12 Temmuz 2013 İngiltere Basın Özeti

İngiltere'de gazeteler bugün Mısır'da artan gerilimi, Microsoft'un kullanıcılara ait e-postaları NSA'in okumasına izin vermesini ve Turkcell'in durumunu sayfalarına taşıyor.

Mısır'da artan gerilim bugün çeşitli gazetelerde farklı haberlere konu oluyor.

Independent gazetesi, YouTube video paylaşım sitesine yüklenen, ve El Kaide bayrağı taşıyan bir grubun, kendilerine küfrettiğini öne sürdükleri Mursi karşıtı bir grup genci bir binanın çatısından attığı görüntüler üzerine röportajlar yapmış.

Gazete, saldırıdan sağ kurtulan gençlerden birinin verdiği röportajda çatıdan atıldıktan sonra grubun kendisine satırla saldırdığını ve zorla kaçıp kurtulduğunu yazıyor.

Independent, grupların birbirlerine karşı gittikçe daha fazla video kanıtı kullandığı bir dönemde ordunun da bu tekniği benimsediğini, ve artık mitinglerde çatılara yerleştirilen keskin nişancıların ardında artık bir de kameraman olduğunu yazıyor.

Gazete için yazan Alastair Beach, konuştuğu bir İngiliz yetkilinin "ordu halka ilişkiler gereklerinin artık daha fazla farkında gibi" dediğini aktarıyor.

Mısır'daki durumu ele alan bir başka gazete Guardian. Gazete, Amerika Birleşik Devletleri'nin Mısır'a 4 F-16 savaş uçağı bağışlamayı kabul etmesinin orduya desteğine işaretçi olabileceğini yazıyor.

Guardian, 4 F-16 savaş uçağının "Obama yönetiminin Cumhurbaşkanı Muhammed Mursi'nin devrilmesiyle yüzleştiği" olarak görülebileceğini yazıyor ve uluslararası toplumda "yeni rejimin geçiş dönemini idare edişi konusunda endişelerin sürdüğünü" hatırlatıyor.

İran'ın yeni yeraltı tesisi endişe veriyor

Times gazetesi, ön sayfasında yayınladığı bir haberde İranlı muhaliflerin bulunmasına yardımcı olduğu bir yeraltı tesisinin nükleer zenginleştirme için kullanıp kullanılmadığına karar verilmesi için İngiliz ve Batılı istihbarat birimlerince araştırıldığını yazıyor.

Gazetenin haberi şöyle: "Londra ve Avrupa'daki istihbarat yetkilileri bu gizli inşaatı bir süredir takip ettiklerini doğruladı.

Bir İngiliz hükümet yetkilisi 'Tesis bir süredir dikkatimizi çekmekteydi.' dedi. Aynı kişi bu tesisin masumane bir çehresi olma ihtimalinin düşük olduğunu da belirtti.

'Microsoft, NSA'in kullanıcıların mesajlarını okumasına izin verdi'

Guardian gazetesi, sloganı "Sizin gizliliğiniz bizim önceliğimiz" olduğunu hatırlattığı Microsoft'un ABD Ulusal Güvenlik Kurumu'nun (NSA) kullanıcıların mesajlarını okumasına izin verdiğini yazıyor.

Gazete, ellerine geçen gizli belgelere dayanarak manşetten duyurduğu haberde Microsoft'un kullanıcıların iletişimlerini okuyabilmesi için NSA'e yardımcı olduğunu, belgelerin açığa çıkmasının ardından şirketin bir açıklama yapıp "yasal isteklere karşılık vermemiz gerekiyor." dediğini yazıyor.

Guardian'ın haberine göre Microsoft, NSA'in Outlook.com sitesinde anlık iletilerin okunmasına, arasında Hotmail'in de olduğu e-postalara erişmesine, ve Ekim 2011'de satın alınan Skype'da yapılan görüşmeleri dinlemesine izin verdi.

Afganistan'da kadın hakları

Guardian gazetesi dış haberler sayfasında manşetten duyurduğu haberde Afganistan'da 12 yaşındaki bir çocuk geline işkence eden 3 adamın 10 yıl hapis cezasına çarptırıldıktan 1 yıl sonra serbest bırakıldığını yazıyor.

Buna eşzamanda Afganistan Parlamentosu'nda muhafazakâr milletvekillerinin aile üyelerinin birbirleri aleyhinde mahkemede ifade vermesini yasaklayacak bir önerge sunduğunu söylüyor gazete.

Guardian, bu önergenin geçmesi durumunda kadınlara şiddet kullanıldığı durumların dava edilmesinin engelleneceğini belirtiyor, ve bu gelişmelerin kadın hakları savunucularını endişelendirdiğini açıklıyor.

Turkcell Yönetim Kurulu adımına tepki

Financial Times gazetesi, 'Şirketler' ekinde yayınladığı bir haberde Turkcell Yönetim Kurulu'na çoğunluk üyelerinin Sermaye Piyasası Kurulu tarafından atanması planının en büyük azınlık hissedarı İsveçli TeliaSonera'nın tepkisini çektiğini aktarıyor.

Gazete, TeliaSonera'nın bu planı "fiilen kamulaştırma" olarak nitelediğini yazıyor ve habere şöyle devam ediyor:

"Sermaye Piyasası Kurulu başkanı Vahdettin Ertaş, Turkcell'in çoğunluk hissedarları arasında süregelen münakaşaların, Kurul'u yedi üyeli yönetim kuruluna iki yeni üyeyi atamak zorunda bıraktığını söylüyor.

Bunun gerçekleşmesi durumunda SPK, Turkcell'in yönetim kurulundaki koltukların çoğunluğuna sahip olacak. (…) Ertaş, 'Şirketin yönetim kurulu yok ve genel kurul düzenleyemiyor' dedi.

Ertaş'a göre SPK'nın atayacağı yönetim kurulu üyeleri, hissedarlar kalıcı üye atayana kadar geçici olacak."

İsrail'in elinde ikinci bir gizli mahkûm var

Guardian gazetesi, gerçek ismi Ben Zygier olan Avustralyalı Mossad ajanı Mahpus X hakkında belgelerin yayınlanması sırasında İsrail'in elinde ikinci bir gizli mahkumun olduğunun ortaya çıktığını yazıyor.

Gazete, Mahpus X2 ismi takılan mahkumun Zygier'ın kendini öldürdüğü hücrede kaldığını belirtiyor.

Guardian ayrıca İsrail Parlamentosu dış ilişkiler komisyonunun başında olan eski Dışişleri Bakanı Avidord Libermann'ın "X, Y, veya Z mahpusları hakkında çıkan iddialar karşısında şunun altını çizmeliyim: İsrail kanunlara uymaktadır ve bu mahkumların durumları yasal ve parlamenter kurumlar tarafından yakından takip edilmektedir." dediğini aktarıyor.

Daktilolara dönüş

Telegraph gazetesi, bilgisayar ağlarında gittikçe daha fazla gündeme gelen belge sızdırılması olaylarına karşı Rusya'da Kremlin'in daktilolara döndüğünü yazıyor.

Kremlin'deki iletişim ağlarını ve Cumhurbaşkanı Vladimir Putin'i koruyan Rusya Federal Koruma Hizmetleri'nde bulunan bir kaynağa dayanarak yayınladığı haberde Telegraph, daktilo kullanımına dönme adımının Wikileaks'in sızdırılmış belgeleri yayınlamasının ardından atıldığını söylüyor.

İlgili haberler