مبارزه با شکار غیرقانونی فیل و کرگدن با کمک پهپاد

در برنامه این هفته راز دانش سه گزارش داریم: توسل به ابزار تازه ای برای حفاظت از کرگردن ها و فیل های آفریقا در برابر شکار غیرقانونی، انتشار نتایج تازه ای در مورد آثار مخرب زیست محیطی تولید گوشت گاو و گام دانشمندان به سوی ابداع یک آزمایش خون ساده برای تشخیص همه انواع سرطان ها.

مبارزه هوایی با شکار غیرقانونی

حق نشر عکس Getty
Image caption کرگدن ها به خاطر شاخشان شکار می شوند

پارک ملی لاکپیا در کنیا بیش از هر چیز به خاطر جمعیت کرگدن هایش معروف است.

در واقع این پارک میزبان یکی از بزرگترین جمعیت های کرگردن در شرق آفریقاست.

البته شاید اصطلاح جمعیت بزرگ گمراه کننده باشد چون مجموع شمار کرگدن های سیاه و سفید پارک به ۱۳۲ می رسد.

در نگاه اول صلح و آرامش در پارک برقرار است.

اما مسئولان پارک نمی توانند روی این آرامش حساب کنند. چون در این جا هم مثل سایر زیستگاه های عمده حیات وحش آفریقا شکارچیان غیرقانونی با حمایت گروه های بین المللی درحال قلع و قمع فیل ها و کردگدن ها بوده اند: به خاطر عاج و شاخ آنها.

اما این نبرد حالا چهره تازه ای به خود گرفته. جنگل بانان این پارک اخیرا به یک ابزار قدرتمند تازه مجهز شده اند.

سازمان حفاظت از محیط زیست "اول پژتا" که در حفاظت از این پارک نقش دارد درحال آزمودن فناوری هواپیماهای کنترل از راه دور برای نظارت بر پارک های ملی است.

رابرت بریر از مسئولان گروه در این باره به بی بی سی گفت: "شکار غیرقانونی حیوانات در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده. یک شاخ کرگدن تقریبا ۴ کیلوگرم است و کیلویی ۶۰ هزار دلار به خریدار نهایی عرضه می شود بنابراین یک شاخ کرگدن تقریبا ۲۵۰ هزار دلار فروش می رود."

اولین پرواز آزمایشی در دسامبر ۲۰۱۳ انجام شد، در همکاری با سازمان حیات وحش کنیا.

رابرت بریر می گوید: "هواپیما را با دوربین ردیابی حرارت در شب پرتاب کردیم. و خیلی جالب است که با این دوربین در شب می شود فیل ها را مثلا وقتی که برای آب خوردن کنار آب می روند دید. با این سیستم می توانیم هواپیما را بالای سر حیوانی که شناسایی کرده در آسمان بگردانیم و سیستم های پرواز خودکار آن را در یک دایره نگه می دارد و دوربین را بر حیوان متمرکز نگه می دارد."

مسئولان می گویند این هواپیماها نقش بازدارنده فوق العاده ای بازی می کنند.

اما یک هواپیما مسلما کافی نیست. مساحت پارک لاکپیا حدود ۴۰ هکتار است.

یک هواپیما را در ارتفاع ۲۰۰ متری قرار دهید و به گفته مسئولان مثل این است که بخواهید در یک خرمن دنبال سوزن بگردید. با این حال خیلی ها فکر می کنند که داشتن ناظری مثل این در آسمان بخش مهمی از حفاظت از حیات وحش خواهد بود.

رابرت بریر می گوید: "متاسفانه به نظر من هیچ راه حل آسانی وجود ندارد بنابراین علاوه بر جنبه امنیتی هواپیما ما این را یک فرصت خوب برای جمع آوری اطلاعات می دانیم. مثل سرشماری حیوانات در حیات وحش. پرواز بر فراز پارک و شمارش حیوانات و زیر نظر گرفتن جمعیت آنها در طول زمان. ممکن است از آن بتوان برای بررسی وضعیت سلامتی یک کرگدن خاص استفاده کرد."

"به نظر من یکی از چیزهای هیجان انگیز در آینده استفاده از فناوری شناسایی اتوماتیک خواهد بود. نرم افزارهایی که الان درحال به بازار آمدن است قادر به تشخیص و شناسایی حیوانات منفرد هستند بنابراین هواپیماهای بدون سرنشین می تواند نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست و تحقیق علمی ایفا کند."

