پاسخ روسیه به بریتانیا: پوشش خبری بی‌بی‌سی بررسی می‌شود

BBC New Broadcasting House حق نشر عکس Getty Images
Image caption دفتر مرکزی بی‌بی‌سی در لندن

یک روز بعد از اینکه نهاد نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا اعلام کرد تلویزیون دولتی "راشا تودی" یا "آر.تی" قوانین مربوط به بی‌طرفی تلویزیون‌های خبری را زیر پا گذاشته، دولت روسیه نیز از تحقیقات درباره خبررسانی بی‌بی‌سی در این کشور خبر داد.

روز پنج‌شنبه، اداره ارتباطات بریتانیا - معروف به آفکام - اعلام کرد که تلویزیون آر.تی که از حمایت دولت روسیه برخوردار است، در هفت برنامه، مقررات تلویزیون‌های خبری را مبنی بر لزوم بی‌طرفی در خبررسانی زیرپا گذاشته است.

روز جمعه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت که پرسش‌های بسیاری درباره نحوه خبررسانی بی‌بی‌سی در روسیه وجود دارد.

بی‌بی‌سی اعلام کرده که فعالیت این رسانه در روسیه کاملا مطابق بر مقررات و قوانین روسیه بوده است.

به گفته آقای پسکوف "برای مدت طولانی، پرسش‌هایی درباره پوشش یک‌جانبه اخبار توسط بی‌بی‌سی نیوز در روسیه، جمع شده‌اند."

Image caption وب سایت بی‌بی‌سی نیوز به زبان روسی نیز فعال است

وی در عین حال افزود که هیچ شخصی در روسیه نمی‌تواند به تنهایی رسانه‌ای را متهم کند و تنها "نهادی که بر اساس قانون مسئولیت تنظیم و اجرای مقررات را دارد" این اختیار را دارد تا به فعالیت بی‌بی‌سی رسیدگی کند.

این نهاد در دولت روسیه "سرویس فدرال برای نظارت بر ارتباطات، رسانه‌های همگانی، تکنولوژی اطلاعات" یا "رزکومنادزر" نامیده می‌شود.

به گفته سخنگوی کرملین، "پرسش‌ها" درباره نحوه پوشش خبرهای فعالیت روسیه در سوریه وجود دارند. روسیه در جنگ داخلی سوریه از بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور حمایت می‌کند.

ماریا زاخاروف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در فیسبوکش نوشت که نظارت بر فعالیت بی‌بی‌سی در روسیه "مدتهاست که عقب افتاده است."

او دولت بریتانیا را متهم کرد که با "پروپاگاندا علیه شبکه آر.تی و تلاش برای بی‌اعتبار کردن روزنامه‌نگاران روس" در فعالیت‌های رسانه‌های روسی مداخله می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که اقدامات بریتانیا "چاره‌ای جز اقدامات تلافی‌جویانه باقی نگذاشته است."

بی‌بی‌سی در واکنش به این اتهامات اعلام کرد: "بی‌بی‌سی همانوطور که در هر جای دیگری فعالیت می‌کند، در روسیه نیز به تمامی قوانین کشور و مقرارت موجود گردن نهاده تا اخبار و اطلاعاتی مستقل را به دست مخاطبانش برساند."

حق نشر عکس Getty Images
Image caption آفکام نهاد نظارت بر محتوای رادیو و تلویزیونها در بریتانیاست

اتهامات آر.تی

روز پنج‌شنبه، آفکام - نهاد نظارت بر رادیو و تلویزیون‌ها در بریتانیا - اعلام کرد که آر.تی در جریان پوشش خبرهای مربوط به مسموم کردن سرگئی اسکریپال و دخترش در بریتانیا، مقررات را زیر پا گذاشته است.

این رسانه احتمالا از سوی آفکام جریمه خواهد شد.

آفکام اعلام کرد هفت برنامه‌ای که در آنها مقررات نقض شده‌اند در فاصله شش هفته - بیش ۱۷ مارس تا ۲۶ آوریل - از این شبکه پخش شده‌اند.

آر.تی در واکنش به این نتیجه‌گیری اعلام کرد که همیشه به مقررات احترام گذاشته است و در حال بررسی گام بعدی است.

در نتیجه‌گیری آفکام آمده که آر.تی به اندازه کافی و متناسب، به دیدگاه‌های سیاسی مختلف اجازه بازتاب از این شبکه را نداده است.

حق نشر عکس AFP
Image caption روسیه یک روز بعد از اعلام نتیجه تحقیقات آفکام درباره خبرهای آر-تی، بی‌بی‌سی را به نقض قوانین متهم کرد

آر.تی چیست؟

تلویزیون "راشا تودی" (به معنای روسیه امروز)، با حمایت کرملین در بیش از ۱۰۰ کشور در دسترس است.

این شبکه در سال ۲۰۰۵ به عنوان زیرمجموعه خبرگزاری دولتی ریا-نووستی، به زبان‌های انگلیسی، عربی و اسپانیایی پخش برنامه‌هایش را آغاز کرد.

این رسانه در زمان آغاز به کارش، "روسیه سگودنیا" (روسیه امروز به زبان روسی) نامیده می‌شد و بیشتر بر روی خبرهای مرتبط با روسیه متمرکز بود. دست اندرکاران این رسانه در آن زمان اعلام کرده بودند که هدفشان، بهبود تصویر روسیه در ایالات متحده آمریکاست.

اما چند سال بعد، این شبکه نامش را به "آر.تی" تغییر داد. محتوای این رسانه نیز آرام آرام تغییر کرد و تمرکز اخبار از روسیه به آمریکا عوض شد.

در حال حاضر این رسانه در تلاش است تا تصویری متفاوت از ایالات متحده آمریکا مخابره کند و خود را "رسانه آلترناتیو" می‌نامد که با شعار "بیشتر بپرس" فعالیت می‌کند.

این رسانه در حال حاضر ۲۴ ساعته است و از واشنگتن، لندن و پاریس، برنامه‌هایش را پخش می‌کند.

شبکه "آر.تی داک" که به پخش مستند اختصاص دارد، به زبان‌های انگلیسی و روسی فعالیت می‌کند و برنامه‌هایش از مسکو پخش می‌شوند.

حق نشر عکس Getty Images

موضوعات مرتبط