راز دانش: تلفن های هوشمند نماینده باکتریایی ما هستند

پخش این فایل در دستگاه شما پشتیبانی نمی شود.

کشف یک جهش ژنتیکی تازه که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ده برابر می کند، پی بردن دانشمندان به این که صفحه تلفن های همراه حامل بخش اعظم شایع ترین میکروب های ما هستند و تاکید مجدد سازمان ملل بر اهمیت جنگل ها در عافیت بشر خبرهای این هفته راز دانش است.

جهش ژنتیکی و دیابت نوع ۲

حق نشر عکس science photo
Image caption وزن زیاد می تواند از عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 باشد

دانشمندان موفق به کشف یک ایراد ژنتیکی شده اند که باعث می شود خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ده برابر شود.

به گفته دانشمندان دانمارکی این جهش ژنتیکی که در مردم گرینلند کشف شده سرنخ هایی در مورد علل دیابت نوع ۲ به دست خواهد داد.

این تحقیقات که در نشریه نیچر چاپ شده بر شواهدی می افزاید که حاکیست وراثت نقش قابل توجهی در خطر ابتلا به دیابت دارد.

به گفته کارشناسان سایر علل بیماری شامل سبک زندگی می شود. چاقی شدید و رژیم بد غذایی این خطر را افزایش می دهد.

تاکنون چندین ژن به دیابت ارتباط داده شده اند که بدان معنی است که اگر فرد حامل یکی از آنها باشد با خطر بیشتر دیابت روبروست.

محققان دانمارکی می گویند که جهش تازه در تقریبا یک نفر از هر پنج نفر در گرینلند وجود دارد.

پروفسور توربن هنسن از دانشگاه کپنهاگ گفت ژن جدید عامل دیابت نوع ۲ که تیم او کشف کرده خطر ابتلا را ده برابر می کند.

او گفت که دیابت نوع ۲ در واقع نه یک بیماری بلکه بیماری های مختلف است، مثلا جهش کشف شده توسط تیم او باعث می شود مقاومت انسولینی در عضلات زیاد شود.

اما به گفته او این ژن در اروپایی ها، چینی ها یا آمریکایی های آفریقایی تبار دیده نشده.

گرینلند به طور تاریخی یک جمعیت بسیار کوچک و منزوی داشته است. جمعیت این جزیره فقط ۵۷ هزار نفر است.

مردم گرینلند تحولی سریع از یک جامعه ماهیگیر و شکارچی به یک جامعه مدرن را طی کرده اند و بیماری های جوامع غربی در آنها ظاهر شده است.

از جمله دیابت نوع ۲ زمانی در این جزیر بسیار نادر بود اما در ۵۰ سال اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته.

ریچارد الیوت از مرکز دیابت بریتانیا می گوید که این مطالعات به کشف راه های تازه ای برای پیشگیری از بیماری کمک خواهد کرد.

اما تا آن زمان حفظ یک وزن سالم و یک رژیم غذایی متوازن و فعالیت منظم جسمی بهترین راه جلوگیری از دیابت نوع ۲ است.

"صفحه تلفن نماینده میکروبی ماست"

حق نشر عکس AFP

دانشمندان در آمریکا می گویند که تلفن های هوشمند امروزی حامل مجموعه میکروب های صاحبانشان هستند.

براساس مطالعه تازه بیش از ۸۰ درصد باکتری های شایع که تشکیل دهنده به اصطلاح اثر انگشت باکتریایی ماست روی صفحه تلفن منتقل می شود.

آنها در نشریه "پی یر جی" PeerJ گزارش می دهند که متعلقات شخصی مانند تلفن ممکن است برای ردگیری نحوه انتشار باکتری ها مفید باشد.

براساس مطالعات کاربران تلفن همراه به طور متوسط روزانه ۱۵۰ بار تلفنشان را لمس می کنند.

دانشمندان متوجه شدند که میان مجموعه میکروارگانیسم های طبیعی موجود در بدن و صفحه تلفن همپوشانی وجود دارد.

به گفته آنها از این مساله در آینده می توان برای تشخیص باکتری هایی که فرد در معرض آنهاست استفاده کرد.

زیست شناسان در دانشگاه اورگان دی ان اِی میکروب های کشف شده در انگشت اشاره و شست ۱۷ نفر را تحلیل کردند.

آنها همچنین میکروارگانیسم های صفحه تلفن این افراد را نمونه برداری کردند.

در مجموع هفت هزار نوع باکتری در ۵۱ نمونه پیدا شد.

به طور متوسط ۲۲ درصد خانواده های باکتریایی انگشتان و تلفن همپوشانی دارد.

حدود ۸۲ درصد شایع ترین باکتری های موجود در انگشتان دست همچنین روی تلفن آنها پیدا شد.

این شامل سه خانواده باکتری است که به طور معمول روی پوست یا در دهان وجود دارد.

و این ارتباط میان زنان و تلفن هایشان قوی تر بود.

بدن ما زیستگاه هزاران میلیارد میکرو ارگانیسم مختلف است. باکتری ها به طور طبیعی روی پوست و در دهان زندگی می کنند.

دکتر جیمز مدو سرپرست این مطالعه گفت که این مطالعه هرچند کوچک اما بسیار گویاست.

محققان گفتند که تصور نمی کنند تلفن های همراه خطر عفونت را بیش از سایر وسایل شخصی افزایش می دهند.

اما به گفته آنها تلفن های ما ممکن است روزی برای مطالعه اینکه مردم به خصوص کارمندان بخش های بهداشتی در معرض باکتری خاص هستند یا نه به کار گرفته شود.

باکتری های بدن در سال های اخیر بیش از پیش موضوع تحقیق و مطالعه بوده است.

این باکتری ها هرچند گاه زیانبار اما در بسیاری موارد مفید و لازمند. مثلا باکتری های معده که در هضم غذا و ساختن مغذی ها و ویتامین های اساسی بدن نقش دارند.

تاکید بر اهمیت جنگل ها در سلامت و رفاه بشر

حق نشر عکس Frank Gardner
Image caption سازمان ملل می گوید تخریب جنگل ها به جمعیت های بومی ساکن آنها لطمه می زند

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد جنگل های جهان را به عنوان عنصری اساسی در سلامت و بقای بشر توصیف کرده است.

ایوا مولر مدیر بخش جنگل داری سازمان خواربار جهانی گفته است که درختان منبع مستقیم غذا، سوخت و درآمد بشر هستند.

خانم مولر گفت که جنگل ها زیستگاه ۸۰ درصد گونه های زیستی جهان هستند.

به گفته خانم مولر جنگل ها منبع مهم غذایی و انرژی برای مناطق روستایی هستند و در دوره های سخت برای آنها امنیت می آورند و این مساله به خصوص برای ساکنان بومی جنگل ها صادق است.

خانم مولر در مورد یافته های گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت جنگل های جهان اظهار نظر می کرد که هفته پیش منتشر شد.

در این گزارش آمده وقت آن است که تمرکز بر سلامت جنگل ها از درختان به افراد معطوف شود.

این گزارش می گوید که جنگل ها دارای ظرفیت عظیمی برای توسعه پایدار و اقتصادی سبزتر هستند اما شواهد این موضوع تاکنون به روشنی عرضه نشده است.

یافته های این گزارش نشان می دهد که درآمد ناشی از بخش جنگل حدود یک درصد اقتصاد جهان است.