راز دانش: مشاهده زایش یک قمر تازه در منظومه شمسی

در برنامه این هفته به این سه خبر پرداختیم: توسعه یک شیوه درمان موثر تازه برای هپاتیت نوع سی توسط محققان در دانشگاه تگزاس، کشف آثار گسترده آلودگی هوای آسیا در سایر مناطق جهان، و مشاهده چیزی که به نظر می رسد تولد یک قمر تازه در اطراف کیوان باشد.

"پیشرفت عمده" در درمان هپاتیت سی

حق نشر عکس Getty
Image caption درمان تعداد زیادی از بیماران طولانی و دشوار بوده است

دانشمندان در تگزاس آمریکا گزارش داده اند که موفق به "درمان" ۹۰ درصد بیماران مبتلا به یک نوع هپاتیت سی ظرف فقط دوازده هفته شده اند.

کارشناسان این دستاورد را یک پیشرفت عمده و نقطه عطفی در معالجه این بیماری توصیف می کنند.

ویروس هپاتیت سی از طریق خون یا مایعات بدن منتقل می شود، و به کبد آسیب می زند.

معتادان از جمله گروه های بسیار آسیب پذیر در برابر آن هستند.

تخمین زده می شود که ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به هپاتیت سی مبتلا باشند که چیزی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد آنها درمان می شود. اما دوره درمان می تواند سخت و طولانی باشد.

دکتر فرد پورداد محقق اصلی این مطالعه در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس به بی بی سی فارسی گفت: "ما اکنون در آستانه یک درمان با عوارض کم با قرص هستیم که قادر به ریشه کن کردن کامل ویروس در اکثریت بیماران است و به نظر من این کاملا چشم انداز درمان بیماری نه فقط در آمریکا بلکه در جهان را عوض خواهد کرد."

محققان سال گذشته یک داروی خوراکی را در ۳۸۰ بیمار در ۷۸ مرکز در اسپانیا، آلمان، بریتانیا و آمریکا آزمایش کردند.

بیماران به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه برای ۱۲ هفته و گروه دیگر برای ۲۴ هفته دارو را دریافت کرد.

بیماران به سیروز کبدی مبتلا بودند که مرحله پیشرفته بیماری است.

بعد از دوازده هفته، ۱۹۱ نفر از ۲۰۸ بیمار در گروه اول خوب شده بودند. در گروه دوم که برای ۲۴ هفته تحت معالجه بود این رقم به ۱۶۵ نفر از میان ۱۷۲ نفر رسید یعنی ۹۶ درصد درمان شده بودند.

معالجات فعلی برای درمان هپاتیت سی می تواند یک سال طول بکشد و با تزریق و عوارض جانبی گاه جدی مثل افسردگی همراه است. به علاوه به گفته دکتر پورداد برای بسیاری از کسانی که سیروز دارند ایمن نیست.

دکتر پورداد در مورد دوره معالجه می گوید: "به طور سنتی دوره معالجه یک سال کامل بوده که با شیوه تازه یک چهارم آن است، اما مهمتر از همه، این بود که معالجه تازه خیلی خوب از طرف بدن تحمل می شود و فقط ۲ درصد بیماران در میانه دوره مجبور به قطع درمان شدند، یعنی اکثر قریب به اتفاق توانستند دوره را بدون مشکل کامل کنند."

به گفته او دارو پروتئینی که هپاتیت سی را درست می کند هدف می گیرد و مانع تکثیر آن می شود.

این مطالعه برای بیمارانی که به آلودگی نوع ژنوتیپ یک مبتلا بودند اثر کرد که به گفته دکتر پورداد اکثریت بزرگ بیماران هپاتیت سی را تشکیل می دهد.

او امیدوار است که دارو در آینده نزدیک در دسترس قرار گیرد: "ما امیدواریم که این شیوه درمان تا قبل از پایان سال جاری از طرف سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا تایید شود و اواخر سال ۲۰۱۴ یا اوایل ۲۰۱۵ در دسترس قرار گیرد."

