ثامن‌الحجج؛ عذرخواهی شرق از مدیری و پرونده‌ای که شفاف نیست

Image caption مهران مدیری یکی از موفق‌ترین مجری‌ها و طنزپردازان تلویزیون ایران است

روزنامه شرق در توضیحی در صفحه اول شماره امروز این روزنامه، از مهران مدیری به دلیل چاپ گزارشی درباره موسسه اعتباری ثامن‌الحجج و مطرح شدن نام او در این گزارش عذرخواهی کرده است. در گزارش شرق آقای مدیری که با حروف اختصاری م.م. مورد اشاره قرار گرفته بود، به گرفتن هدیه و داشتن بدهی به موسسه ثامن‌الحجج متهم شده بود.

Image caption روزنامه شرق امروز که در آن از مهران مدیری عذرخواهی شده است

در پی انتشار این گزارش، مهران مدیری به همراه وکیل خود در دادسرای رسانه در تهران حاضر شد و از روزنامه شرق شکایت کرد.

'روزنامه اشتباه کرده است'

روزنامه شرق امروز سه‌شنبه ششم شهریور ماه در یادداشت عذرخواهی خود نوشته که آقای مدیری هیچ گونه بدهی‌ای به موسسه ثامن‌الحجج ندارد و هدیه‌ای هم از این موسسه دریافت نکرده است. در یادداشت عذرخواهی این روزنامه آمده است:

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان 'رد پای برخی سلبریتی‌ها ' جلسات دادگاه موسسه ثامن‌الحجج را بررسی کرده که در این گزارش به فهرست تخلفات موسسه ثامن‌الحجج چه در بخش ارائه تسهیلات و چه در پرداخت سودها و هزینه‌های تبلیغات بر اساس آنچه در جلسه هفتم دادگاه قرائت شده اشاره شده است. بخشی از این گزارش به تسهیلات پرداختی از سوی موسسه و همچنین مبالغی که تحت عنوان 'هدیه ' به یکی از مجریان پرداخت شده، اختصاص یافته که "پس از بررسی بیشتر مشخص شده است مبلغ هدیه قرائت شده در دادگاه مربوط به آقای مهران مدیری نبوده و این اشتباه از سوی روزنامه صورت گرفته است که از این بابت از آقای مهران مدیری و همین طور مخاطبان روزنامه به دلیل اشتباه صورت گرفته صمیمانه پوزش می‌طلبیم."

شرق می افزاید: "همچنین در خصوص وام نیز مبلغ دریافتی تقریبا یک سوم مبلغ اعلام شده در گزارش شرق و با تضامین ملکی کافی و قانونی و سود ۲۵ درصد و مطابق عرف صحیح بانکداری بوده و اصل و سود آن نیز از سوی مهران مدیری پرداخت شده و نامبرده هیچگونه بدهی‌ای به موسسه ندارد. در هر حال روزنامه بدون هیچ سوءنیتی در راستای تنویر افکار عمومی به بخشی از تخلفات موسسه ثامن پرداخته که در این بین اشاره‌ای هم به نام اختصاری کسانی که از این موسسه تسهیلات دریافت کرده‌اند شده است. امید است این توضیحات بتواند ابهامات گزارش قبلی را پوشش دهد."

Image caption روزنامه شرق در گزارش خود گفته بود مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ ۱۸۰ میلیون‌تومانی و ۴۰۰ میلیون‌تومانی را به عنوان هدیه به حساب "م.م" مجری یک برنامه تلویزیونی واریز کرده است؛ که اشاره به مهران مدیری داشت

شرق می‌گفت دستش 'پر است' و مدرک دارد

در گزارش ۲۷ تیرماه سال جاری روزنامه شرق همانطور که از عنوان آن پیداست، به رد پای برخی سلبریتی‌ها در این پرونده اشاره شده بود؛ از جمله این که "میلیاردها تومان به نام تبلیغات برای دو مجری تلویزیون هزینه شده است."

روزنامه شرق در گزارش خود گفته بود مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ ۱۸۰ میلیون‌تومانی و ۴۰۰ میلیون‌تومانی را به عنوان هدیه به حساب "م.م" مجری یک برنامه تلویزیونی واریز کرده است؛ که اشاره به مهران مدیری داشت.

در بخش دیگری از این گزارش آمده بود "م.م" از مؤسسه ثامن‌الحجج یک وام ۲ میلیارد‌ و ۹۰۰ میلیون‌تومانی دریافت کرده که تنها ۸۰۰ میلیون تومان آن را بازگردانده است.

در پی شکایت مهران مدیری از این گزارش روزنامه شرق و رسانه دیگری به نام فیلم‌آنلاین، مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق در گفتگو با رادیو تهران تاکید کرد که "ما در روزنامه به رسالت خود عمل کردیم و طبق قانون گوشه‌ای از اسنادی را که به‌دستمان رسیده است منتشر کردیم."

مدیرمسئول روزنامه شرق در واکنش به شکایت آقای مدیری گفت: "همان‌طور که اشاره کردم، دست ما پُر است، اسناد و مدارک هم داریم و خوب است این افراد در مورد روابط خود و دریافتی‌هایشان توضیح دهند، اگر هم روابط آنها با این موسسه به واسطه تلویزیون و با اطلاع مدیران این رسانه بوده است، باید شفاف‌سازی کنند و به افکار عمومی پاسخ دهند، هدف ما هم همین است، یعنی پاسخ به افکار عمومی جامعه و شفاف سازی."

