راز دانش: بعد از حمله قلبی فیبر غذایی مصرف کنید

در برنامه این هفته به این خبرها پرداختیم: پی بردن به راه ساده ای برای افزایش خلاقیت بدون محرک های شیمیایی، کشف تاثیر ماندگار تغذیه مادر حتی پیش از بارداری بر ژن های فرزند، و تحقیقاتی که حاکیست مصرف فیبر غذایی بعد از سکته قلبی به بهبودی کمک می کند.

پیاده روی، راه خلاقیت

حق نشر عکس Getty

دانشمندان می گویند که اگر احساس عدم خلاقیت می کنید، بروید قدم بزنید.

این توصیه محققان در دانشگاه استانفورد کالیفرنیاست.

در مطالعه ای که در نشریه "روانشناسی تجربی: فراگیری، حافظه و قوه فکر" چاپ شده آمده است که مردم وقتی قدم می زنند خلاقیت بیشتری در افکارشان ظاهر می شود تا وقتی که می نشینند.

مریلی اوپزو استاد روانشناسی در دانشگاه سانتا کلارا که نویسنده اصلی این مقاله است می گوید که همیشه شنیده ایم که قدم زدن به عقاید تازه منجر می شود اما تابحال کسی آن را ثابت نکرده بود.

برای محک زدن این نظریه از داوطلبان خواسته شد فکر کنند که وسایل روزمره مثل موچین و لاستیک چرخ چه کاربردهای تازه ای می تواند داشته باشد.

جواب هایی که عملی و بدیع بود به عنوان ایده های خلاق شمرده شد.

در اولین تجربه، داوطلبان چهار دقیقه برای کامل کردن تست وقت داشتند درحالی که پشت میزی در یک اتاق کوچک نشسته بودند و بعد وقتی روی دستگاه تردمیل راه می رفتند.

از ۴۸ شرکت کننده در مطالعه ۸۱ درصد هنگام راه رفتن خلاقیت بیشتری داشتند.

محققان متوجه شدند که مردم وقتی قدم می زنند در مقایسه با وقتی که می نشینند بیشتر هم حرف می زنند.

به گفته خانم اوپزو مردم هنگام قدم زدن نه فقط افکار بیشتری داشتند بلکه همچنین افکار خلاق آنها بیشتر بود.

به علاوه معلوم شد که اثر تا مدتی پس از قدم زدن باقی می ماند.

پس از یادتان نرود، هر وقت نیاز به افکار تازه دارید، سری به پارک بزنید.

تاثیر تغذیه بر وراثت ژنتیکی

حق نشر عکس PA

محققان می گویند که تغذیه مادر در دوره ای که باردار می شود می تواند تاثیری ماندگار بر دی ان ای فرزند داشته باشد.

قبلا آزمایش های حیوانی نشان می داد که نحوه تغذیه می تواند ژن ها را به اصطلاح پزشکان روشن یا خاموش کند اما حالا این مساله در انسان هم نشان داده شده.

پژوهشگران زنان مناطق روستایی گامبیا را تحت مطالعه قرار دادند چون تغییرات آب هوایی فصلی در آنجا به تغییرات بزرگی در نوع رژیم غذایی در فصل بارانی یا خشک منجر می شود.

محققان بریتانیایی و آمریکایی که این مطالعه را انجام داده اند می گویند که نتایج نشان می دهد باید پیش از باردار شدن رژیم غذایی متوازنی را دنبال کرد.

دانشمندان ۸۴ زن باردار را که در اوج فصل بارانی باردار شدند زیر نظر گرفتند و تقریبا همین تعداد زن را که در اوج فصل خشک حامله شدند.

میزان مغذی ها در خون زنان اندازه گیری شد و بعد دی ان ای نوزادان آنها دو تا هشت ماه بعد از تولد تحلیل شد.

دکتر برانون هنیگ سرپرست تحقیق از موسسه بهداشت و داروهای حاره ای دانشکده پزشکی دانشگاه لندن

آزمایش ها به روی موش نشان داده بود نحوه تغذیه در جریان بارداری می تواند تاثیری ماندگار تا پایان عمر بر ژن فرزند داشته باشد.

برای مثال تغذیه مادر بر رنگ پوست بچه موش تاثیر می گذارد.

این تاثیر اپیژنتیک خوانده می شود، تغییراتی در دی ان ای که باعث فعال یا غیرفعال شدن ژن ها می شود.

محققان متوجه شدند که شش ژن مورد مطالعه، در نوزدانی که نطفه آنها در فصل بارانی شکل گرفته بود بیشتر فعال بود.

البته هنوز نقش و کارکرد این ژنها معلوم نیست.

نتایج در نشریه نیچر کامیونیکیشنز چاپ شده است.

پژوهشگران گفتند مطالعه آنها اساسا نشان داده که تغذیه مادر اثری ماندگار بر ژن ها در همه سلول های بدن کودک دارد.

فایده تازه الیاف غذایی

حق نشر عکس Thinkstock
Image caption سیب زمینی از منابع غنی از الیاف است

پژوهشگران در آمریکا می گویند که اگر دچار سکته قلبی شده اید، مواد غذایی آکنده از فیبر یا الیاف (از جمله سبوس دارها) بخورید چون می تواند شانس بهبود را در دراز مدت افزایش دهد.

براساس این مطالعه شانس زنده ماندن طی نه سال بعد از حمله قلبی برای کسانی که مقدار زیادی فیبر غذایی خورده بودند بیشتر بود.

نتایج در نشریه بریتیش مدیکال ژورنال چاپ شده است.

هر ده گرم افزایش مصرف الیاف غذایی به کاهشی ۱۵ درصدی در میزان خطر مرگ در جریان مطالعه مربوط بود.

کارشناسان می گویند که الیاف در غذا می تواند فشار خون و کلسترول را کاهش دهد.

میزان توصیه شده در هر کشور متفاوت است. کارشناسان در آمریکا توصیه می کنند که مصرف آن باید روزانه ۳۸ گرم باشد. میزان توصیه شده در بریتانیا ۱۸ گرم است.

میوه هایی مثل موز و سیب، سبزیجات ریشه مثل هویج و سیب زمینی، نان سبوس دار همگی منبع خوب الیاف غذایی هستند.

اگر میزان الیاف در غذا کم باشد می تواند باعث یبوست و بیماری دستگاه گوارشی مثل سرطان روده شود اما به گفته محققان آمریکایی همچنین می تواند عوارضی برای سلامت قلب داشته باشد.

در گروه مورد مطالعه خطر مرگ در نه سال پس از حمله قلبی برای کسانی که بیشترین الیاف را مصرف کردند ۲۵ درصد کمتر از کسانی بود که کمترین مصرف الیاف را داشتند.

کارشناسان می گویند که مواد آکنده از الیاف بخش مهمی از یک رژیم غذایی متوازن است و مطالعه تازه حاکی از فایده آن به خصوص برای سلامتی پس از حمله قلبی است.

اما آنها می گویند که مشکل این است که مردم به اندازه کافی الیاف مصرف نمی کنند.