خطر حمله قلبی را در بیش از ۴۸ هزار مرد میانسال که قبلا سابقه بیماری قلبی داشته اند سه برابر کرد.

این تاثیر منفی در هر دو گروه از مردان فقط ظرف ۹۰ روز پس از تجویز تستسترون مشاهده شد.

این مطالعه توسط محققان در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس، موسسه ملی بهداشت آمریکا و مرکز تحقیقات موسوم به کانسالیدیتد Consolidated انجام شد.

محققان رکورد نسخه بیماران از یک پایگاه بزرگ داده ها از سراسر آمریکا را تحلیل کردند.

این مطالعه که اخیرا در نشریه پلاس وان چاپ شده نشان دهنده خطراتی است که بسیاری از مردان با مصرف تستسترون تجویزی با آن روبرو هستند.

در مقایسه این مطالعه نشان داد که داروهایی مثل وایاگرا و سیالیس، خطر حمله قلبی را افزایش نداد. تستسترون هم در بسیاری موارد برای تقویت قوای جنسی تجویز می شود.

تستسترون به طور سنتی برای درمان یک مشکل پزشکی که با کمبود شدید این هورمون به دلایل ژنتیکی یا آسیب شناختی همراه است تجویز می شود.

اما در سال های اخیر تجویز آن به شدت افزایش یافته که برای مردانی است که با بالا رفتن سن توانایی جنسی خود را از دست می دهند.

گفته می شود که در بسیاری موارد پزشکان حتی بدون آنکه میزان تستسترون مردان را چک کنند و بدون وجود دلیل پزشکی کافی آن را تجویز می کنند.

پزشکان می گویند مردان باید از جستجو برای یافتن راه حل های سریع برای پیری دست بردارند.

توصیه آنها از جمله کاهش وزن است چون چاقی یکی از عوامل مهم کاهش میل جنسی است.

به طور کلی پهنای دور کمر در مردان باید فقط نصف قد باشد.

آنها همچنین می گویند که مردان باید از زیاده روی در مصرف الکل خودداری کنند چون این هم از عوامل کاهش قوای جنسی است.

خطر شکر برای قلب

حق نشر عکس Getty

یک مطالعه بزرگ در آمریکا حاکیست که زیاده روی در مصرف نوشیدنی های شیرین، دسر و شیرینی ها می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

براساس این مطالعه مصرف روزانه یک قوطی نوشابه یا معادل آن از نظر مقدار شکر موجود باعث افزایش خطر مرگ در اثر بیماری قلبی می شود.

شکر می تواند باعث افزایش وزن شود و از قبل معلوم بود که چاقی برای قلب بد است.

این مطالعه توسط دکتر کوانهی یانگ و همکارانش در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در آتلانتا و با استفاده از داده های ده ها هزار نفر در آمریکا انجام شده.

و نتایج آن که در نشریه انجمن پزشکی آمریکا منتشر بسیار اخطار دهنده است.

خطر مرگ در اثر بیماری قلبی در کسانی که یک چهارم کالری مصرفی آنها از شکر اضافه شده به غذا می آید سه برابر کسانی بود که شکر خیلی کمتری مصرف می کردند.

سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می کند که شکر افزوده به غذا باید کمتر از ده درصد کالری مصرفی را تشکیل دهد. یعنی روزانه ۷۰ گرم برای مردان و ۵۰ گرم برای زنان.

بیشتر بزرگسالان و کودکان در آمریکا و بریتانیا بیش از این شکر مصرف می کنند.

میزان شکر اکنون در بسیاری کشورها روی بسته ماده غذایی چاپ می شود.

اگر میزان شکر ۲۲.۵ گرم یا بیشتر در هر صد گرم باشد زیاد به حساب می آید.

پروفسور نوید ستار از بنیاد قلب بریتانیا می گوید که بدن به شکر نیاز دارد اما زیاده روی در مصرف آن است که باعث اضافه وزن و بعد به طور بالقوه منجر به بیماری قلبی می شود.

به گفته او کارشناسان مدت هاست از خطرات مصرف چربی اشباع شده آگاه بوده اند، همان دانشی که باعث شد صنعت مواد غذایی بسیاری از این چربی ها را حذف کرده و شکر را جایگزین آن کند.

اما حالا معلوم شده که شکر هم زیانبار است.

مدفونگاه ۱۲۰ میلیون ساله

حق نشر عکس na

این معما که یک مدفونگاه از موجودات ۱۲۰ میلیون ساله در چین چگونه شکل گرفت بالاخره ممکن است حل شده باشد.

دانشمندان معتقدند که این موجودات متعلق به دوره موخر کرتاسه در اثر فوران های آتشفشانی زنده زنده در میان توده خاکستر و مواد آتشفشانی دفن شدند.

درست مثل آنچه در دوران روم باستان بر سر شهر پمپئی رخ داد.

این مطالعه در نشریه نیچر کامیونیکیشنز چاپ شده.

بایو ژیانگ سرپرست مطالعه در دانشگاه نانجینگ چین گفت که دانشمندان از زمان کشف این گورستان کنجکاو بوده اند بدانند این حیوانات چطور کشته شدند و چرا بقایای آنها اینقدر سالم مانده.

بستر فسیل های لیائونینگ به قدمت ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون سال در شمال شرقی چین قرار دارد.

رشته کاملا متنوعی از حیوانات در این محل حفر شده است، از جمله بقایای اولین دایناسور پردار شناخته شده، پستانداران اولیه، پرندگان، ماهی ها و حشرات.

این محل چنان غنی از فسیل های سالم است که درک فسیل شناسان از این دوره کهن را متحول کرده. از جمله در مورد تکامل و تکثر زیستی آن دوره.

حیوانات همه با هم دفن شده اند و ظاهرا قربانیان حوادث بزرگ و مرگبار بوده اند.

و حالا برای اولین بار فوران های آتشفشانی عامل آن شناخته شده.

جنگل های سوزنی و دریاچه های محل زندگی این موجودات زمانی توسط آتشفشان ها احاطه شده بود.

محققان معتقدند که انفجارهای مرگبار ناگهان مقدار زیادی گاز، خاکستر و سنگ را راهی سکونتگاه حیوانات کرده است.

تیم محققان می گوید این فوران چیزی شبیه فوران آتشفشان وسوو در سال ۷۹ میلادی بوده که شهر پمپئی را مدفون کرد.

به گفته محققان حیوانات در یک آن کشته و زیر لایه ای غلیظ از خاکستر دفن شدند.

و این موضوع به خوبی در فسیل ها پیداست. بازوهای حیوانات باز و ستون فقرات آنها کشیده است.

به علاوه به گفته دکتر ژیانگ علائم سوختگی درست مثل بقایای پمپئی بر بدن حیوانات دیده می شود.

محققان می گویند که رسوبات در این بستر فسیلی نشان می دهد که احتمالا چندین فوران مختلف در بخش پایانی کرتاسه در این منطقه روی داده که بیشتر آنها در ابعاد کوچک اما شدت آنها بسیار بالا بوده است.

نظریات قبلی حاکی بود که بیشتر این حیوانات در دریاچه ها یا اطراف آن زندگی می کردند و لاشه آنها با آب رودخانه به این محل منتقل شده است.