"Бойовик ЛНР, який підірвав танк" - три роки як мертвий

Танк Копирайт изображения AFP

Багато російських ЗМІ оприлюднили історію про такого собі сепаратиста Олександра Скрябіна, який нібито кинувся під танк із в'язкою гранат. Про це російським медійникам буцімто розповіли "друзі" підривника.

Однак журналісти і активісти згодом виявили, що фотографія "героя", якою ілюстрували історію, взяли зі сторінки у соцремежі "Одноклассники" чоловіка, на ім'я Олександр Скрябін, який, судячи з коментарів на сторінці, помер в 2011 році.

Попри це репортаж про чоловіка з'явився на порталі LifeNews цього вівторка. Олександра Скрябіна представили у ньому як бійця ЛНР, а матеріал отримав назву "Жителі південного сходу України сьогодні повідомляють про загибель свого земляка".

Чоловік справді жив у Молодогвардійську в Луганській області, як йдеться у репортажі, але помер він аж ніяк не під "ворожим танком", а від раку.

У відеоматеріалі також містилося фото Скрябіна, взяте із повідомлення у мережі Twitter. Вочевидь, першоджерелом такої легенди стала публікація в групі "Відомості від Стрєлкова Ігоря Івановича" в соцмережі "Вконтакте".

За кілька годин історію із "цитатами друга загиблого" поширили десятки російських медіа, серед них, наприклад, "Вести", Russia Today, агентство "Інтерфакс".

Кількість публікацій про "загиблого під танком" Скрябіна в Google за кілька днів сягнула кількох тисяч.

Копирайт изображения Twitter

У прес-службі російської державної телекомпанії ВГТРК відмовилися коментувати, як неперевірена інформація опинилася на їхньому сайті. За словами представника прес-служби, їхня телекомпанія "не збирається коментувати кожне слово і кадр".

У свою чергу прес-служба Russia Today заявила, що їхня замітка була написана на основі матеріалу ВГТРК. Пізніше у четвер компанія оприлюднила спростування.

"Інформація не відповідала дійсності: Олександр Скрябін, на якого посилаються в матеріалі, пішов із життя в 2011 році", - йдеться в заяві RT.

Помилка чи пропаганда?

З початку української кризи в соцмережах з'являлися тисячі повідомлень про убивства і звірства, нібито скоєних сторонами конфлікту. Але багато з них не проходять навіть найменшої перевірки на достовірність. Однак багатьом виданням часто не вдається вчасно розпізнавати фейки.

Так цього травня телеканал "Россия 1" у випуску новин у сюжеті про Слов'янськ подав відео із Північного Кавказу дворічної давнини.

А у квітні скандал розгорівся довкола одразу двох федеральних каналів - "Россия 1" і "НТВ". Медійники випустили в ефір два різні сюжети з таким собі Андрієм Петховим, тільки у одному він був представлений як "прибічник федералізації України", а в другому - як "найманець", який працює на "майданівців".

У березні "Первый канал" проілюстрував сюжет про українськх біженців в Росії кадрами, знятими на українсько-польському кордоні. Пізніше це відео видалили.

Утім фейки трапляються не тільки в російських журналістів. У червні український телеканал "1+1" проілюстрував новину про наявність в Росії танків Т-72 відео із зустрічі фанатів гри World of Tanks.