BBCPersian.com

اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد صفحه بدون عکس
خشم ستاره شناسان از تغییر تعریف پلوتون

تصوير تخيلی از پلوتون و قمرش کارون
پلوتون، ديگر از سياره های منظومه شمسی حساب نمی شود
تصمیم اتحادیه بین المللی ستاره شناسان برای خلع عنوان سیاره از پلوتون باعث خشم و واکنش شدید برخی ستاره شناسان سرشناس دنیا شده است.

2500 ستاره شناس روز پنجشنبه، 24 اوت، (دوم شهريور) در اجلاس خود در پراگ، پایتخت جمهوری چک، به این نتیجه رسیدند که پلوتون را نبايد یک سیاره به حساب آورد. پیش از این پلوتون به عنوان نهمین سیاره منظومه شمسی شناخته می شد.

دکتر آلن اشترن، دانشمند ارشد ناسا که هدایت پروژه " افق های جدید " به پلوتون را به عهده داشته، در واکنشی شدید اللحن گفته است که این تصمیم مایه شرمساری است.

آقای اشترن، که در رای گیری شرکت نکرده بود، تعریف جدید پلوتون را رد کرده و گفته که این تعریف نادرست است.

وی در زمان رای گیری در محل حضور نداشته و رای دادن به صورت الکترونیکی نیز امکان پذیر نبوده است، امری که باعث بروز انتقاداتی در میان ستاره شناسان شده است.

این دانشمند سرشناس ناسا گفته است که به همراه برخی ستاره شناسان در صدد ارائه درخواستی است تا تعریف پلوتون را به حالت قبلی برگرداند.

در برخی محافل اینترنتی نیز این تصمیم اتحادیه بین المللی ستاره شناسان با تمسخر مواجه شده است.

یک پروفسور دانشگاه هاروارد نیز که رییس کمیته ای برای افزایش تعداد سیاره ها به 12 سیاره بود، وضعیت پیش آمده را ناشی از عصیان ستاره شناسانی دانست که اثرات حرکتی و جاذبه ای اجرام آسمانی را مطالعه می کنند.

آقای گینگریچ گفته است در این کمیته، نظر زمین- اخترشناسان ( دانشمندانی که به بررسی اجرام آسمانی در سیاره ها و قمرهای مربوطه می پردازند) در بررسی تعریف سیاره ها مد نظر قرار گرفت و گروه دیگر احساس کردند که چون در مجموع، طرف مشورت قرار نگرفته اند به آنها بی احترامی شده است.

به گفته پروفسور گینگریچ، این دسته از ستاره شناسان که اثرات حرکتی و جاذبه ای اجرام آسمانی را مطالعه می کنند، به صورت دسته جمعی در جلسه رای گیری شرکت کردند و در غیاب دیگر ستاره شناسان، خواسته های خود را عملی کردند.

آقای گینگریچ این اقدام آنها را به یک شورش و طغیان تشبیه کرده است. به گفته وی، تنها 10 درصد از ستاره شناسان حاضر در پراگ در رای گیری مربوط به خلع عنوان سیاره از پلوتون شرکت کرده بودند.

ستاره شناسان حاضر در نشست پراگ، پس از یک هفته جلسات طولانی، تصميم گرفتند که پلوتون را در يک دسته کاملا جديد طبقه بندی کنند و آن را به عنوان یک جرم متفاوت از هشت سياره ديگر تعريف کنند.

اتحادیه بین المللی ستاره شناسان از سال 1919، مرجع رسمی نامگذاری ها در دنیای ستاره شناسی است.

پس از اجلاس روز پنجشنبه از 2500 ستاره شناس حاضر، تنها 424 نفر در پراگ باقی مانده اند.

پلوتون بسيار دورتر و کوچکتر از هشت سياره منظومه شمسی است و کارشناسان مدتها در مورد اين مساله که آيا پلوتون مستحق عنوان سياره هست يا نه اختلاف نظر داشتند.

ستاره شناسان در این اجلاس پلوتون را در زمره اجرام آسمانی شمرده و آن را یک سیاره کوچک از نوع "کوتوله های يخی" تعریف کردند.

مساله خروج پلوتون از تعريف "سیاره های" منظومه شمسی زمانی حادتر شد که يک جرم ديگر از نوع پلوتون اما بزرگتر به نام "2003 UB313" توسط يک منجم آمريکايی کشف شد.

پلوتون
پلوتون در سال 1930 توسط کلاید تامبا ستاره شناس آمریکایی کشف شد

پلوتون که در سال 1930 کشف شد تنها 2360 کيلومتر قطر دارد و از جهات مختلف از کرات آشناتر مانند زمين، مريخ، مشتری، کيوان يا حتی نپتون (نزديک ترين همسايه پلوتون) متفاوت است.

پس از رصد "2003 UB313" توسط تلسکوپ فضايی هابل معلوم شد که اين جرم آسمانی از پلوتون بزرگتر است و قطر آن به 3000 کيلومتر می رسد.

تصميم جدید این ستاره شناسان ممکن است در نهايت در کتاب های درسی و دانشنامه ها ثبت شود.

منظومه شمسی پس از این تغییرات شامل هشت سياره يعنی تير، ناهيد، زمين، مريخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون می شود.

تصوير خيالی از افق های جديد بر پلوتونپلوتون