03:50 گرينويچ - سه شنبه 16 اکتبر 2007 - 24 مهر 1386

کشف فسیل 'دایناسوری عظیم الجثه' در آرژانتین

دانشمندان تصور می کنند گونه تازه ای از یک دایناسور گیاهخوار که حدود 80 میلیون سال قبل در زمین می زیست را کشف کرده اند.

فسیل شناسان آرژانتینی و برزیلی می گویند قد این حیوان حداقل 32 متر بوده است که آن را به یکی از بلندترین دایناسورهایی که تاکنون کشف شده بدل می کند.

اسکلت حیوان نشان می دهد که توسط موجودات درنده شکار شده است.

فسیل اسکلت در سال 2000 در منطقه پاتاگونیا در آرژانتین کشف شد و از آن زمان تاکنون یک رشته فسیل سایر گونه ها نیز در کنار آن پیدا شده است.

با توجه به ساختار منحصر به فرد گردن این فسیل، به نظر می رسد که یک حیوان قبلا ناشناخته باشد.

نام آن (فوتالانگکوسوروس دوکی) برگرفته از کلمه ای در زبان سرخپوستان ماپوچی به معنی "شاه غول پیکر مارمولک ها" و یک شرکت انرژی آرژانتینی است که به تامین منابع مالی این حفاری کمک کرد.

خورخه کالوو، مدیر مرکز فسیل شناسی در دانشگاه ملی کوماهیو، در آرژانتین، گفت: "این یکی از بزرگترین [دایناسورها] در جهان و یکی از کامل ترین اسکلت های کشف شده است."

وی نویسنده اصلی مقاله ای در مورد این دایناسور است که در نشریه آکادمی ملی علوم برزیل چاپ شد.

تصور می شود بقایای این دایناسور پس از مرگ به داخل رودخانه افتاده باشد و لاشه با سد کردن آب رود باعث تجمع بقایای سایر حیوانات از جمله ماهی ها و حتی برگ درختان شده است.

از زمان کشف نخستین استخوان های این موجود در ساحل دریاچه ای در آرژانتین در سال 2000، فسیل شناسان موفق به کشف گردن، پشت، بخشی از استخوان ران و مهره های اول دم دایناسور شده اند.

الکساندر کلنر، از محققان موزه ملی در ریودوژانیرو، به خبرگزاری رویتر گفت: "انباشت فسیل ماهی ها و برگ درختان، و همچنین سایر دایناسورها در اطراف محل کشف، رویدادی خارق العاده است. برگ درختان و استخوان دایناسور در کنار هم یک امر خیلی نادر است. برای ما مثل [کشف] یک جهان گم شده است."

محققان می گویند این اکوسیستم فسیل شده به آب و هوایی گرم و مرطوب در پاتاگونیا، که در اواخر دوره کریتاسیوس ناحیه ای جنگلی بود، اشاره دارد.

این ناحیه هم اکنون حالت استپی دارد و تقریبا خالی از هرگونه پوشش گیاهی است.