آقای رحمانیان به مردم قول داد که اسناد را "با رعایت قانون و ترتیبات کامل حقوقی با ذکرجزئیات" منتشر کند و افزود: "در این راه هیچ نیت سوء و منفعت جناحی را دنبال نمی‌کنیم. آدم‌هایی که دریافتی‌های وحشتناک از سپرده‌های مردم داشته‌اند باید پاسخگو باشند و با مظلوم‌نمایی و حاشا کاری از پیش نمی‌رود."

مهدی رحمانیان همچنین گفت:"هدف ما روشنگری است، وظیفه مطبوعات نور افکندن به همین تاریکی‌هاست، حال که مسئولان محترم ندای شفافیت سرداده‌اند، بهترین زمان است تا به مطبوعات اجازه داده شود تا به رسالت‌شان جامه عمل بپوشانند."

شورای نظارت بر صداوسیما بررسی می‌کند؟

بعد از شکایت آقای مدیری از روزنامه شرق، بعضی رسانه‌ها در فضای مجازی اعلام کردند دادگاه پرونده برگزار شده و به نفع مهران مدیری رای داده است. روزنامه شرق روز دوم مرداد ماه، در پی انتشار این اخبار در شبکه‌های اجتماعی، تکذیبیه‌ای منتشر کرد و در آن برگزاری دادگاه روزنامه شرق و مهران مدیری و صدور حکم به نفع آقای مدیری را رد کرد. آقای رحمانیان همان روز به خبرگزاری کار ایران گفت: "پرونده شکایت مهران مدیری از روزنامه شرق هنوز در مرحله اول است و پرونده در دادسراست؛ به همین دلیل هیچ کدام از مراحل بعد برگزار نشده که منجر به صدور حکم شود."

احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیات نظارت بر صداوسیما هم، در همان ایام از احتمال بررسی اتهامات وارده به احسان علیخانی و مهران مدیری در جلسه آینده این هیات خبر داده بود. این عضو هیات نظارت بر صداوسیما به ایسنا گفته بود: "ما این موارد مالی را به صورت کلی در گذشته بحث کردیم اما در موضوع این اشخاص باید در جلسه شورای نظارت بررسی کنیم که این موضوع در چه حدی از اهمیت قرار دارد که اعضا بخواهند به آن رسیدگی کنند ولی به هر حال احتمال بررسی آن وجود دارد."

حالا روزنامه شرق که می‌گفت محتوای گزارش منتشرشده در این روزنامه بر اساس گزارش‌هایی بوده که نماینده دادستان در ۹ جلسه رسیدگی به پرونده ثامن‌الحجج در دادگاه علنی قرائت کرده، نوشته که با بررسی مجدد دریافته که روزنامه در مورد مبلغ وام دریافتی توسط آقای مدیری و بدهی او به موسسه ثامن اشتباه کرده و هدیه‌ای هم در کار نبوده است.

حق نشر عکس TWITTER
Image caption واکنشها به عذرخواهی روزنامه شرق

دو میلیارد، نه دو میلیارد و نهصد!

در تصاویری که اواخر تیرماه در روزهای برگزاری دادگاه موسسه ثامن‌الحجج در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، یکی از متهمان این پرونده به مهران مدیری اشاره می‌کند و می‌گوید: "می‌گویید مهران مدیری دو میلیارد تومان وام گرفته است. دو میلیارد تومان فیلم می‌خواسته برای این مردم بسازد؛ کار این موسسه وام دادن است. از مهران مدیری بالاترین وثیقه چندبرابری گرفته شده. خانه‌اش را گرفته‌اند. چرا گزارش خلاف واقع می‌دهید؟ چرا این مطالب را می‌نویسید؟"

'آب رفته و آبروی ریخته'

عذرخواهی امروز روزنامه شرق از مهران مدیری واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. برخی کاربران معتقدند که این عذرخواهی نتیجه مصلحت‌اندیشی سیاست‌گذاران روزنامه شرق است، برخی دیگر می‌گویند به رسانه‌ای که درباره چنین چیزی "اشتباه" می‌کند نمی‌توانند اعتماد کنند، گروهی هم می‌گویند با این عذرخواهی آب رفته به جوی باز نمی‌گردد و آبرویی که ریخته شده به این شکل ترمیم نمی‌شود.

احسان علیخانی، مجری برنامه ماه عسل تلویزیون ایران، مجری دیگری بود که در روزنامه شرق از او با عنوان ا.ع. یاد شده بود. در گزارش شرق آمده بود: "ثامن‌الحجج به مجری معروف دیگر تلویزیون 'ا.ع. ' هم بی‌توجه نبوده و به حساب او هم سه میلیارد تومان در قالب هزینه تبلیغات واریز کرده است. "

احسان علیخانی هر گونه تخلف در این پرونده را رد کرده و گفته که مبالغ دریافتی از این موسسه را به عنوان تهیه‌کننده تلویزیون ایران و با نظارت این سازمان دریافت کرده است.

موسسه مالی ثامن‌الحجج از اواسط دهه ۱۳۸۰ فعالیت‌های مالی و اعتباری خود را آغاز کرد و طی چند سال، به تاسیس چندین شعبه در شهرهای مختلف پرداخت. این موسسه در سال ۱۳۹۵ به دلیل ناتوانی برای بازگرداندن سپرده‌های سرمایه‌گذاران ورشکسته اعلام شد.

به گقته مقام‌های قضایی ایران در جریان رسیدگی به پرونده موسسه ثامن‌الحجج، متهم ردیف اول پرونده به دلیل ناتوانی در تامین وثیقه بازداشت شده است.