راز دانش:‌ دایناسورها، خون گرم یا خون سرد؟

مطالعه تازه ای در آمریکا که نشان می دهد اگر زنان پس از بالغ شدن گوشت قرمز زیادی مصرف کنند با خطر بیشتر ابتلا به سرطان سینه مواجه می شوند و خبری درباره تحقیقات دانشمندان در این مورد که آیا دایناسورها خون سرد بوده اند یا خون گرم خبرهای این هفته راز دانش است.

خون گرم یا خون سرد؟

حق نشر عکس Chuang Zhao University of Edinburgh PA Wire

دایناسورها آخرین بار بیش از ۶۰ میلیون سال قبل بر زمین گام زدند بنابراین بر دانشمندان ایرادی نیست اگر ندانند که این موجودات خون سرد بوده اند یا خون گرم.

این موضوع بحث داغی در محافل فسیل شناسی و جانورشناسی است.

حالا تازه ترین تحقیقات درباره این موضوع نشان می دهد بزرگترین موجوداتی که در تاریخ زمین ظاهر شدند، جایی بین این دو دسته قرار می گیرند.

نتایج این مطالعه در نشریه ساینس چاپ شده است.

دانشمندان میزان رشد صدها گونه زنده و منقرض را مقایسه کردند. این کار با استفاده از حلقه های رشد و اندازه استخوان دایناسورها انجام شد.

به گفته این محققان میزان رشد با درجه متابولیسم بدن ارتباط مستقیم دارد، یعنی میزان مصرف انرژی که دو دسته خون گرم و خون سرد را از هم جدا می کند.

خون گرم ها دمای بدنشان را ثابت نگاه می دارند اما خون سردها با تغییر فصل می توانند به دمای محیط عادت کنند.

موجودات خون گرم مثل پستانداران و پرندگان سوخت زیادی لازم دارند و آن را به سود خود به کار می برند، از جمله سرعت حرکت و قوای مغزی بیشتر.

خون سردها اقتصادی ترند یعنی کمتر مجبورند مصرف کنند اما از این فوایدی مثل سرعت حرکت بی بهره اند.

به گفته دانشمندان یک انسان ممکن است روزی پنج ساندویچ لازم داشته باشد اما خزندگان هم اندازه انسان شاید با هفته ای دو ساندویچ دوام بیاورند.

جان گریدی نویسنده اصلی مقاله که دانشجوی دکترا در دانشگاه نیومکزیکو است می گوید مساله خون گرم یا خون سرد بودن دایناسورها یکی از مباحث داغ در عالم فسیل شناسی و جانورشناسی است.

تیم او نظریه اش را با بررسی میزان رشد ۳۸۱ گونه متفاوت از جمله ۲۱ دایناسور تنظیم کرد.

از آنجا که استخوان ها هم مثل درختان در سطح مقطع شان دارای حلقه های رشد هستند، اندازه استخوان فسیل دایناسورها در سنین مختلف به فسیل شناسان امکان می دهد میزان رشد آنها در طول زندگی را حساب کنند.

اطلاعات نشان داد که دایناسورها از نظر درجه متابولیسمی جایی بین خزندگان و پستانداران قرار می گیرند.

این مطالعه همچنین چندین گونه زنده را در طبقه بندی جدید میان خون گرم و خون سرد قرار می دهد.

از جمله ماهی تن، بعضی کوسه ها، و لاک پشت موسوم به «پشت چرمی» از سایر ماهی ها و خزندگان حرارت بیشتری تولید می کنند درحالی یک پستاندار به نام اچیدنا در استرالیا هست که تخم می گذارد و برخلاف سایر پستانداران نمی تواند دمای بدنش را ثابت نگاه دارد.

گوشت قرمز و سرطان

حق نشر عکس PA
Image caption مطالعات قبلا به ارتباط مصرف زیاد گوشت قرمز و بعضی از سرطان ها اشاره داشت

مطالعه ای در آمریکا نشان می دهد که خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز در اوایل دوران بلوغ ممکن است خطر سرطان سینه را کمی افزایش دهد.

محققان دانشگاه هاروارد می گویند جایگزین کردن گوشت قرمز با مخلوطی از حبوبات، نخود، عدس، گوشت مرغ، مغزدارها و ماهی ممکن است این خطر را در زنان جوان کاهش دهد.

اما کارشناسان در بریتانیا خواستار احتیاط شده اند و می گویند سایر مطالعات نشان دهنده ارتباطی روشن میان مصرف گوشت قرمز و سرطان سینه نیست.

تحقیقات گذشته نشان داده که خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده می تواند خطر سرطان روده را افزایش دهد.

داده های تازه ناشی از مطالعه ای شامل بررسی وضع سلامتی ۸۹ هزار زن ۲۴ تا ۴۳ ساله است.

تیم محققان از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون رژیم غذایی تقریبا سه هزار زن مبتلا به سرطان سینه را بررسی کرد.

در گزارش محققان در نشریه بریتیش مدیکال جورنال آمده است: "مصرف بیشتر گوشت قرمز در اوایل دوران بلوغ می تواند از عوامل خطرزا در سرطان سینه باشد."

دکتر مریم فروید و همکارانش که این مطالعه را انجام داده اند این خطر را "اندک" توصیف کرده اند.

متخصصان می گویند که حفظ یک وزن سالم، محدود کردن الکل و فعالیت جسمی از عوامل کاهش خطر سرطان است و جایگزین کردن بخشی از گوشت قرمز با گوشت سفید، حبوبات و ماهی ضرری ندارد.

کارولین راجرز از کمپین سرطان سینه در بریتانیا درباره نتایج مطالعه تازه می گوید: "این مطالعه نمی گوید که گوشت قرمز را از رژیم غذایی حذف کنیم. بلکه می گوید که خوردن زیاد گوشت قرمز در اوایل دوره بزرگسالی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. خیلی مهم است که این مساله را در جای خودش ببینیم. باید تاکید کرد که زن بودن، افزایش سن و برای بعضی داشتن سابقه خانوادگی عوامل اصلی ابتلا است."

پروفسور والری برال مدیر اپیدمی شناسی سرطان در دانشگاه آکسفورد می گوید که مطالعات زیادی رابطه میان سرطان سینه و تغذیه را بررسی کرده و شواهد موجود نشانگر رابطه نداشتن یا تاثیر کم تغذیه بر سرطان سینه است.

بنابراین به گفته او نتایج یک مطالعه را نباید به طور جداگانه مد نظر قرار داد.

به هرحال به گفته کارشناسان این مطالعه اهمیت تغذیه ای متوازن را نشان می دهد.

توصیه وزارت بهداشت بریتانیا این است که مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده روزانه کمتر از ۷۰ گرم باشد.

همزمان مطالعه دیگری نشان می دهد زنانی که شمار زیادی خال روی پوست خود دارند ممکن است بیشتر در معرض خطر سرطان سینه باشند.