اسناد پاناما؛ عذرخواهی روسیه بابت منتسب‌کردن روزنامه آلمانی به یک بانک آمریکایی

حق نشر عکس MIKHAIL KLIMENTYEV AFP
Image caption پوتین 'هر گونه فساد' ادعاشده در اسناد پاناما را رد کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بابت این‌که به‌اشتباه گفته بود رسانه آلمانی منتشرکننده 'اسناد پاناما' در مالکیت بانک آمریکایی گلدمن‌سکس است، پوزش خواسته است.

روزنامه زوددویچه سایتونگ "اسناد پاناما" را به دست آورد و آنها را در اختیار "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی" قرار داد که به بیش از یکصد رسانه از جمله بی‌بی‌سی اجازه داد این اسناد را بررسی کنند و در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره‌شان منتشر کنند.

آقای پوتین که طبق این اسناد برخی از نزدیکانش به اقدام‌های مظنون به پول‌شویی متهم شده‌اند، روز پنج‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی چنین گفته بود تا اعتبار "اسناد پاناما" و انگیزه پشت انتشار آنها را زیر سوال ببرد.

در اطلاعیه عذرخواهی که کاخ کرملین منتشر کرده است، ولادیمیر پوتین گفته است که دستیارانش به او اطلاعات اشتباه داده بودند.

دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی کرملین، به خبرگزاری رویترز گفته است که این اشتباه در جریان آماده‌کردن یادداشت‌های خبری برای رئیس‌جمهوری روسیه رخ داده است.

به گفته آقای پسکوف، در آن یادداشت‌ها "اطلاعاتی بود که درست بررسی نشده بودند و ما آنها را به رئیس‌جمهوری دادیم."

کاخ کرملین می‌گوید در این باره‌از موسسه آمریکایی گلدمن‌سکس عذرخواهی کرده‌اند و درباره روزنامه آلمانی هم چنین خواهند کرد.

در واکنش به اسناد پاناما، ولادیمیر پوتین "هر گونه فساد" ادعاشده در آن اسناد را رد کرده و گفته است که مخالفانش تلاش دارند روسیه را بی‌ثبات کنند.

مطالب مرتبط