BBCPersian.com

به روز شده: 14:10 گرينويچ - جمعه 15 اوت 2008 - 25 مرداد 1387

اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد   صفحه بدون عکس
'مناطق مرده' تهدیدی برای اقیانوس ها

اقیانوس
دانشمندان می گویند که تاثیر مخرب مناطق مرده در دریاها و اقیانوس ها دست کمی از آسیب های ناشی از صید غیر مجاز و بیش از حد ندارد
دانشمندان هشدار داده اند که "مناطق مرده" اقیانوسها، یعنی نقاطی که اکسیژن به آنها نمی رسد، تهدیدی رو به رشد برای حیات موجودات دریایی محسوب می شوند.

به نوشته روزنامه گاردین چاپ بریتانیا، این مناطق مرده در اقیانوس ها در نتیجه آلودگی هایی بوجود آمده اند که انسان در راه یافتن آنها به دریاها و اقیانوس ها نقش اصلی را داشته و در اثر این رسوب، اکسیژن آب از بین رفته و موجوداتی نظیر کرم و سایر جانوران کوچک آبزی در اثر نبود اکسیژن ریشه کن شده اند. اثر این ریشه کنی هم از بین رفتن جمعیت ماهی هایی بوده که مواد اصلی تغذیه خود را از دست داده اند.

مناطق مرده در اقیانوس ها که تا پیش از این مناطقی نادر بودند، از دهه 1980 میلادی به بعد دو برابر شده اند و اکنون در کل، مساحتی به بزرگی کشور نیوزیلند پیدا کرده اند.

وقتی جلبک ها از آلوده کننده های محیط زیست، مثل کودها تغذیه می کنند ته اقیانوس رسوب می کنند و در آنجا غذای باکتری ها می شوند. در این فرآیند، باکتری ها اکسیژن آب را می بلعند و دیگر اکسیژنی برای موجودات زنده مثل کرم ها و حلزون ها باقی نمی گذارند. این اتفاق در نهایت تاثیر مرگباری روی ماهی ها می گذارد.

دانشمندان می گویند که تاثیر مخرب مناطق مرده در دریاها و اقیانوس ها، دست کمی از آسیب های ناشی از صید غیر مجاز و بیش از حد ندارد.

بنا بر گزارشی که روزنامه گاردین به نقل از مجله "ساینس" منتشر کرده، دریای بالتیک، که بیشترین مناطق مرده را در خود جا داده، 30 درصد از منابع غذایی اش را از دست داده است که این خود موجب کاهش میزان صید در این دریا شده است.

تا سال 2007 میلادی، سطح اکسیژن آب در بیش از 400 منطقه دریایی به شدت کم یا تقریبا به صفر رسیده است. تعداد مناطق مرده در دهه هشتاد میلادی حدود 150 منطقه بود. دانشمندان می گویند این پدیده یکی از مشکلات بزرگ زیست محیطی است که جهان با آن روبرو است.

استفاده حساب شده از کودها می تواند به حل این مشکل کمک کند. یک راه حل این است که کودها فقط در خشکی مورد استفاده قرار گیرند و از دریاها دور نگه داشته شوند.