کارشناسان می گویند که آزمایش ها برای درمان نوع ژنوتیپ ۲ و ۳ این بیماری هم به زودی انجام می شود.

تاثیر آلودگی آسیا بر آب و هوای جهان

حق نشر عکس Reuters

آلودگی هوای هر منطقه مثلا شهرها اول از همه و بیشتر از هر چیز و هر کس، بر اهالی آن ناحیه اثر می گذارد.

انواع بیماری ها از جمله ریوی و قلبی به آلودگی نسبت داده می شود و سازمان بهداشت همین ماه گذشته آن را بزرگترین عامل مرگ زودرس در دنیا اعلام کرد.

اما آثار آلودگی به محل محدود نمی ماند.

تحقیقات تازه نشان می دهد که آلودگی در چین و سایر کشورهای آسیایی تاثیری دامنه دار بر الگوهای آب و هوایی در نیمکره شمالی دارد.

محققان در چین و آمریکا دریافته اند که آلاینده ها باعث تشدید توفان ها بر فراز اقیانوس آرام می شوند، اثری که به آنجا محدود نمی ماند.

پروفسور رنیی ژانگ استاد علوم اتمسفری در دانشگاه ای اند ام تگزاس به بی بی سی گفته است: "در این مطالعه ما به روشنی نشان دادیم که آلاینده ها از آسیا به منطقه اقیانوس آرام منتقل می شود و آنجا سایکلون ها را تشدید می کند و این سایکلون ها تاثیر عظیمی بر جریان های آب و هوایی در نیمکره شمالی دارد."

توفان های اقیانوس آرام عنصری مهم در گردش کلی هوا در جهان هستند.

گفته می شود که تاثیر کشف شده در زمستان بیشتر است.

یوان وانگ از محققان اصلی این مطالعه در آزمایشگاه رانش جت در موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: "این تاثیر کاملا چشمگیر است. آلودگی باعث تشکیل ابرهای غلیظ تر و مرتفع تر و بارش شدیدتر می شود."

بخش هایی از آسیا از بدترین موارد آلودگی در جهان رنج می برد.

در پکن پایتخت چین آلودگی اغلب به میزان خطرناک می رسد و در دهلی پایتخت هند هم منظما از میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی تجاوز می کند.

نتایج این مطالعه که با استفاده از مدل های کامپیوتری انجام شده در نشریه پی ان ای اس چاپ شده است.

زایش قمری تازه در حلقه کیوان

حق نشر عکس nasa
Image caption ظاهرا قمر تازه در لبه بیرونی حلقه ها در حال تشکیل شدن است

دانشمندان می گویند که شاهد پدیده ای در حلقه های کیوان بوده اند که می تواند تولد یک قمر تازه باشد.

این توده در عکسی از بیرونی ترین حلقه کیوان که فضاپیمای کاسینی گرفته دیده می شود.

تا به حال وجود ۶۲ قمر دور زحل تایید شده و در صورت تایید این ۶۳ امین قمر خواهد بود.

لیندا اسپیلکر از آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا می گوید که مشاهده تولد یک قمر کوچک یک رویداد غیرمنتظره و هیجان انگیز است.

دانشمندان متوجه یک برجستگی یا تغییرحالت در لبه حلقه بیرونی کیوان شدند و نتیجه گیری کردند که احتمالا یک توده جدید است.

سیاره شناسان تخمین می زنند که قطر آن یک کیلومتر باشد و یقین دارند که از جنس یخ است.

به گفته کارشناسان اهمیت کشف تازه این است که این اولین بار است که شکل گیری یک قمر مشاهده می شود.

محتمل ترین نظریه این است که با توجه به حضور گسترده یخ در حلقه های کیوان، و با توجه به اینکه بسیاری از اقمار این سیاره عمدتا از یخ تشکیل شده اند، این حلقه ها زایشگاه اقمار تازه هستند.

این اقمار بعدا وقتی بزرگتر شدند به نقاط دورتر مهاجرت می کنند.