ABD'den "Küba Twitter'ı" itirafı

Telif hakkı AP

Beyaz Saray, Küba'da ayaklanma çıkarmak için tasarlandığı iddia edilen ve "Küba Twitter'ı" olarak anılan kısa mesaj servisinin arkasında bir Amerikan yardım örgütünün olduğunu kabul etti.

Associated Press ajansına göre ZunZuneo adlı servis, internete erişimin kısıtlı olduğu dönemde 40 binden fazla kullanıcıya erişti.

Projenin 2009-2012 yılları arasında uygulandığı ve yardım bütçesinin kesilmesi üzerine sonlandırıldığı belirtiliyor.

Küba hükümeti henüz bu haberlere tepki göstermedi.

Proje, Amerikan yardım örgütü Uluslararası Kalkınma Ajansı (USAID) tarafından yürütüldü.

Beyaz Saray Sözcüsü Jay Carney, projenin Kongre'de tartışıldığını ve gözetim altında uygulandığını söyledi.

Sözcü, "Bunlar, bunun gibi programlar ve Amerikan hükümetiyle bağlantısının hem uygulayıcıları hem de vatandaşlar için sorun yaratabileceği türden ortamlar. Bu yüzden gizlilik içinde yürütüldü. Gizli bir program ya da istihbarat programı olduğu için değil. Kaldı ki gizli bir program da değil, istihbarat programı da" dedi.

USAID Sözcüsü Matt Herrick, BBC'ye insanların haklarını kullanmalarına ve dış dünyayla bağlantı kurabilmelerine yardımcı oldukları için Küba'daki faaliyetlerinden gurur duyduklarını söyledi.

Bununla birlikte be gelişmenin yardım programları uyguladığı ülkelerde gizli operasyonlar yürütmediğini iddia eden USAID'in inandırıcılığına darbe indirebileceği belirtiliyor.

'Paravan şirket, sahte reklam'

Küba'da argoda sinekkuşunun cıvıltısına atıfla ZunZuneo adı verilen sosyal paylaşım ağının başlangıçta spor ve hava durumu gibi gündelik konuların tartışılacağı bir platform olarak kuruldu ve kullanıcı tabanı oluşturuldu.

Amerikalı yetkililerin daha sonra kullanıcıları komünist yönetime karşı kışkırtmak için siyasi mesajlar verdikleri belirtiliyor.

Şirketin faturalarını ödemek için İspanya ve Cayman adalarında paravan şirketler kurulduğu ve kısa mesajların Amerikan sunucularından geçirilmediği öne sürülüyor.

Şirketin gerçek olduğu izlenimini vermek için bir internet sitesi kurulduğu ve sahte reklamlar yayımlandığı kaydediliyor.

Javiel adlı eski bir kullanıcı ZunZeneo'nun kendisine bedava spor haberleri gönderdiğini bu servisin Amerikan hükümeti tarafından finanse edildiğini bilmediğini ve hiçbir siyasi mesaj almadığını söyledi.

İlgili haberler