کشف جسد دانشمند ژاپنی ناظر بر پژوهش بی اعتبار شده

• 6 اوت 2014 - 15 مرداد 1393
پروفسور ساسای
Image caption پروفسور ساسای مستقیما در مطالعه دست نداشت اما آن را نظارت می کرد

یک دانشمند مشهور ژاپنی ناظر بر مطالعه ای درباره سلول های پایه که بعدا باطل شد، ظاهرا در اثر خودکشی مرده است.

پروفسور یوشیکی ساسای، ۵۲ ساله، در جریان تحقیقاتی از اتهام تخلف مستقیم تبرئه شده بود، با این حال به خاطر نحوه نظارت بر آن مطالعه مورد انتقاد قرار گرفته بود.

دانشمندان از مرگ این محقق مشهور ابراز تاسف کرده و نسبت به نحوه فشار بر محققان پروژه پس از آن افشاگری ابراز نگرانی کرده اند.

رئیس موسسه رایکن ژاپن گفت که آقای ساسای پژوهشگری غیرقابل جایگزین کردن بود.

او به خاطر مطالعاتش در زمینه تدبیل سلول پایه به سایر انواع سلول های بدن مثل چشم و بافت مغز مشهور بود.

پیکر او را یک مامور امنیتی در مرکز بیولوژی رشد در کوبی در غرب ژاپن که وابسته به رایکن است پیدا کرد.

پروفسور ساسای نائب رئیس این مرکز بود.

'عمیقا خجالت زده'

پیشتر در سال جاری دو مطالعه که او بر آنها نظارت داشت بحث انگیز شد که به خاطر عدم توانایی سایر محققان در تکرار و کسب نتایج مشابه بود.

این دو مقاله که در ماه ژانویه در نشریه نیچر چاپ شد حاکی بود که امکان تولید سلول های پایه از سلول های بزرگسالان از طریق خیساندن آن در اسید برای ۳۰ دقیقه وجود دارد.

امید می رفت که این سلول ها در بیولوژی رشد و علم پزشکی کاربرد بالقوه زیادی داشته باشد.

اما سایر محققان به سرعت به انتقاد از آن پرداختند و بعضی حتی مسئولان مطالعه را به کلاهبرداری متهم کردند.

نیچر این مقاله را در ماه ژوئیه پس گرفت و رایکن تحقیقاتی درباره آن انجام داد.

هرچند نویسنده اصلی مقاله، دکتر هاروکو اوبوکاتا، به خاطر تخلف گناهکار شناخته شد، پروفسور ساسای از مشارکت در تخلف تبرئه شد.

اما او به خاطر نحوه نظارت بر کار دکتر اوبوکاتا و شناسایی نکردن ناهمخوانی ها در مقالات مورد انتقاد قرار گرفت.

پروفسور ساسای گفته بود که او "عمیقا خجالت زده" و از نقش خود در این رسوایی متاسف است.

میراث ماندگار

بسیاری از همکاران علمی پروفسور ساسای از مرگ او ابراز اندوه کرده اند و خواستار بحثی معقول درباره نتایج غیرمعمول علمی شدند.

دیگران به آثار مخرب رقابت بیش از حد فشرده غالب در محافل علمی که باعث فشار مضاعف هم بر محققان نوپا و هم ارشد پروژه می شود اشاره کرده اند.

پروفسور رابین لاول-بج محقق سلول پایه از موسسه ملی تحقیقات پزشکی بریتانیا پروفسور ساسای را "یک دانشمند عالی که کشفیات اساسی داشته" توصیف کرد و افزود که او نقشی کلیدی در تثبیت رایکن به عنوان یک موسسه معتبر جهانی داشت.

دکتر فیل کمپبل سردبیر مجله نیچر گفت: "این یک تراژدی واقعی برای علوم و ضایعه ای عظیم برای جامعه پژوهشی است."

از جمله میراث آقای ساسای یک آزمایش کلینیکی است که در مرکز کوبی جریان دارد که تاحدودی بر تحقیقات او استوار است.

در این آزمایش ایمنی معالجه دژنراسیون ماکولار - یک بیماری خطرناک چشم - با کمک سلول پایه محک زده می شود.