داروهای ارزان استخوان از خطر مرگ ناشی از سرطان پستان می‌کاهند

حق نشر عکس SPL
Image caption هر سال حدود ۱۲ هزار نفر در بریتانیا در اثر سرطان پستان می میرند

تحقیقات نشان می دهد که داروهای ارزانی که برای تقویت استخوان به کار گرفته می شود می تواند از خطر مرگ در اثر سرطان پستان بکاهد.

یک گروه خیریه گفت که این یکی از مهم ترین یافته ها در زمینه معالجه سرطان پستان طی یک دهه اخیر است و می تواند سالانه جان هزار نفر را در بریتانیا نجات دهد.

داده های ۱۸ هزار و ۷۶۶ زن که در نشریه لنست منتشر شده نشان داد که این داروها مانع رشد تومورهای ثانویه در استخوان می شوند.

زمانی که تومور از سینه برداشته می شود همیشه این خطر وجود دارد که ذرات آن به سایر نقاط بدن راه یافته باشد.

استخوان دومین جایی است که سلول های سرطان پستان گاه برای سال ها به طور مخفیانه در آن جا خوش می کنند.

تقویت کننده استخوان

بیسفسفونات ها عمدتا برای جلوگیری از پوکی استخوان تجویز می شوند.

تصور می شود که این دارو به طور موثری سلول های سرطانی را که ممکن است به استخوان راه پیدا کند می کشد.

بعضی زنان این دارو را پس از تشخیص سرطان در استخوان مصرف می کنند.

اما یک گروه پزشکی (Early Breast Cancer Trialists' Collaborative Group) که تحقیقاتش توسط دانشگاه آکسفورد هماهنگ می شود تاثیر استفاده از این داروها در دوره ای زودتر را تحلیل کرد.

این گروه داده های ۲۶ آزمایش جداگانه بر زنانی که این دارو را تا حداکثر پنج سال پس از درآوردن سرطان از پستان مصرف کردند بررسی کرد.

نتایج نشان دهنده کاهشی ۲۸ درصدی در بروز سرطان در استخوان بود، اما فقط در زنانی که وارد دوره یائسگی شده بودند.

میزان مرگ طی ۱۰ سال پس از تشخیص سرطان در این افراد ۱۸ درصد کمتر بود.

با این حال این دارو هنوز در بریتانیا تجویز نمی شود مگر آنها سلول سرطانی در استخوان شناسایی شده باشد.

لیدی مورگان مدیر گروه Breast Cancer Now گفت که به اعتقاد آنها این یکی از مهم ترین پیشرفت ها در معالجه سرطان پستان از زمان معرفی یک دهه پیش هرسپتین است و هزینه خیلی کمتری دارد.

حق نشر عکس SPL