IAAF accused of suppressing athletes' doping study

Drug testing
A fortnight ago The Sunday Times reported a total of 12,000 blood tests from 5,000 athletes were assessed by the paper and German broadcaster ARD/WDR

Athletics' governing body suppressed a study which showed as many as a third of the world's top athletes admitted violating anti-doping rules, according to the Sunday Times.

The University of Tubingen in Germany is reported to have said the International Association of Athletics Federations (IAAF) blocked publication.

Hundreds of athletes apparently told researchers in 2011 they had cheated.

The IAAF said discussions were ongoing about the report's publication.

In a statement to the newspaper, the university said: "The study is an independently initiated scientific research project and was not commissioned by the IAAF.

"The IAAF's delaying publication for so long without good reason is a serious encroachment on the freedom of publication."

More on alleged doping in athletics
Wada 'very alarmed' by allegationsLondon Marathon: Doping files question results
Analysis: Can Lord Coe fix athletics' damaged reputation?London chief criticises IAAF over claims

The governing body responded: "Discussions are ongoing with the research team and Wada [the World Anti-Doping Agency - the other partner in the project] regarding publication of the study."

UK Athletics chairman Ed Warner told BBC Radio 5 live's Sportsweek: "The IAAF believes that the scientific rigour of that survey didn't pass muster. They claim they've been conducting their own prevalence survey."

Four years ago, a team of academic researchers interviewed hundreds of athletes at the World Championships in Daegu, South Korea.

Although the IAAF played no role in the study, it had the power to veto its publication by Wada in return for allowing access to the competitors at Daegu.

The Sunday Times reports the study concluded that 29%-34% of the 1,800 competitors at the championships had violated anti-doping rules in the previous 12 months.

It says that a month after collecting the information, the researchers were told to sign a confidentiality agreement to prevent them speaking out about the admissions.

Sunday Times
The Sunday Times ran the story on its front page

A leaked copy of the full study has been seen by The Sunday Times and the German broadcaster ARD/WDR.

"These findings demonstrate that doping is remarkably widespread among elite athletes, and remains largely unchecked despite current biological testing programs," it concludes.

The findings are similar to the newspaper's revelations a fortnight ago after it obtained access to the results of 12,000 blood tests from 5,000 athletes.

Two leading anti-doping experts found that, between 2001 and 2012, a third of medals, including 55 golds, were won in endurance events in the Olympics and World Championships by athletes who have recorded suspicious tests.

What is blood doping?
Sports nutritionist Eleanor Jones says blood doping can help endurance athletes by increasing their ability to transport oxygen around the body.
She told BBC Radio 5 live: "It works like giving blood, except that after you've replaced that donation naturally in your body, you then re-infuse the blood that you removed originally, so you might have 110% of your normal blood volume."

The IAAF said their findings contained a number of seriously inaccurate assertions.

The German university's study was reportedly financed with £50,000 from Wada to find out the extent of the use of performance enhancing drugs and methods in athletics. It was put together by 10 academics, including two from British universities.

Some of the study's headline figures did appear in The New York Times two years ago but the IAAF has prevented publication of the the study, according to the Sunday Times.

2011 World Athletics Championship
The Sunday Times reports that the study concluded that 29%-34% of the 1,800 competitors at Daegu 2011 had used performance-enhancing drugs in the previous 12 months

Lead author, Dr Rolf Ulrich from the University of Tubingen, told The Sunday Times he and his fellow experts had been barred from discussing their work.

Asked why the study had never been published, he replied: "It's because the IAAF is blocking it. I think they are stakeholders with Wada and they just blocked the whole thing."

A Wada spokesman said: "Wada sought the agreement of the IAAF to carry out the project at the Daegu World Championships in 2011.

"Their consent was given so that researchers had access to athletes at the event, and was conditional upon any publication first being approved by the IAAF. The IAAF has not approved the publication of the project."

Top Stories