Pandora Papers: How leak is being reported around the world

  • Published
Related Topics
Kenya's Star newspaperImage source, The Star

A huge leak of financial documents has put the spotlight on the hidden assets of some of the world's most powerful people.

Unsurprisingly, the Pandora Papers have hit headlines worldwide. But what's the reporting like in some of the countries where leaders' financial dealings have been exposed?


But stories on the leak were notably absent in Jordan where - observers say - local media censor themselves and avoid subjects that are implicitly off limits.

On Monday morning, the state-run Petra news agency, as well as the privately-owned Al-Ghad, Al-Dustour and Jordan Times newspapers, were all leading instead on the king's comments about democratic reforms in the country.

They were also prioritising stories about King Abdullah meeting the World Bank president, and his first phone call with Syria's President Bashar al-Assad since the start of the Syrian civil war a decade ago.

Lawyers for King Abdullah said he used his personal wealth to buy the homes and there was nothing improper about him using offshore firms to do so.

The palace also put out a statement saying that it was "no secret" that the king owned a number of properties abroad.

"Any allegations that link these private properties to public funds or assistance are baseless and deliberate attempts to distort facts," it said.

Image source, Reuters
Image caption,
Jordan's King Abdullah II


There was also deafening silence over the leak in much of the media in Kenya, where the family of President Uhuru Kenyatta were revealed to have secretly owned a network of offshore companies for decades.

The Star newspaper was leading with the story on its website, under the headline "No evidence Kenyatta's stole state assets - Pandora Papers". Others either did not cover it at all, or put the focus outside of Kenya.

The country's leading daily newspaper The Nation published a story written by a news agency with the headline "Pandora Papers expose leaders' offshore millions", using a picture of Jordan's king. The story included four lines about the Kenyattas.

Citizen TV - the biggest TV station in Kenya - also published agency copy on its website, in which the revelations about Mr Kenyatta's family were at the end.

The Standard and The People Daily newspapers did not publish the findings on their websites.

However, the leak was sparking a lot of conversation on social media in Kenya, with the hashtag #PandoraPapers and #client 13173 - the code name the Kenyattas were given by their asset managers - trending on Twitter.

Mr Kenyatta's family have not yet responded to requests for comment.


However, Russia's main Sunday evening TV news reviews made no mention of the allegations, which were published shortly before the programmes aired.

The Russian part of the investigation was published by the website Vazhnyye Istorii (Important Stories). The English-language Moscow Times news site had the Pandora Papers as its top story on Monday, with the headline: "Leaked papers link Putin associates to offshore dealings".

Russian social media users have also been talking about the revelations.

However a number of media outlets steered stories away from President Putin. The state-owned Gazprom-Media's NTV aired a brief report on the investigation on Monday morning, focusing on allegations against foreign officials, including Ukrainian President Volodymyr Zelensky.

Kremlin spokesman Dmitry Peskov on Monday called the findings "a collection of fairly groundless claims".


The Pandora Papers revealed that Ukraine's President Volodymyr Zelensky transferred his stake in a secret offshore company just before he won the 2019 election.

Ukraine's website published an investigation based on the data obtained by the International Consortium of Investigative Journalists, and the English-language Kyiv Post had the findings as its top story with the headline: "Pandora Papers reveal offshore holdings of Zelensky and his inner circle".

However, it was not a major story in most Ukrainian media.

The findings were widely discussed online, including in a number of blogs, with many arguing that the revelations would not affect Mr Zelensky's popularity.

Image source, EPA
Image caption,
Ukraine's President Volodymyr Zelensky

Czech Republic

The papers revealed that Czech Prime Minister Andrej Babis - who is facing an election later this week - failed to declare an offshore investment company used to purchase two villas for £12m in the south of France.

The findings were initially published by, and then picked up by a number of media outlets, including the Pravo newspaper, which ran the story on its front page.

Mr Babis' denial of having done anything illegal was being widely reported on Monday.

"Andrej Babis must prove that he used taxed money for the transaction. If not, he has no right to be in politics and take care of taxpayers' money," he said.

But despite the leak being widely covered, most media focus has remained on general election coverage. It is not clear whether the leak will have an impact on the outcome of the vote.


