هفته‌ای دو وعده بیشتر گوشت نخورید، خطر کره زمین را تهدید می‌کند

حق نشر عکس AFP
Image caption تظاهرات در اعتراض بو تولید انبوه محصولات غذایی حیوانی در پوتسدام آلمان

تحقیقات دانشمندان دانشگاه‌های کمبریج و آبردین نشان می‌دهد برای جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه‌ای و تامین نیازهای غذایی مردم دنیا باید مصرف جهانی گوشت کاهش پیدا کند.

به گفته این محققان اگر مصرف جهانی محصولا غذایی حیوانی و لبنیات به همین روال ادامه پیدا کند تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید آنها، تا سال ۲۰۵۰ هشتاد درصد افزایش خواهد یافت.

این گزارش از مردم خواسته از سبک زندگی آمریکایی یعنی مصرف بیش از حد غذاهای حیوانی فاصله بگیرند و در هفته بیشتر از دو وعده گوشت (هر وعده ۸۵ گرم) و پنج تخم مرغ نخورند.

پروفسور کیث ریچاردز استاد دانشگاه کمبریج می‌گوید: "این حرف یک گیاهخوار افراطی نیست، بلکه بحث خوردن گوشت به اعتدال است، یعنی یک رژیم سالم و متعادل."

"با مدیریت تقاضا، مثلا با آموزش‌، می‌توان با یک تیر دو نشان زد، جامعه سالمتر می‌ماند و فشار بحرانی بر محیط زیست کاهش می‌یابد."

این در حالیست که دنیا در جهت عکس حرکت می‌کند، مصرف محصولات غذایی حیوانی روز بروز بیشتر می‌شود و شهرهای دنیا شاهد افزایش روزافزون همبرگر فروشی‌ها هستند.

بر اساس این تحقیق بزودی تولید فعلی برای تامین تقاضای روزافزون کافی نخواهد بود و افزایش تولید از حدی که فعلا هست اثری ویرانگری بر محیط زیست خواهد گذاشت.

بر اساس این تحقیق که در نشریه "نیچر" که به موضوعات تغییرات اقلیمی می پردازد منتشر شده تا سال ۲۰۵۰ زمین‌های کشاورزی ۴۲ درصد و استفاده از کودهای شیمیایی ۴۵ درصد از میزانی که در سال ۲۰۰۹ بود بیشتر خواهد شد.

تا آن سال یک دهم جنگل‌های بکر حاره‌ای دنیا نابود می‌شود.

بر اساس این گزارش اگر تقاضا برای گوشت همینطور ادامه یابد جنگل ها و زمین های زراعی بیشتری باید به دامداری و محل نگهداری دام تبدیل شوند.

از بین رفتن جنگل ها و افزایش دامداری باعث تولید دی اکسید کربن و متان بیشتری می شود و استفاده بیشتر از کودهای شیمیایی هم باعث تسریع تولید گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی کره زمین خواهد شد.

تقریبا نیمی از تولید زراعی دنیا به مصرف خوراک دام می‌رسد در حالیکه بسیاری از مردم دنیا غذای کافی ندارند.

فقط غلاتی که در آمریکا به مصرف خوراک دام می‌رسد می‌تواند ۸۴۰ میلیون نفر تغذیه کند و به گزارش سازمان ملل همین تعداد گرسنه در جهان وجود دارد، ۸۴۲ میلیون نفر، و سه میلیارد نفر هم سوء تغذیه دارند.

صنایع تولید مواد غذایی حیوانی از نظر تبدیل گیاهان به غذا پایین‌ترین راندمان را دارند، بطور متوسط سه درصد، به عبارت دیگر برای تولید غذای حیوانی باید به میزان بسیار بیشتری منابع کره زمین را مصرف کرد و به محیط زیست آسیب زد.

به گفته محققان شرایط در صورتی که دور ریختن و اسراف مواد غذایی در سطح جهانی کاهش یابد بسیار بهتر خواهد شد.

در حال حاضر یک سوم (۳۳%) مواد غذایی که در دنیا تولید می‌شود، به ارزش آن ۷۵۰ میلیارد دلار، دور ریخته می‌شود.

به عبارت دیگر محصولی که در ۲۸ درصد زمین‌های زراعی دنیا تولید می‌شود دور ریخته می‌شود.

گوشت گوسفند ۵۷ کیلو کالری
گوشت گاو ۴۰ کیلو کالری
تخم مرغ ۳۹ کیلو کالری
شیر ۱۴ کیلو کالری

محققان معتقدند با آموزش کشاورزان در کشورهای در حال توسعه می توان هر چه بهتر و مفیدتر از زمین های کشاورزی خود بهره برداری کنند.

حق نشر عکس Reuters
Image caption سالانه در دنیا ۵۶ میلیارد حیوان پرورش داده و کشته می‌شوند

با این حال بویانا باژلی، پژوهشگر ارشد این تحقیق می‌گوید "نمی‌توان در این زمینه ضرورتا کشاورزی را مقصر دانست بلکه مشکل این است که ما چه غذایی برای خوردن انتخاب می‌کنیم."

تولید مواد غذایی یکی مهمترین عومال نابودی تنوع زیستی است و نقش مهمی در تغییر آب و هوای کره زمین و آلودگی دارد بنابراین اینکه چه غذایی برای خوردن انتخاب می کنیم مهم است."