BBCPersian.com

به روز شده: 23:19 گرينويچ - جمعه 13 مه 2005

اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد صفحه بدون عکس
کشف سرنخ های مهاجرت انسان از آفريقا به کمک علوم ژنتيک

آفريقا
مهاجران اوليه ممکن است به طمع غذای دريايی راه سواحل اقيانوس هند را در پيش گرفته باشند
گروهی از کارشناسان علوم ژنتيک می گويند با مطالعه DNA گروهی از مردمان کهن در مالزی، بسياری از جنبه های نحوه مهاجرت انسان امروزی از آفريقا را روشن ساخته اند.

اين دانشمندان می گويند مهاجرت انسان امروزی از آفريقا به ساير قاره ها در تنها يک نوبت در حدود 65 هزار سال قبل صورت گرفته است.

براساس اين مطالعه يک گروه واحد از شکارچيان-گردآوران که احتمالا تنها متشکل از چندصد نفر بود پس از خروج از آفريقا مسير جنوب هند و آسيای جنوب شرقی را در پيش گرفت و در نهايت به استراليا رسيد.

محققان می گويند اين مهاجرت در آخرين دوره عصر يخ روی داد، يعنی زمانی که اروپا به علت سرمای شديد هنوز قابل سکونت نبود. به همين دليل اروپا هزاران سال بعد، نه به وسيله مهاجرانی که مستقيما از آفريقا می آمدند، بلکه توسط شاخه ای از همان گروه اوليه اشغال شد.

نتايج اين مطالعه در آخرين شماره مجله "ساينس" چاپ شده است.

اين مطالعه بر تحليل "دی ان ای" ميتوکوندريال، نوعی ماده ژنتيکی که تنها از طريق زن به فرزند به ارث می رسد استوار است.

در جستجوی غذای دريايی

دانشمندان همواره تصور می کردند که مهاجرت از آفريقا در حدود 70 هزار سال قبل در يک مسير شمالی به سوی اروپا و آسيا انجام شد.

اما براساس اين مطالعه ژنتيکی، نخستين مهاجران احتمالا به طمع غذای دريايی، مسير ساحلی اقيانوس هند را در پيش گرفتند و در حدود 50 هزار سال قبل به استراليا رسيدند.

دکتر مارتين ريچاردز از دانشگاه ليدز در بريتانيا، که در اين مطالعه شرکت داشته است، می گويد که نخستين مهاجران احتمالا در پی کاهش منابع غذايی دريای احمر که ناشی از تغيير آب و هوا بود، راه جنوب آسيا را در پيش گرفتند.

وی به بی بی سی گفت: "شايد همين تلنگری بود که آنها را به راه انداخت."

سرنخ ژنتيکی

زمانی که نخستين انسان های امروزی در آفريقا تکامل يافتند، عمدتا با گوشت شکار حيوانات زندگی می کردند.

اما در حدود 70 هزار سال قبل، آنها به غذاهای دريايی روی آورده بودند.

تحقيقات تازه حاکی است که مهاجران اوليه 65 هزار سال قبل در طول سواحل شبه جزيره عربستان به سوی هند و اندونزی به حرکت درآمدند.

زيرمجموعه ای از همين گروه بعدا در حدود 30 تا 40 هزار سال قبل به سوی هند و ايران به حرکت درآمد و در خاور ميانه و اروپا سکنی گزيد.

اين داده ها نتيجه مطالعه دو تيم از دانشمندان به روی "دی ان ای" در بوميان مالزی و جزاير آندامان و نيکوبار واقع در اقيانوس هند است.

دانشمندان با مطالعه "دی ان ای" بخشی از سلول های ما به نام ميتوکوندريال، می توانند نزديکی گروه های مختلف انسان ها نسبت به يکديگر را رقم بزنند.

66باستان شناسی