The leak found that Pakistani Prime Minister Imran Khan's inner circle, including cabinet ministers and their families, secretly own companies and trusts holding millions of dollars.

All of Pakistan's major newspapers covered the revelations.

The leak was discussed on Pakistan's Dunya TV talk show "Think Tank" on Sunday. The website of Dawn newspaper - the largest and oldest English-language newspaper in Pakistan - was leading on Monday with a number of stories about the Pandora Papers and the Pakistani findings.

The coverage has been met with cautious or defensive reactions from those who were named.

Mr Khan said his government would investigate all citizens mentioned in the report.

"We welcome the Pandora Papers exposing the ill-gotten wealth of elites, accumulated through tax evasion & corruption & laundered out to financial 'havens'," he tweeted.


Three presidents and 11 former presidents from Latin America have been mentioned in the investigation. One of them is Ecuador's Guillermo Lasso, a former banker, who replaced a Panamanian foundation that made monthly payments to his close family with a trust based in South Dakota, in the US, in 2017.

Reacting to the revelations, Mr Lasso said all his investments, in and out of Ecuador, were legal.

Image source, El Universo

The news involving the president is the main headline on the website of newspaper Expreso, but many Ecuadorean outlets have given it little or no coverage.

The website of newspaper El Universo ran several items about the findings, including those related to the president. They also reported on the revelation that Spanish singer Julio Iglesias, a star in Latin America, has a "property empire" in Florida of an estimated value of up to $120m.

Image source, EPA/Handout
Image caption,
President of Ecuador Guillermo Lasso


Another Latin American leader mentioned in the papers is Chile's President Sebastián Piñera, a billionaire businessman, who is accused of selling a copper and iron mine in an environmentally sensitive area to a childhood friend, as detailed in Spain's El País newspaper.

In 2010, nine months after Mr Piñera took office, his family sold their shares in the mine for $152m. Part of the deal took place in the British Virgin Islands.

The Chilean presidency said Mr Piñera had no role in, or information about, the sale of the mining project, and that he had not been involved in the management of any company for more than 12 years.

Many Chilean outlets are covering the leaks, with the website of newspaper La Nación giving a lot of prominence to local reaction, with Senator Manuel José Ossandón, who belongs to the president's party, calling for an investigation.


The Pandora Papers showed that the law firm founded by Cyprus's President Nicos Anastasiades appears to have provided fake owners to disguise the real owner of a series of offshore companies - a former Russian politician who had been accused of embezzlement.

The findings were given prominent coverage on many Cypriot news sites, including the Greek-language Politis and Phileleftheros.


Other documents showed how Azerbaijan's ruling Aliyev family have secretly acquired UK property using offshore companies.

The files show how the family - long accused of corruption in the European nation - bought 17 properties, including a £33m office block in London for the president's 11-year-old son, Heydar Aliyev.

The leak received little or no coverage in most of the country's media outlets. However, the daily Azerbaijani newspaper Azadliq - which is not accessible inside the country - was leading with the story on its website on Monday.


The findings related to British officials were widely reported in UK media.

Mrs Blair said the sellers had insisted the building was sold in this way but they had brought it under UK control. She said they would be liable to pay capital gains tax if they sell it.

They also showed how prominent Conservative Party donor Mohamed Amersi worked on a series of controversial deals for a Swedish telecoms company that was later fined £700m in a US prosecution. Mr Amersi denies any wrongdoing.

The Guardian and i newspapers both led with reports about the Pandora Papers on their front pages on Monday.

Image source, Getty Images
Image caption,
Tony and Cherie Blair

BBC Monitoring contributed to this report.

The Pandora Papers is a leak of almost 12 million documents and files exposing the secret wealth and dealings of world leaders, politicians and billionaires. The data was obtained by the International Consortium of Investigative Journalists in Washington DC which has led one of the the biggest ever global investigations.

More than 600 journalists from 117 countries have looked at the hidden fortunes of some of the most powerful people on the planet. BBC Panorama and the Guardian have led the investigation in the UK.

Pandora Papers coverage: Follow reaction on Twitter using #PandoraPapers, in the BBC News app, or watch Panorama on the BBC iPlayer (UK viewers only)