BBCPersian.com

اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد صفحه بدون عکس
عامل بازدارنده ويروس اچ آی وی در ميمون شناسايی شد

بابون
بابون ها (نوعی ميمون) در مقابل اچ آی وی عامل ايدز در انسان مصون هستند
دانشمندان آمريکايی علت مصونيت طبيعی برخی از پستانداران عالی (غير از انسان) در مقابل ويروس اچ آی وی را کشف کرده اند.

دانشمندان پروتئينی را در بدن ميمون شناسايی کرده اند که روند تکثير ويروس را متوقف کرده و مانع ابتلای حيوان به بيماری می شود.

اين تحقيقات که نتايج آن در نشريه "نيچر" منتشر شده است، می تواند راه را برای کشف معالجات تازه ضد اچ آی وی هموار کند.

دانشمندان اکنون سال هاست می دانند که ويروس عامل بيماری ايدز، اچ آی وی، می تواند انسان و شامپانزه را آلوده کند، درحالی که ميمون در مقابل آن مصونيت دارد.

آنها اکنون توانسته پروتئينی را شناسايی کنند که نقش يک عامل بازدارنده قوی را ايفا کرده و ويروس را بلافاصله پس از ورود به سلول های ميمون نابود می کند.

نمونه مشابهی از اين پروتئين (TRIM5-alpha) در بدن انسان وجود دارد، اما در نبرد با ويروس اچ آی وی به اين اندازه کارآيی ندارد.

پژوهشگران می گويند اين نخستين گام به سوی کشف معالجات تازه ای است که اچ آی وی را در بدو ورود به بدن و پيش از قوت گرفتن آن نابود خواهد کرد.

البته دانشمندان برای درک عملکرد دقيق اين پروتئين، مجبورند مطالعات بسيار مفصل تری انجام دهند.

اما در دراز مدت اميد می رود که اين اکتشاف به توليد دارويی منجر شود که مانع از آلوده شدن افراد سالم به اچ آی وی شده و در نتيجه از سرعت شيوع آن بکاهد.

دانشمندان همچنين ممکن است بتوانند با اعمال تغييراتی در نمونه انسانی اين پروتئين، آن را به سلاح طبيعی قدرتمندی عليه اچ آی وی بدل کنند.

اخبار روز