Нове відкриття космологів може претендувати на Нобелівську премію

Телескоп на Південному полюсі Копирайт изображения Harvard University
Image caption Вимірювання проводили за допомогою телескопа на Південному полюсі

Науковці кажуть, що мають нові важливі докази на підтвердження Теорії великого вибуху.

Дослідники заявляють, що знайшли сигнал, котрий залишився в космосі після надшвидкого розширення простору. Воно сталося за кілька часток секунди після виникнення всього, що існує.

Цей сигнал має форму помітного викривлення у найстарішому світлі, яке фіксують телескопи.

Роботу дослідників ще мають ретельно перевірити. Однак уже нині ведуться розмови про Нобелівську премію.

"Це захопливо", - прокоментував професор Марк Камьонковський з Університету Джонса Гопкінса.

"Я бачив дослідження. Аргументи переконливі, а залучені науковці – одні з найконсервативніших людей, яких я знаю", - сказав він BBC News.

Про відкриття оголосила американська команда вчених, яка працює над проектом BICEP2.

У цьому проекті дослідники за допомогою телескопа, встановленого на Південному полюсі, спостерігають за невеликим клаптиком неба.

Метою було знайти залишковий маркер космічної інфляції.

Інфляція – це ідея того, що в перші моменти свого існування космос розширився експоненційним ривком. Йдеться про трильйонну від трильйонної від трильйонної долю секунди.

Копирайт изображения BICEP2
Image caption Гравітаційні хвилі від інфляції наклали характерний "малюнок" на поляризацію реліктового випромінювання

За теорією, за цей час Усесвіт з чогось неймовірно маленького набув розмірів скляної кульки. З того часу минуло близько 14 млрд років, протягом яких простір продовжив розширятися.

Поняття інфляції запропонували на початку 1980-х років, щоб пояснити деякі аспекти Теорії великого вибуху, які не зовсім узгоджувалися між собою. Приміром, той факт, що глибокий космос виглядає приблизно однаково в усіх куточках неба.

Стверджувалося, що згладити всі нерівності могло різке розширення простору на початкових етапах.

Однак в парі з інфляцією було дуже конкретне наукове передбачення – про те, що з розширенням Усесвіту пов’язані хвилі гравітаційної енергії, і що ці складки у структурі простору мали б залишити слід на найстарішому світлі, яке присутнє в небі – славнозвісному реліктовому випромінені.

Команда, яка працює над проектом BICEP2, заявляє, що розпізнала цей сигнал.

Науковці називають його В-режим поляризації. Це характерний "вибрик" у властивостях напрямку хвиль реліктового випромінювання. І лише гравітаційні хвилі, які рухаються крізь Усесвіт, що перебуває у фазі інфляції, могли залишити такий маркер. Тому це справжній "димок з рушниці".

"Фіксація цього сигналу – одна з найважливіших цілей сучасної космології. Для цього знадобилася величезна робота багатьох людей", - каже професор Джон Ковач із Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики та керівник проекту BICEP2.

Сенсаційна природа відкриття означає, що отримані дані прискіпливо проаналізують колеги дослідників.

Схожий ефект теоретично міг виникнути від взаємодії між реліктовим випромінюванням та пилом у нашій галактиці, однак команда BICEP2 стверджує, що перевірила свої дані за три минулі роки, щоб виключити таку ймовірність.

Тепер справа за іншими дослідами, які мають повторити відкриття. Якщо це вдасться зробити, то схоже, що Нобелівська премія у цій сфері гарантована.

Важко сказати, кому саме вона може дістатися, але серед потенційних кандидатів - ключові фігури проекту BICEP2 та люди, які вперше сформулювали теорію про інфляцію.

"Не можу вам передати, як це захопливо", - сказав доктор Джо Данклі, який займався пошуком сигналу в В-режимі серед даних, зібраних європейським космічним телескопом Планк.

"Інфляція звучить як божевільна ідея, - каже він. - Але все, що має значення, все, що ми бачимо сьогодні – галактики, зірки, планети – було закладене в той момент, у менш ніж трильйонну частку секунди. Якщо це підтвердиться, то це неймовірне відкриття".

Копирайт изображения SPL