Вчені виявили на тілі Етці найстаріші у світі зразки крові

Етці Копирайт изображения South Tyrol Museum of Archaeology
Image caption У лютому вчені опублікували повний геном Етці, визначивши його ймовірний колір очей та групу крові

Дослідники, які вивчають Етці – знайдену в 1991 році в Альпах замерзлу печерну людину, яка жила 5300 років тому – виявили довкола її ран червоні кров'яні тільця.

Такі клітини мають здатність швидко розкладатися, і попередні пошуки слідів крові в тілі Етці були безплідними.

Нове дослідження, опубліковане в журналі Королівського товариства "Interface", свідчить, що відмінний стан консервації тіла Етці поширився навіть на кров, яку він пролив перед своєю смертю.

Ця знахідка дозволила вченим досліджувати найдавніші клітини крові, які вони коли-небудь бачили.

Після того, як тіло Етці зі стрілою в спині знайшли туристи, фахівці визначили, що він помер від ран, і навіть розповіли, чим він обідав перед загибеллю.

Досі триває багато суперечок щодо того, чи його знайшли на місці загибелі, чи на місці поховання, яке, можливо, вчинили його одноплемінники.

У лютому Альберт Зинк та його колеги з Eurac – Інституту дослідження мумій в Больцано, Італія, опублікували повний геном Етці.

Одне з попередніх досліджень цієї команди показало, що в рані на долоні Етці був гемоглобін – білок, який міститься в крові. Однак довго вважалося, що червоні кров'яні тільця мають надто тендітну природу, щоб зберегтися протягом такого тривалого часу.

Професор Зинк та його колеги працювали разом з дослідниками Університету Дармштадта в Німеччині, застосовуючи до тонких шарів тканини, взятих поблизу рани, так звану мікроскопію атомних сил.

Для цього беруть маленьке металеве вістря, кінець якого має товщину всього кілька атомів, і проводять ним по поверхні зразка. Відстежуючи рух вістря, отримують тривимірну карту поверхні з надзвичайно високою чіткістю.

Вчені виявили, що зразок з тіла Етці містив структури зі славнозвісною формою "пампушки" – саме такою, як у червоних кров'яних клітин.

Щоб пересвідчитися, що ці утворення справді є вцілілими клітинами крові, а не якимись іншими домішками, вони використали лазерну техніку, яка називається Раман-спектроскопія. Її результати також вказали на наявність гемоглобіну та білка фібрину.

Це, на думку професора Зинка, допомагає вирішити одну з загадок вбивства.

"Оскільки фібрин міститься у свіжих ранах, а потім розкладається, теорія про те, що Етці помер через кілька днів після поранення, як про це колись сперечалися, більше не витримує критики", - відзначив професор Зинк.

Дослідники також припускають, що їхні методи можуть виявитися корисними в сучасних судово-медичних експертизах, коли буває складно визначити точний вік зразків крові.

Новини на цю ж тему