17 Mart İngiltere basın özeti

Telif hakkı BBC World Service

Independet IŞİD'e katılmak için Suriye'ye gitmeyi planlarken İstanbul'da durdurulup sınırdışı edilen üç İngiltere vatandaşı genci başyazılarından birine taşıyor.

Gazete, bu vakanın İngiliz ve Türk güvenlik güçlerinin genç İngilizlerin IŞİD'e katılmasını durdurma girişimleri açısından zamanında gelen bir başarı olduğunu söylüyor. Independent şöyle devam ediyor;

Geçtiğimiz günlerde Doğu Londralı üç genç kızın IŞİD'in Suriye'deki kalesi Rakka'ya gidişinin engellenememesi üzerine, kaçınılmaz olarak İngiliz ve Türk polisi arasındaki koordinasyon eksikliğiyle ilgili sorular gündeme gelmişti. Her iki tarafın birbirini suçlaması çok da yerinde bir tepki değildi. İkisi 17, biri 19 yaşındaki iki gencin yakalanması irtibatı geliştirme konusunda tarafların arzulu olduğunu gösteriyor."

Ancak Independent gençleri Suriye'ye gidiş yolunda durdurmanın kısa vadeli bir çözüm olduğnu söylüyor. Gazete, ailelerin, yetkili makamların ve genel olarak toplumun ortak bir çaba harcaması gerektiği görüşünde.

'Kerry muttefiklerini uzaklaştırdı'

Guardian ABD Dışişleri Bakanı John Kerry'nin ülkesinin Suriye krizini bitirmek için "eninde sonunda" Devlet Başkanı Beşar Esad'la müzakere etmek zorunda kalacağı yönündeki sözlerine Esad'ın verdiği yanıtı haberleştiriyor.

Gazete Esad'ın "dışarıdan gelen açıklamalar bizi ilgelendirmiyor" yanıtını vererek Kerry'yi terslediğini ve Kerry'nin müttefikleri uzaklaştırmakla eleştirildiğini yazıyor.

Guardian Türkiye ve Fransa'nın Esad'ın müzakere yoluyla elde edilecek bir çözümü parçası olamayacağı konusunda ısrar ettiklerini yazıyor.

Gazete, herhangi bir açıklama gelmese de İngiltere'nin de tutumunun aynı olduğunu vurguluyor.

Haberde Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu'nun "Esad'ın rejimi Surdiye'deki tüm problemlerin nedeni. Esad ile müzakere edecek ne var ki?" sözlerine de yer veriliyor.

'Göçmen kadınlar daha çok doğuruyor'

Times'ın manşetinde İçişleri Bakan Yardımcısı Lord Bates'in İngiltere dışında doğanların çok sayıda çocuk yapması nedeniyle İngiltere'ye göçün azaltılması gerektiği yönündeki sözleri var.

Bates'in Lordlar Kamarası'nda yaptığı açıklamadaki resmi verilere göre, 2013'te İngiltere'de doğan her dört çocuktan birinin annesi İngiltere dışındaki bir ülkede dünyaya gelmiş. Gazete bu oranın 1990'da dokuzda bir olduğunu belirtiyor. İngiltere doğumlularda kadın başına 1,79 çocuk düştüğü belirtilirken, İngiltere dışında doğanlar arasındaysa bu oran 2,79.

Listede Polonyalı göçmen kadınlar başı çekerken, Polonya'yı Pakistan, Hindistan, Bangladeş, Nijerya ve Romanya izliyor.

'İsrail seçimlerinin en önemli ismi Kahlon'

Times'ın dünya haberleri sayfalarında da bugünkü İsrail seçimlerinde öne çıkan ismin ne Başbakan Benyamin Netanyahu, ne de en iddialı rakipleri Tzipi Livni ya da İzhak Herzog olduğunu yazıyor.

Gazete iki yıl önce Netanyahu'nun Likud Partisi'nden ayrılarak, merkez sağ Kulanu Partisini kuran Moşe Kahlon'un İsrail'deki yeni hükümeti belirleyeceğini vurguluyor.

Son kamuoyu yoklamaları Kahlon'un partisinin 120 sandalyeli İsrail Parlamentosu Knesset'te 9 ila 10 sandalye kazanacağını gösteriyor.

Bu sandalye sayısı da Kahlon'u seçimi izleyecek koalisyon pazarlıklarında belirleyici güç haline getiriyor.

'AB'de Rusya bölünmesi'

Financial Times Avrupa Birliği'nin Rusya'ya uygulanan ambargoların altı ay daha uzatılması konusunda bölündüğünü yazıyor.

Haberde bu haftaki liderler zirvesi öncesi aralarında İngiltere, İskandinav ve Baltık ülkelerinin bulunduğu üyelerin Moskova'ya karşı sert tavırdan yana olduğu belirtiliyor.

Rusya yanlısı ayrılıkçıların geçen ay stratejik önemdeki Debaltseve'yi ele getirmesinden sonra mevcut ambargoların uzatılmasının yanı sıra, daha sert yaptırımların gündeme gelmesinin beklendiğini yazan gazete, son haftalardaysa Fransa, İtalya ve İspanya'nın Minsk'teki zirvede elde edilen ateşkesi ve kazanımları kaybetmemek için Moskova'yı tahrik etmemekten yana olduğunu vurguluyor.

Gazete yeni Avrupa Konseyi Başkanı Donald Tusk ve ABD'nin çabalarına karşın, çoğu AB ülkesinin ambargoları uzatma kararının Haziran ayına bırakılmasından yana olduğunu vurguluyor.

'BBC Clarkson'un gidişiyle 4 milyon izleyici kaybetti'

Daily Telegraph BBC'nin popüler otomotiv programı Topgear'ın programın sunucusu Jeremy Clarkson'ın programın yapımcılarından biriyle kavga ettiği iddiasıyla görevden alınması ve programın yayından kaldırılmasıyla BBC'nin izleyici kaybına uğradığını yazıyor.

Gazeteye göre programın yayımlandığı BBC2 kanalı geçen Pazar günü 4 milyon izleyici kaybetti.