BBCPersian.com

به روز شده: 00:19 گرينويچ - سه شنبه 17 اوت 2004

اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد صفحه بدون عکس
کشف گونه تازه ای از پرندگان

آبچليک کالايانی
اين نخستين بار است که وجود اين پرنده که 'آبچليک کالايانی' ناميده شده است ثبت می شود
کشف يک گونه کاملا تازه از پرندگان در يک جزيره دورافتاده در فيليپين با استقبال گسترده پرنده شناسان روبرو شده است.

اين پرنده که تقريبا از پرواز عاجز است پيشتر در سال جاری در جريان مطالعه ای ابتدا توسط تيمی از کارشناسان حيات وحش از بريتانيا و فيلپين رويت شد.

اين نخستين بار است که وجود اين پرنده که از اين پس "آبچليک کالايانی" (Calayan rail) ناميده خواهد شد ثبت می شود.

نخستين گروه از پرنده شناسانی که طی يک صد سال گذشته از جزيره کالايان بازديد می کردند از مشاهده اين پرنده کوچک که در بخش های مرکزی جزيره در کف جنگل زندگی می کند شگفت زده شدند.

دانشمندان به سرعت متوجه شدند که اين پرنده با پرهای تيره و منقار و پاهايی به رنگ سرخ روشن، هرچند از خويشاوندان دوردست "سياه خروس" است، اما تاکنون ناشناخته مانده بود.

پژوهشگران بريتانيايی و فيليپينی معتقدند صد تا دويست جفت از اين نوع پرنده در کالايان زيست می کنند و به اين ترتيب آنها از هم اکنون نگران آينده اين گونه از پرندگان هستند.

پرندگانی که پرواز نمی کنند به خصوص در مقابل تعرض انسان به جنگل ها و موجودات مهاجمی مانند موش و گربه که انسان وارد يک منطقه می کند آسيب پذيرند.

اما گفته می شود بوميان برای کمک به پيشگيری از انقراض اين پرنده اشتياق نشان داده اند.

اخبار روز