BBCPersian.com

به روز شده: 02:40 گرينويچ - جمعه 19 نوامبر 2004

اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد صفحه بدون عکس
'جد اصلی' ميمون های بزرگ کشف شد

پيرولاپيتکوس کاتالايونيکوس، از مجله ساينس
آيا اين موجود می تواند آخرين جد مشترک انسان ها و ميمون های بزرگ باشد؟
دانشمندان بقايای يک پستاندار اوليه را کشف کرده اند که نه تنها ممکن است جد انسان، بلکه همچنين جد ميمون های بزرگ از جمله شامپانزه ها و گوريل ها نيز بوده باشد.

اسکلت ناقص اين "حلقه گم شده" 13 ميليون ساله توسط باستان شناسانی که سرگرم حفاری در يک محوطه باستانی در نزديکی بارسلون بودند کشف شد.

جزئيات اين اکتشاف هيجان آور در مجله "ساينس" منتشر شده است.

محققان می گويند که اين موجود احتمالا نر، ميوه خوار و اندکی کوچکتر از شامپانزه بوده است.

باستان شناسان تازه حفاری را آغاز کرده بودند که دندان اين موجود از زير زمين ظاهر شد.

ادامه جستجوها به کشف يکی از کامل ترين اسکلت های موجود از ميمون های دوره مايوسين (از 22 تا 5/5 ميليون سال قبل) منجر شد.

سالوادور مويا-سولا از موسسه باستان شناسی ميگوئل کروسافانت در بارسلون و همکارانش پس از کشف دندان، بخش هايی از جمجمه، قفسه سينه، ستون فقرات، دست ها، پاها و ساير استخوان های آن را کشف کردند.

آنها اين موجود را به خانواده و گونه کاملا جديدی که "پيرولاپيتکوس کاتالايونيکوس" (Pierolapithecus catalaunicus) نامگذاری شده است نسبت داده اند.

آخرين جد مشترک؟

براساس شواهد ژنتيکی و ساير شواهد تصور می شود که ميمون های بزرگ (Apes که از جمله شامل گوريل ها، شامپانزه ها و اورانگوتان ها هستند) 16 تا 11 ميليون سال قبل از گروه ديگری از پستانداران عالی موسوم به ميمون های پست تر (شامل گيبون و سيامانگ) جدا شده باشند.

پيرولاپيتکوس کاتالايونيکوس، مجلسه ساينس
اين فسيل 'حلقه گم شده' توصيف شده است

بنابراين جالب است که موجودی مانند پيرولاپيتکوس درست در همين فاصله ظاهر می شود.

دانشمندان تصور می کنند اين موجود پس آغاز تکامل ميمون های پست تر در مسيری جداگانه و پيش از ايجاد تنوع در ميان ميمون های بزرگ و پيدايش اورانگوتان ها، گوريل ها، شامپانزه ها و البته انسان ها، زندگی می کرده است.

پروفسور مويا-سولا گفت: "پيرولاپيتکوس احتمالا آخرين جد مشترک ميمون های بزرگ و انسان هاست يا کاملا به آن نزديک است."

محققان می گويند در قفسه سينه، بخش تحتانی ستون فقرات و مچ اين موجود نويافته، علائمی از توانايی های خاص بالارفتن از درخت که آن را به ميمون های بزرگ امروزی مرتبط می کند ديده می شود.

حالت عمودی اندام اين حيوان و ميمون های بزرگ امروزی ظاهرا حاصل سازگاری برای صعود عمودی و آويزان شدن از شاخه ها است.

فسيل های به جا مانده از ميمون های عصر مايوسين کمياب و ناقص است؛ بنابراين يافتن چنين فسيل کاملی از اين دوره زمانی بی سابقه است.

ديويد بيگان، استاد باستان شناسی در دانشگاه تورنتو، کانادا، در گفتگو با بی بی سی ضمن چشمگير خواندن اين اکتشاف گفت: "فکر می کنم نويسندگان مقاله ساينس درست حدس می زنند که اين موجود احتمالا شکاف ميان نخستين ميمون هايی که وارد اروپا شدند و ميمون هايی که فسيل هايشان به انواع امروزی شبيه است را پر می کند."

کره ميمون ها

ساير دانشمندانی که روی فسيل ميمون ها کار می کنند از اين اکتشاف به وجد آمده اند. اما نتيجه گيری های پژوهشگران اسپانيايی همه آنها را قانع نکرده است.

پيرولاپيتکوس کاتالايونيکوس، مجلسه ساينس
اين حيوان نمی توانست شباهت ظاهری زيادی به ميمون های امروزی داشته باشد

پروفسور بيگان بعيد می داند که پيرولاپيتکوس جد اورانگوتان ها بوده باشد.

وی توضيح داد: "من فسيل های اصلی را نديده ام. اما به خصوص چهار يا پنج مشخصه مهم در چهره وجود دارد که به نظر می رسد به ميمون های آفريقايی شباهت داشته باشد."

"به نظر من اين احتمال وجود دارد که اين موجود در مسير تکامل به سوی ميمون های آفريقايی و انسان بوده باشد."

پروفسور ديويد پيلبيم، مدير موزه پيبادی در شهر کمبريج در آمريکا نسبت به رابطه پيرولاپيتکوس به ميمون های بزرگ امروزی حتی ترديد بيشتری دارد.

وی گفت: "به نظر من مرتبط دانستن اين موجود به هر يک از ميمون های امروزی تنها به کمک قوه تخيل ممکن است. بعيد می دانم که بستگان ميمون هايی که امروز در مناطق استوايی آفريقا يا آسيا زندگی می کنند را در اروپا بتوان يافت."

زمين در دوران مايوسين را به واقع می توان کره ميمون ها لقب داد.

در آن مقطع از تاريخ زمين تا 100 گونه مختلف از ميمون ها در جهان کهن، از فرانسه گرفته تا چين و از کنيا گرفته تا ناميبيا جولان می دادند.

اخبار روز