بنیاد جهانی حیات وحش جمعیت فیل های آفریقا در سال ۲۰۱۴ را حدود ۷۰۰ هزار تخمین می زند. شمار فیل های آسیا ۳۲ هزار رقم زده شده.

این درحالی است که شمار فیل های آفریقا در دهه های ۱۹۳۰ و ۴۰ بین سه تا پنج میلیون بود.

آثار زیست محیطی تولید گوشت گاو

Image caption پرورش گاو مساحتی ۲۸ برابر سایر انواع حیوانات می خواهد

مطالعه تازه ای نشان می دهد که تولید گوشت گاو حدود ده بار برای محیط زیست زیانبارتر از تولید سایر انواع گوشت مثل خوک، مرغ، تخم مرغ یا لبنیات است.

دانشمندان در آمریکا نیازمندی های زیست محیطی برای تولید گوشت گاو که پرمصرف ترین پروتئین در آمریکاست را اندازه گیری کردند.

معلوم شد که پرورش گله های گاو هم زمین خیلی بیشتری می خواهد و هم آب خیلی بیشتری. اگر دقیق تر بخواهید به ترتیب ۲۸ و ۱۱ برابر.

نتایج این مطالعه در نشریه اقدامات آکادمی ملی علوم (PNAS) چاپ شده.

درحالی که از دیرباز معلوم بود گوشت گاو تاثیر زیست محیطی بیشتری از سایر گوشت ها دارد، نویسندگان مطالعه تازه می گویند که برای اولین بار این تاثیر را به شکل قیاسی اندازه گیری کرده اند.

دانشمندان از داده های وزارت کشاورزی آمریکا که از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ جمع آوری شده بود برای محاسبه میزان منابع لازم برای تغذیه دام و طیور استفاده کردند.

گاو علاوه بر مصرف بیشترین زمین و آب، پنج بار بیشتر گاز گلخانه ای تولید می کند و مصرف نیتروژن آن هم شش بار بیشتر از تولید تخم مرغ یا گوشت مرغ است.

پروفسور گیدون اِشِل از کالج بارد نیویورک از سرپرستان مطالعه می گوید که می توان مصرف کننده ای ملاحظه گر بود و رژیم غذایی را با توجه به تاثیر زیست محیطی آن انتخاب کرد بی آنکه مجبور باشیم کاملا از محصولات حیوانی پرهیز کنیم.

او می گوید که حذف گوشت گاو و جایگزین کردن آن با آلترناتیوهایی مثل تخم مرغ می تواند باعث بهبود محیط زیست شود.

آزمایش خون برای تشخیص سرطان

حق نشر عکس Thinkstock
Image caption در این آزمایش خون در معرض نور فرابنفش قرار می گیرد

تیمی از محققان بریتانیایی موفق به ابداع شیوه ای شده اند که شاید تشخیص همه انواع سرطان ها را با یک آزمایش خون ساده ممکن کند.

دانشمندان در دانشگاه برادفورد از این شیوه برای یافتن سه نوع سرطان استفاده کرده اند که نتایج آن امیدوارکننده بوده است.

پژوهشگران امیدوارند این شیوه جایگزین تست های پرهزینه و دشواری مثل کولونوسکوپی و بیوپسی شود.

اما محققان می گویند هنوز کار خیلی بیشتری برای عملی شدن این شیوه تشخیص لازم است.

آزمایش های خون قبلا هم برای شناسایی بعضی انواع سرطان ها به کار گرفته شده اما تیم دانشگاه برادفورد امیدوار است یک آزمایش واحد برای همه سرطان ها ایجاد کند.

در این شیوه سلول های سفید خون بعد از کشیده شدن از بدن در معرض نور فرابنفش قرار می گیرد که باعث صدمه دیدن دی ان ای سلول می شود.

تاکنون آزمایش ها به روی سرطان پوست، روده و ریه نشان داده که دی ان ای گلبول سفید در این افراد راحت تر از آدم های سالم آسیب می بیند.

میزان تخریب دی ان ای این سلول ها در افرادی که هنوز آثار سرطان در آنها ظاهر نشده بود متوسط بود.

نتایج این مطالعه در نشریه اف ای اس ای بی FASEB چاپ شده.