گزارشگر اشپیگل بعد از جعل خبر به اختلاس هم متهم شد

اشپیگل حق نشر عکس AFP

کلاس رلوتیوس گزارشگری که نشریه اشپیگل آلمان او را متهم به جعل خبر کرده اکنون به اختلاس هم متهم شده است.

اشپیگل می گوید یک شکایت کیفری را علیه آقای رلوتیوس تنظیم و او را متهم کرده پولی را که از خوانندگان نشریه برای کمک به کودکان یتیم سوری جمع می‌کرده به حساب شخصی‌اش می‌ریخته است.

این نشریه به نقل از خوانندگان گفت که این گزارشگر برای جمع‌آوری پول از ا‌ی‌میل شخصی استفاده می‌کرده و از خوانندگان می‌خواسته پول را به حساب شخصی‌اش واریز کنند. اشپیگل می‌گوید هنوز نمی‌داند که چقدر از این راه پول جمع شده و در نهایت به کجا رفته است اما در حال جمع‌اوری مدرک برای ارائه به دادستان است.

هفته پیش اشپیگل اعلام کرد که آقای رلوتیوس جعل خبر را پذیرفته و به همین دلیل این نشریه از خوانندگانش عذرخواهی کرد.

آقای رلوتیوس که ٣٣ سال دارد تا به حال درباره اتهام جدید یعنی اختلاس اظهار نظر نکرده است.

درخواست برای کمک مالی با انتشار یک مقاله آقای رلوتیوس در اشپیگل شروع شد که در آن به زندگی یک برادر و خواهر سوری پرداخته شده بود که در ترکیه در خیابان زندگی می کردند. اشپیگل می‌گوید بخش‌هایی از این داستان جعلی بوده است.

عکاس ترکیه‌ای که برای تهیه این گزارش همراه آقای رلوتیوس بوده می‌گوید او برخی از جنبه‌های زندگی پسربچه سوری جعل کرده و درباره زندگی دیگران هم بشدت داستان پردازی کرده و خواهر این پسر ممکن است اصلا وجود خارجی نداشته باشد.

حق نشر عکس Getty Images

در همین حال ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان واکنش نشان داده و به سردبیر اشپیگل نامه نوشته است. او اشپیگل را به سوگیری نهادینه علیه آمریکا متهم کرده و خواستار تحقیق در این باره شده است.

در اشپیگل هم مثل نشریات دیگر برخی مطالب انتقادی در باره دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است. یکی از مطالبی که اقای رلوتیوس در اشپیگل منتشر کرد درباره مرز مکزیک و آمریکا بود. او در این مطلب به علامتی اشاره کرده بود که روی آن نوشته شده بود "مکزیکی‌ها بیرون آمریکا بمانید." اشپیگل می‌گوید تحقیقاتش نشان داده این موضوع جعلی بوده است.

اطلاعات غلط در دیگر مطالب آقای رلوتیوس مثل مطالبی در باره زندانیان گوانتانامو و کولین کپرنیک بازیکن فوتبال آمریکایی هم وجود داشته است.

آقای رلوتیوس که اکنون از اشپیگل اخراج شده از اعمال خود اظهار پشیمانی عمیق کرده و گفته حداقل در چهارده مطلب خود خوانندگان را گمراه کرده است. با این حال او می‌گوید که حدود شصت مطلب دیگری که برای اشپیگل نوشته بوده دقیق بوده‌اند.

اشپیگل که مقر آن در هامبورگ است و هفتاد سال قدمت دارد این رویداد را یکی از بدترین اتفاقات تاریخ خود خوانده است.